Robotstøvsugere
Fra : Jan A

Dato : 05-03-08 21:09

Vi påtænker indkøb af en robotstøvsuger. Vi kender ikke noget til sådanne
sugere, er der noget vi skal være opmærksom på ?.
Der findes flere modeller/mærker, og priser. Den skal køre i et hjem på ca.
90 m2 uden trapper.

MVH Jan

Fra : P&H

Dato : 05-03-08 22:13

"Jan A" <janaxelsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sugere, er der noget vi skal være opmærksom på ?.
> Der findes flere modeller/mærker, og priser. Den skal køre i et hjem på

Hej Jan

Jeg er ejer af en Roomba Discovery, fantastisk maskine - men alligevel, den
skal passes som et lille barn og så må man gerne være lidt fingernem. Den
har nu kørt i over et år og er ved at blive slidt i div. tandhjul som jeg
selv skifter desuden støver den til eller er fuld af nullermænd indvendig så
man skal have adgang til noget trykluft.
Jeg vil dog nødig undvære min, så jeg har købt en defekt som reservedele.

Mvh
Per

Fra : Bettina Hansen

Dato : 06-03-08 11:53

Jan A wrote:
> [...]
> sugere, er der noget vi skal være opmærksom på ?.
> Der findes flere modeller/mærker, og priser. Den skal køre i et hjem på ca.

Robotstøvsugere er meget forskellige. De billige kører bare tilfældigt
rundt på må og få. De dyrere er mere "intelligente" og "lærer" hvordan
rummet ser ud efterhånden som de kører rundt. Derudover vil en god
robotstøvsuger koncentrere sig om et bestemt sted hvis den kommer til et
sted hvor der er beskidt. Dvs. den måler hvormeget skidt den suger op og
bliver ved med at cirkle om stedet indtil der er rent/ikke mere skidt at
suge op.

Selvom I ikke har trapper er det ikke sikkert at den kan køre rundt i
hele huset (og det vil nok heller ikke blive en særlig effektiv
støvsugning hvis I slipper den løs på 90 m2). Hvis I har dørtrin kan den
måske ikke selv komme fra det ene rum til det andet.

Hvis I har husdyr skal I vide at de roterende børster nemt kan filtres
helt til af hår.

Det var hvad jeg lige kunne komme på af gode råd.

Mvh Bettina (Glad og tilfreds ejer en Roomba (gammel model), et hus på
180 kvm uden dørtrin, og to langhårede katte.)

Fra : Niels Pein

Dato : 10-03-08 02:48

Vi har en Roomba 530, og den er fin. Kan mange ting; sætter farten ned inden
den støder ind i ting, tager en ekstra runde der hvor der er ekstra snavset,
kører på en rimeligt intelligent måde, larmer ikke alt for vildt mm.
Kattehår klarer den sagtens, og nummeret med selv at finde dockingstationen
virker også fint. Der medfølger en lille dims man f.eks. kan sætte bag en
døråbning, og som udsender en stråle som maskinen ikke vil passere. På den
måde kan man "trådløst" begrænse hvor den skal køre.

Et par ting at være opmærksom på med denne model:

Selvom den fint klare kattehår og tæpper, så er det bedst at se hjulene mm.
efter rimeligt ofte, for at se om noget skulle begynde at vikle sig omkring
akslerne.

Den lille vandret roterende børste som sørger for at komme helt ud til
fodlisterne, er lidt sårbar. Men der kan fåes ekstra, og der følger også
ekstra med. Vi har et meget groft og ujævnt flisegulv hvor den bliver
sluppet løs. Ofte tager den et helt lille hop i en dyb/bred fuge. Den
støvsuger det gulv fint nok, men den lille vandrette børste har nu knækket 2
af "armene" på 3 måneder.
Med andre ord, gulvet skal helst være bare nogenlunde glat.

Den er 9 cm. høj, og vi har en sofa hvor den lige nøjagtig, under uheldige
omstændigheder, kan kile sig fast. Det er dog ikke noget stort problem, for
den er intelligent nok til hurtigt at erkende problemet, og slukke (med et
sjovt lille beep beep .
Jeg er i gang med at lave nogle ting til sofabenene, så den bliver hævet
godt 1 cm.

Den larmer mindre end en almindelig støvsuger, men dog nok til at man ikke
rigtig gider være i samme rum. Men det behøve man netop heller ikke.
Den er dog ret sjov at følge de første par gange. Thumbs up for
underholdningsværdi i staren.
--
Hilsen Niels