Støttemur?
Fra : Torben

Dato : 06-03-08 17:56

Hej folkens,

jeg har netop lavet et niveauforskel på en meters penge i forbindelse med
anlægning af have / terrasse!

Bag huset kommer terrassen til at gå fem meter ud, og det er herefter at
niveauforskellen starter. Terrassen bliver 18 meter bred (det gør muren
således også) og man går således ned i haven.

Jeg har kigget på diverse Lock-Block og Dan-blok som jo direkte er beregnet
til formålet. Men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke bryder mig om dem - jeg
sværger således til herregaardsblokke som trappe og terrasse også kommer til
at bestå af.

Nu bliver muren således lidt over en meter, og en så høj mur (af
herregaardsblokke) kan nok ikke modstå jord- / vandtrykket selvom de er
limet. Min plan er at bagstøbe muren med beton ca. 70 cm op, og samtidig
armere med rionet. Dræn bliver også etableret.

Vil min plan kunne lykkes? For jeg har aldrig set så høj en mur af
herregaardsblokke!

mvh & på forhånd tak
Torben

Fra : Martin Bak

Dato : 06-03-08 20:46

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> armere med rionet. Dræn bliver også etableret.
>
> Vil min plan kunne lykkes? For jeg har aldrig set så høj en mur af

Jeg siger ja, så rigeligt. Hvis dit dræn virker.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Torben

Dato : 07-03-08 08:03

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Jeg siger ja, så rigeligt. Hvis dit dræn virker.

Jamen så må jeg jo bare få det lavet korrekt. Jeg har ikke undersøgt det til
bunds endnu, men jeg har umiddelbart planlagt at gøre det på følgende måde:

1. Muren sættes i beton.

2. Jeg bagstøber de 70 cm.

3. Jeg lægger en drænslange nederst bag det bagstøbte beton!?

4. Der fyldes op med sand der ikke komprimeres for hårdt

Er det den korrekte fremgangsmåde?

mvh
Torben

Fra : Ivan

Dato : 07-03-08 10:19

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 3. Jeg lægger en drænslange nederst bag det bagstøbte beton!?
>
> 4. Der fyldes op med sand der ikke komprimeres for hårdt

Ja det vil jeg mene.
ad 3: Hvor vil du lede drænvand hen? Hvis det skal til offentlig kloak eller
et hoved dræn skal du jo have en kloakmester til at lave det.

ad 4: Hvis det ikke bliver komprimeret ordenligt fra bund, vil der komme
sætninger i fliser på terasse.

Fra : Torben

Dato : 07-03-08 10:28

"Ivan" <virker@ikke.nu> wrote in message

> ad 3: Hvor vil du lede drænvand hen? Hvis det skal til offentlig kloak
> eller et hoved dræn skal du jo have en kloakmester til at lave det.

Faskine, så det må jeg lave selv.

> ad 4: Hvis det ikke bliver komprimeret ordenligt fra bund, vil der komme
> sætninger i fliser på terasse.

Ja det har du jo egentlig ret i.

mvh
Torben

Fra : Mureren

Dato : 07-03-08 14:01

> [...]
> armere med rionet. Dræn bliver også etableret.
>
> Vil min plan kunne lykkes? For jeg har aldrig set så høj en mur af

Du er i hvert fald godt på vej med den løsning!
Kig på fabrikanternes hjemmesider, eks. www.rbr.dk for opbygningsvejledning
til sådan en mur, ellers kig på belægningsfraktionens hjemmeside.

Mvh.
Mureren