A og B
Fra : Pia

Dato : 16-07-01 13:45

Hvor længe og regelmæssigt kan man have et deltidssamarbejde med en kunde
med f.x. månedlig faktura, hvor man ved siden af også udsteder andre
(konsulentvirksomhed), før det skal overgå til at være lønarbejde?

Eller handler det mere om arten af opgaver og hvor selvstændigt man arbejder
med disse?

Jeg synes det vil være lidt nemmere at køre det hele som B og i øvrigt have
frihed til at strukturere min tid, holde pause eller andet. Skatte- og
timelønsmæssigt vil det også være lidt mere attraktivt? Hvis jeg blot ikke
bliver syg...

:Pia J E

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 16-07-01 16:05

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> frihed til at strukturere min tid, holde pause eller andet. Skatte- og
> timelønsmæssigt vil det også være lidt mere attraktivt? Hvis jeg blot

Det er ikke et helt let spørgsmål - der er kørt en del sager på dette.
Seneste er
kommunen kommet og "anklaget" mig for at være selvstændig, selvom jeg
helt
reelt er ansat af et firma og få fast månedsløn, ferie osv. Mit problem
er at mit
firma ligger i New York og jeg arbejder fra Danmark. I mit tilfælde er
forskellen
på ca. kr. 20.000 pr. år som jeg skal betale ekstra i
arbejdsmarkedsbidrag,
hvis jeg var selvstændig.

Men loven (få på biblioteket fat på bekendtgørelse 129 fra 4. juli
1994 - stk. 3)
lister rimelig tydeligt hvornår man er selvstændig og hvornår man er
lønmodtager.
Du kan også søge på www.toldskat.dk
(http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=77531),
men de har ikke den fulde bekendtgørelse.
Jeg kan kun liste et par uddrag:

Hvis du er lønmodtager:
a.. hvervgiveren har almindelig adgang til at fastsætte generelle
eller konkrete instrukser for arbejdets udførelse, herunder kunne
foretage tilsyn og kontrol
b.. indkomstmodtageren har udelukkende eller i overvejende grad samme
hvervgiver
c.. indkomstmodtageren har arbejdstid fastsat af hvervgiveren
d.. vederlaget er beregnet som timeløn, ugeløn, månedsløn, provision,
akkord m.v.
e.. hvervgiveren afholder udgifterne i forbindelse med udførelsen af
arbejdet.
Hvis du er selvstændig:
a.. om indkomstmodtageren tilrettelægger, leder, fordeler og fører
tilsyn med arbejdet uden anden instruktion fra hvervgiveren end den, der
eventuelt følger af den afgivne ordre
b.. om indkomstmodtageren ejer de maskiner og redskaber, der benyttes
ved arbejdet
c.. om arbejdet udføres fra egne lokaler
d.. om indkomstmodtageren selv afholder udgifterne i forbindelse med
arbejdets udførelse
e.. om indkomstmodtageren er frit stillet med hensyn til at antage
medhjælp.
Derudover er der flere andre regler. Du kan således se at der ikke er
nævnt noget om,
at du ikke kan arbejde på denne måde for resten af dit liv hvis du vil.

Det som der typisk også ses på er om det du laver nu er noget du hidtil
har lavet som
lønmodtager for samme firmaer. I så fald vil du kunne blive anset som
lønmodtager.
Men problemet er ikke så meget dit som din arbejdsgiver. Da han kan
blive tvunget
til, bagud, at betale feriepenge osv. som hvis du havde været ansat.

Mvh
Erik