Nyopgravede kartofler - spise eller spire?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-03-08 12:52

Hej

Nu har jeg fået gravet halvdelen af køkkenhaven. Sådan en have er
altså ren terapi! Og selvom jeg synes jeg tog alle kartoflerne i
sommers, så er der alligevel dukket en pæn håndfuld op. De er fine
omend nogle af dem er lidt grønne. Skal vi spise dem til aftensmaden
eller skal jeg sætte dem til forspiring? De ser sådan ud:
http://bp1.blogger.com/_-hzmd2sGii4/R800aobs4lI/AAAAAAAAAug/IondNwYmQDs/s1600-h/IMG_0729.jpg

Jeg mødte også en larve af en art, er der nogen der ved hvad det er
for en og om den er god eller ond?
http://bp3.blogger.com/_-hzmd2sGii4/R800WIbs4kI/AAAAAAAAAuY/PHk2qCVKdyI/s1600-h/IMG_0728.jpg

Og hvis nogen skulle have lyst til at se køkkenhave og hund, så er der
flere billeder her:
http://kornum.blogspot.com/2008/03/fantastisk-vejr.html

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-08 14:09

Hejsa.
Jeg ville spise de fine kartofler med stort velbehag, mens jeg glæder mig
over at min have er så sund at der kan leve larver og andet småliv.
Evt. kunne du lave en ordentlig omgang stegt flæsk med nyopgravede
kartofler(i februar!!) og en god hvid sovs, god appetit
Server evt. en god solid mørk øl dertil.

Har set en masse af de larver i min egen og andres haver, tror ikke det er
noget farligt.
(Husk at klappe hunden, den ser sød ud og den står jo nok også nok og tigger
mens du spiser aftensmad med kartofler)
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-03-08 14:22

"Ole \"Toggal\" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> writes:

> [...]
> kartofler(i februar!!) og en god hvid sovs, god appetit
> Server evt. en god solid mørk øl dertil.

Jeg tror liiige jeg springer den stegte flæsk over. Men måske en
schnitzel med gulerødder, porrer og kartofler.

> Har set en masse af de larver i min egen og andres haver, tror ikke det er
> noget farligt.

De får lov til at leve videre. Men gåsebillelarverne bliver altså
hakket over.

> (Husk at klappe hunden, den ser sød ud og den står jo nok også nok og tigger
> mens du spiser aftensmad med kartofler)

Næ, den ligger ude og passe på hoveddøren. Man skal jo ikke være inde
mere end allerhøjst nødvendigt. :)

Mvh Trine

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 04-03-08 14:44

> Jeg mødte også en larve af en art, er der nogen der ved hvad det er
> for en og om den er god eller ond?
> http://bp3.blogger.com/_-hzmd2sGii4/R800WIbs4kI/AAAAAAAAAuY/PHk2qCVKdyI/s1600-h/IMG_0728.jpg

Det ligner bestemt en knoporm. En vemmelig, grådig fyr at have navnlig i
salatbedet, hvor den gnaver rødderne over, så planten visner bort. Men den
kan også li kartofler og anden rodfrugt.
Mvh
Aksel

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-03-08 14:47

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> writes:

> Det ligner bestemt en knoporm. En vemmelig, grådig fyr at have navnlig i
> salatbedet, hvor den gnaver rødderne over, så planten visner bort. Men den
> kan også li kartofler og anden rodfrugt.

Efter at have slået den op, så ligner den ret meget og størrelsen
passer fint. Og eftersom der står, som du også skriver, at den især
spiser kartofler, rødbeder og gulerødder, så får de næste et hak med
spaden! Der skal nemlig kartofler, rødbeder og gulerødder i det bed!
Og måske lidt porrer.

Det kan også være at de mange solsorter har snuppet den. De har i
hvert fald haft travlt siden jeg gravede. :)

Mvh Trine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-03-08 18:03

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ligner bestemt en knoporm.

Osse min tanke.
Og de er ret trælse at finde i kartoflerne.
De er værst i tørre år.

Hilsen Inger

Fra : MaG

Dato : 04-03-08 17:05

Hejsa!

Ja vi har desværre ikke så meget have at der har været plads til kartofler
på friland men har tilgengæld dyrket dem i nogle store ler potter istedet
for, og for ca. 3 uger siden opdagede jeg at der var 1 krukke vi ikke havde
fået tømt, og der var en god håndfuld kartofler i, de blev spist med største
velbehag, selvom manden straks synes jeg skulle ringe til den nærmeste kro
og sælge dem årets første nye kartofler De smagte skønt, så spis du dem
bare, men lad de grønne være de er giftige...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-03-08 23:00

Trine Kornum Christiansen skrev:
> Hej
>
> Nu har jeg fået gravet halvdelen af køkkenhaven.

Du føder snart, kan jeg sandelig høre

Venlig hilsen Dikte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-03-08 10:15

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> writes:

> Du føder snart, kan jeg sandelig høre

Næ, der sker ikke det mindste. Men det er også først på søndag jeg har
termin.

Men vejret er jo også godt i dag, så mon ikke der er mere der skal
ordnes i haven. :)

Mvh Trine

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-03-08 08:22

Trine Kornum Christiansen wrote:
> De er fine
> omend nogle af dem er lidt grønne. Skal vi spise dem til aftensmaden
> eller skal jeg sætte dem til forspiring?

De grønne kartofler er giftige. Brug dem til nye læggekartofler.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk