Isolering af garage
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 07-03-08 23:36

Hej

Har fået den ide at ville isolere min garage, så jeg kan rende rundt derude
hele året og lave forskellige ting.
Garagen vil ikke blive brugt til garage mere, men mere som værksted for
forskellige projekter.
Væggene er dobbeltmuret og isoleret imellem.
Mit problem er egentlig taget. Der kommer lige et billede af hvordan det ser
ud i dag:
http://badsector.dk:80/view_photo.php?set_albumName=garage&id=DSC01300

Som man kan se, ligger spærene med tagpladen ovenpå (fladt paptag som lige
er blevet renoveret )
Kan jeg bare sætte rockwool op mellem spærene og lade 50-70 mm være frit
ovenover så det ikke kondenserer, og så montere loftsbrædder direkte på
spærrene bagefter ? Eller skal jeg have lægter under også ?
Hvad med dampspærren ? Er den nødvendig ?

Forestiller mig rummet et opvarmet til ca 18 grader til dagligt.

Alle tips modtages meget gerne ;)

--
www.fidolinux.dk
UIN: 44387189

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-03-08 09:43

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad med dampspærren ? Er den nødvendig ?
>
> Forestiller mig rummet et opvarmet til ca 18 grader til dagligt.

Det ser ikke ud til at der er plads til mere end 50 mm.. Jeg ville nok fore
en 45x100 under spærrene, og så smide minimum 150 mm i. Dampspærre på, og så
profilbrædder. Husk at isoleringen skal fastholdes med 2 mm galv. ståltrål
pr. 30 cm (alternativt forskalle med 19x100 pr. 30 cm), for at det
overholder brandkravene.

- Martin

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 08-03-08 18:24

> Det ser ikke ud til at der er plads til mere end 50 mm..

Der er 150 mm fra bjælke underkant til tagplade
Kan 100 mm isolering ikke gøre det ? Det skal jo ikke være opholdsrum, blot
være tåleligt at arbejde i ? Er bange for loftshøjden bliver for lav ellers.

Dampspærre på, og så
> profilbrædder.

Er dampspærre et must ?

>Husk at isoleringen skal fastholdes med 2 mm galv. ståltrål pr. 30 cm

Link til hvordan det gøres/billede ?

(alternativt forskalle med 19x100 pr. 30 cm), for at det
> overholder brandkravene.

Brandkrav ? Troede kun det var når det var lejlighed/etagebyggeri det var et
krav

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-03-08 18:37

> [...]
> Kan 100 mm isolering ikke gøre det ? Det skal jo ikke være opholdsrum,
> blot være tåleligt at arbejde i ? Er bange for loftshøjden bliver for lav

Jo, du kan da sagtens nøjes. Men det vil jo kunne aflæses på forbruget. Nu
ved jeg ikke hvad du vil varme op med, men er det elpaneler er det jo en
stor fordel at isolere godt. :)

> Dampspærre på, og så
>
> Er dampspærre et must ?

Når det skal opvarmes er det. Problemet er at kondens vil fortættes i
isoleringen hvis du undlader den. Og er 3-400 kr. ikke værd for at spare en
rådden tagkonstruktion?

> Link til hvordan det gøres/billede ?

Ståltråden bankes op med 40 mm papsøm på tværs af spærrene. Du skal jo
alligevel have noget at lægge isoleringen på.

> (alternativt forskalle med 19x100 pr. 30 cm), for at det
>
> Brandkrav ? Troede kun det var når det var lejlighed/etagebyggeri det var
> et krav

Det er det også. Men man kan jo ligesågodt tage det med. Du skal jo