Returventil, minishunt eller thermostat?
Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 06-03-08 09:41

Jeg skal have lagt gulvvarme i vores nye bryggers og WC. Bryggerset er
på 5 m2 og badeværelset på 6m2. Jeg regner med en kreds i hver.
Forsyningen er fjernvarme.

Spørgsmålet er så - hvilken styringsløsning er den rigtige?

1) En simpel returventil? (jeg har det ikke godt med tanken om at
lukke 70-80gr. varm vand ind i gulvet. Bør det overhovedet bekymre
mig?)

2) En minipumpe-shunt til to kredse?

3) Den store løsning med thermostat i begge rum?

/G

Fra : Leonard

Dato : 06-03-08 17:48

On Thu, 6 Mar 2008 08:40:53 -0800 (PST), gocha_dk@hotmail.com wrote:

> 1) En simpel returventil? (jeg har det ikke godt med tanken om at
> lukke 70-80gr. varm vand ind i gulvet. Bør det overhovedet bekymre
> mig?)

Ja, hvis vandet er for varmt vil gulvvarmen virke forkert. Der skal så
koldt vand i gulvet som muligt så det stadig varmer nødvendigt, på den
måde vil gulvet holde en konstant temperatur og det vil føles
behageligt.
Hvis du bruger for varmt vand ind i gulvet, så vil gulvet blive for
varmt og der skal lukkes ned, så bliver det for koldt og det tager for
lang tid før det bliver varmt igen.

> 2) En minipumpe-shunt til to kredse?

Om det er nødvendigt med en pumpe ved jeg ikke, men en shunt til at
regulere indløbet ned på 25-30 gr skal der til.

> 3) Den store løsning med thermostat i begge rum?

Hvis du vil have samme temperatur i begge gulve er det jo kun nødvendigt
at styre tilløbstemperaturen, men hvis du vil have det lidt varmere i
badeværelset end i bryggerset, så skal der en termostat til på hvert
returløb med føler placeret i rummet, der skal reguleres.

Disclaimer: Jeg er ikke fagmand, men har oplevet forskellige slags
gulvvarme, så dette er bare mine erfaringer.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Optimus Prime

Dato : 07-03-08 08:42

gocha_dk@hotmail.com skrev:
> 1) En simpel returventil? (jeg har det ikke godt med tanken om at
> lukke 70-80gr. varm vand ind i gulvet. Bør det overhovedet bekymre
> mig?)
Ja - det bliver for varmt til at gå på og gulvet kan ikke tåle det

> 2) En minipumpe-shunt til to kredse?
Den er nødvendig for at regulere temperaturen på vandet ned inden det
kommer ind under gulvet

> 3) Den store løsning med thermostat i begge rum?
Du kan nøjes med returventiler hvis du ikke har behov for automatisk
regulering af temperaturen - det er noget billigere..

Og som Leonard, så er jeg ikke fagmand - men jeg har gulvvarme, som jeg
selv har været med til at lave (i samarbejde med en fagmand)