Tønder til kartoffeldyrkning
Fra : Puk Tutein

Dato : 07-03-08 15:19

Hej alle,

Jeg ville gerne prøve at dyrke kartofler i store tønder i år. I en af mine
havebøger "Den praktiske køkkenhave" er det vist hvordan, og der er såmænd
også billede af nogle rigtig fine store tønder 150-200L i fine friske
farver. Der står at de tidligere har været brugt til vegetabilsk olie og er
renset så de kan bruges.

Men hvor skaffer man sådan nogle henne?

Jeg søger og søger, men kommer ikke nogle vegne. Er der nogen der kan
hjælpe mig med, hvad jeg kan søge på?
Eller endnu bedre bare ved, hvor man kan skaffe sådan nogle tønder henne.

Mange hilsner
Puk

Fra : Max

Dato : 07-03-08 15:30

Hej Puk

> Men hvor skaffer man sådan nogle henne?

Da de jo ikke er gratis at transportere var det nok en ide
at du fortalte hvor du befandt dig geografisk. Prøv forøvrigt
at søge på brugt emballage.

--
Mvh Max

Fra : Puk Tutein

Dato : 07-03-08 15:51

> Da de jo ikke er gratis at transportere var det nok en ide
> at du fortalte hvor du befandt dig geografisk. Prøv forøvrigt
> at søge på brugt emballage.

Jeg befinder mig i Nordsjælland men regnede sådan set ikke med, at nogen
kunne komme med et helt specifikt sted. Mine forhåbninger var ikke højere
end hvilken type virksomhed/forretning man kunne henvende sig hos.

Men hvis nogen ligefrem kender et sted i nærheden af mig, hvor man kan købe
sådan nogle tomme tønder, så hører jeg meget gerne om det.

Mange hilsner
Puk

Fra : Max

Dato : 07-03-08 17:58

Hej Puk

> nogen kunne komme med et helt specifikt sted. Mine forhåbninger var
> ikke højere end hvilken type virksomhed/forretning man kunne henvende
> sig hos.

Det er såmændt ikke svært at finde steder at købe den slags, men
lige at finde en i nordsjælland kræver nok lokalkendskab

I mit nabolag findes der nogle der sælger den slags

http://www.horsens-emballage.dk/

http://www.jer.dk/

og en i Roskilde

http://www.danskemballage.dk/

Hos dem kan du nok finde inspiration til at finde hvad du søger

--
Mvh Max

Fra : Puk Tutein

Dato : 07-03-08 20:21

Hej Max,

> Det er såmændt ikke svært at finde steder at købe den slags, men
> lige at finde en i nordsjælland kræver nok lokalkendskab

Roskilde går såmænd også, og det har du jo fundet. Jeg kører gerne efter
dem (hvis jeg kan finde en måde at transportere dem på).

Jeg var bare ikke selv lige i stand til at finde noget på Sjælland
overhovedet. Men det kunne du, og du skal have tusind tak Jeg vil
kontakte dem mandag og høre om man også kan købe af dem selvom man kun skal
bruge nogle stykker.

Mange hilsner
Puk

Fra : Max

Dato : 07-03-08 20:46

Hej Puk

> Jeg var bare ikke selv lige i stand til at finde noget på Sjælland
> overhovedet. Men det kunne du, og du skal have tusind tak Jeg

Du kan også prøve at kikke efter vandtønder i den blå avis.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen

Dato : 07-03-08 18:01

remove.this wrote:

> [...]
>
> Men hvis nogen ligefrem kender et sted i nærheden af mig, hvor man kan
> købe sådan nogle tomme tønder, så hører jeg meget gerne om det.

Måske du kunne kappe noget af toppen af et par regnvandstønder, eller
anskaffe nogle store murerbalje. De får i forskellige kvaliteter i
byggemarkederne.
Hvis det duer, så husk at bore store huller i bunden til dræn.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 08-03-08 14:13

Puk Tutein wrote:
> [...]
> også billede af nogle rigtig fine store tønder 150-200L i fine friske
> farver. Der står at de tidligere har været brugt til vegetabilsk olie og er

Nu kan jeg ikke helt visualisere. Tønderne er ca en meter høje og det
er jo en bekvem arbejdshøjde. Ellers ville jeg foreslå murerbaljer fra
Jem & Fix. De kan så til gengæld stilles på en forhøjning - En bænk
lavet af træ, havefliser eller byggeblokke i Leca eller Gasbeton - eller
hvad du nu kommer i nærheden af. Inspireret til alternative løsninger?

/Lars

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 10-03-08 17:39

Jeg bruger plasticmurerbaljer

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:47d290ba$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-08 20:27

On Mon, 10 Mar 2008 17:38:35 +0100, "Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk>
wrote:

>Jeg bruger plasticmurerbaljer

Også jeg.
Men da diskussionen var oppe sidste år, blev jeg nærmest beskyldt for at
spille hasard med eget og andres helbred for der måtte jo helt sikkert
være dyngevis af giftige sager i sådanne baljer.

Men jeg har nu ikke taget skade .... af det, i hvert fald

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 10-03-08 20:33

> [...]
> være dyngevis af giftige sager i sådanne baljer.
>
> Men jeg har nu ikke taget skade .... af det, i hvert fald

Jamen hvordan giver det en fordel? Jeg troede hele pointen lå i at tromlen
var så høj at der blev sat flere kartofler i dybden (fordi man smider mere
og mere jord på). Altså at man kunne få flere kartofler på færre
kvadratmeter, fordi man så at sige dyrker dem i højden. Men murerbaljer er
jo ikke særlig høje, så hvordan fungerer det?

Jeg har forresten fundet tromlerne selv. De kan købes hos Scandrums også af
private og koster omkring 225 kr før moms og forsendelse. Hvis nu der er
andre som kunne være interesserede.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-08 21:14

On Mon, 10 Mar 2008 20:32:52 +0100, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

>Jamen hvordan giver det en fordel? Jeg troede hele pointen lå i at tromlen

Fordelen er at murerbaljerne er nemme at få fat i og koster næsten
ingenting.

> [...]
>kvadratmeter, fordi man så at sige dyrker dem i højden. Men murerbaljer er
>jo ikke særlig høje, så hvordan fungerer det?

Mine baljer er vel ca. 50 cm høje. Det giver trods alt en del.
Jeg har aldrig tænkt over at man kan tvinge kartoflerne opad, og dermed
måske få mere ud af hver enkelt plante.
Jeg er nu heller ikke sikker på det giver ret meget mere pr balje bare
fordi den er dobbelt så høj. Det kan i hvert fald nemt give nogle
problemer med lys (eller mangel på samme) hvis man planter dybt nede i
en høj balje.

Men som sagt, jeg har aldrig tænkt det på den måde - og jeg glæder mig
til at høre dine erfaringer
(Og jeg behøver endnu ikke bekymre mig om for lidt plads i drivhuset .-)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/