Valg af drivhus
Fra : Puk Tutein

Dato : 07-03-08 21:06

Hej alle

Jeg er så heldig at stå til at få en sjat penge tilbage i skat, og da jeg
meddelte min kæreste det, var det første han sagde, at han syntes, jeg
skulle købe mig et drivhus.

Den tanke havde jeg slet ikke tænkt. Jeg troede, jeg skulle være fornuftig.
Men nu er tanken jo vakt. Jeg har længe drømt om et drivhus, jeg troede
bare at den drøm først kunne opfyldes langt ude i fremtiden.

Men jeg ved intet om drivhuse, så jeg ved slet slet ikke, hvad jeg eventuelt
skal investere i og hvordan det helst skal sættes op.

Så jeg tænkte i måske kunne guide mig lidt, hvis jeg fortæller lidt om, hvad
det er jeg gerne vil bruge det til.

Først og fremmest så vil jeg gerne forlænge sæsonen. Jeg har været/er mest
til prydhave, men er så småt begyndt at interessere mig for grønsagerne
også. Jeg vil gerne bruge mit drivhus til at formere planter (stauder
især), forspire sommerblomster, dyrke chili, peberfrugter og måske lidt
tomater og en agurk. Men jeg kan lige så godt indrømme, at som årene går
udvider min interesse for haven sig hele tiden, så jeg vil helst ikke
begrænse mig alt for meget. Jeg vil gerne kunne arbejde i drivhuset med
ompotning, blomsterbinding osv. En stol med jeg kan sætte mig på og bare
nyde ville også være velkommen.

Hvor skal et drivhus helst stå? Mest mulig sol?
Hvordan med fundament? Skal man købe et drivhus og et stålfundament til?
Skal jeg grave af i haven, der hvor det skal stå, lægge stabilgrus ud,
stampe og lægge fliser - eller kan jeg bare sætte et stålfundament direkte
oven på det der i dag er plæne?

Kan i hjælpe mig lidt på vej omkring fordele og ulemper ved forskellige
drivhuse og måder at sætte det op på?
Fortæl lidt om hvad i selv har gjort. Hvor store er jeres drivhuse, hvad er
i glade for og hvad ville i gøre anderledes hvis i kunne.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-03-08 21:34

On Fri, 7 Mar 2008 21:05:34 +0100, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
>skulle købe mig et drivhus.
>
>Den tanke havde jeg slet ikke tænkt. Jeg troede, jeg skulle være fornuftig.

Det er _meget_ fornuftigt at have drivhus hvis man går lidt op i sin
have

>Men jeg ved intet om drivhuse, så jeg ved slet slet ikke, hvad jeg eventuelt
>skal investere i og hvordan det helst skal sættes op.

Det vigtigste er at du ikke får et som er alt for lille - 8-10 m2 bør
det være på. Efter min mening. Op til 10 m2 kan du også bare sætte det
op - er det over 10 m2 skal det anmeldes til teknisk forvaltning.

>Hvor skal et drivhus helst stå? Mest mulig sol?

Det allerbedste er gavlene nord/syd. På den måde bliver lyset mere
ligeligt fordelt i drivhuset. Man kan endda bruge en muret nordgavl som
kan hjælpe lidt med at holde huset frostfrit i det tidlige forår og
efterår.

> [...]
>Skal jeg grave af i haven, der hvor det skal stå, lægge stabilgrus ud,
>stampe og lægge fliser - eller kan jeg bare sætte et stålfundament direkte

Jeg ville foretrække at lave det 'rigtigt' med god sokkel. Men de fleste
hobbydrivhuse bliver vist solgt med en træsokkel af en art.

>Fortæl lidt om hvad i selv har gjort. Hvor store er jeres drivhuse, hvad er
>i glade for og hvad ville i gøre anderledes hvis i kunne.

Mit drivhus er ca. 6 m2 - der står en stol og en stor vindrue. Det er
mest til afslapning, men har dog fliser i bunden. Det er vældig praktisk
når nu man "bare" skal sidde derinde på en stol.
Men jeg har jo så også et drivhus ved siden af - på 480 m2 Med en
billig plastikswimmingpool. Det kan anbefales
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-03-08 09:56

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men jeg ved intet om drivhuse, så jeg ved slet slet ikke, hvad jeg
> eventuelt skal investere i og hvordan det helst skal sættes op.

Køb et på mindst 10 kvm. som Mads siger og vælg et med så høje sider som
muligt. Jeg har lige købt et AGL luxus fra Bilka. Det har lidt højere sider
end de fleste andre billige drivhuse. Så vidt jeg husker 1,37m hvor de
fleste er 1,24m.

Steen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-03-08 11:21

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sider
> end de fleste andre billige drivhuse. Så vidt jeg husker 1,37m hvor de

Og det kan gøres til et luxusdrivhus ved at støbe så dyb en sokkel, at der
kan udgraves en halv meters penge. (giver tilmed jordvarme). Det vil også
være godt og praktisk at lave en hylde, evt af trykimprægneret en tommes
brædt, midt på vægge og gavl, det stormsikrer huset. Det vil også være klogt
at sætte en afstivning enten som trekanthylde, eller 'pind', der låser midt
for dobbeltdørens karme, ligesom denne skal ekstra stormsikres mod at
springe op. Selvlukvinduer stormsikres ved at binde snor om, om vinteren.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Hansen

Dato : 10-03-08 18:10

"Steen Jakobsen"
> Køb et på mindst 10 m2. som Mads Steen.

Men husk er det 10 kvm eller derover så skal der byggetilladelse til.
og det tæller med i byggeprocent på BBR'er

Det er derfor Bilka har en model der er 9,9 m2.

Hilsen
Jens Hansen

Fra : Lise Hansen

Dato : 09-03-08 19:09

Tillykke - glæd dig.
Men inden, synes jeg, skal du gå på biblioteket og låne bog/bøger om
drivhuse. Helge Petersens bog om drivhus er ikke helt ny - men der kan du få
svar på mange af dine spørgsmål. Der er sikkert også andre bøger om emnet.
Hilsen
Lise

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-08 12:16

> Hvordan med fundament? Skal man købe et drivhus og et stålfundament til?
Stålfundamentet giver 10cm ekstra højde - Men du bør støbe et ordenligt
fundament at stille det på. Når det stormer er der store krafter på spil...

> Fortæl lidt om hvad i selv har gjort. Hvor store er jeres drivhuse, hvad
> er i glade for og hvad ville i gøre anderledes hvis i kunne.

Vi har lavet en vandgrav langs den ene side med terrassebrædder over. Der
planter vi så plastikbaljer der har et rør ned i vandet så planterne trækker
selv det vand de skal bruge. Dvs det er ikke nødvendigt at vande manuelt.
Resten har vi lagt belægningssten så der er god plads til at sidde derinde
ved et lille bord. I et hjørne modsat dør og vand står vinen. Den har så en
forgrening langs tagrenden og en oppe under loftet. Det er imho det bedste
ved et drivhus - egne druer

Må hellere se om ikke jeg kan få fundet nogle billeder frem ...

/A