Rep. af opvaskemaskine
Fra : Snakee

Dato : 03-03-08 22:56

Hej gruppe

Håber det er den korrekte gruppe ellers giv mig besked så poster jeg i
anden grupe.

Jeg har en ældre opvaskemaskine af mærket Bauknecht model GS 1260 der
efter omkring 15-20 års tro tjeneste nu har fået lidt problemer.

Der er en løs forbindelse og jeg tror det er i kablet til frontpanelet.
(kablet der løber fra bunden af maskinen op igennem hængslerne og op i
lågen)

Nogle gange kan man slet ikke få strøm på maskinen men ved at åbne og
lukke lågen eller ved at hive i lågen mens den er åben og derefter lukke
den igen kan man nogle gange få strøm på maskinen. Nogle gange mister
den strømmen mens den vasker så den går i stå. Jeg er ret sikker på at
det ikke er tilslutningen til 230 volt den er gal med, dels fordi der
kun kan fås strøm på maskinen ved at bevæge lågen og ikke hele maskinen
og dels fordi installationen er udført af aut. elektriker og ikke har
fejlet noget før.

Nu tør jeg så ikke rigtigt bruge maskinen af frygt for lysbuer og brand
i kablerne. Brugte den dog i går hvor den kørte fint når jeg først fik
den i gang. Den gik i stå næsten til sidst i programmet men jeg fik liv
i den igen og den blev færdig. JEg tør ikke at gå i gang med selv at
skille den ad da jeg har temmelig meget respekt for 230 volt og især i
forbindelse med vand, på trods at jeg har temmelig indgående viden til
elektronik.

Spørgsmålet er så om I kender en mand i (nærheden af) Roskilde som kan
lave maskinen billigt og om det overhovedet kan betale sig at bruge
noget på så gammel en maskine. Det skal sige at den har været særdeles
driftsikker. Det er første gang den overhovedet har fejlet noget. En
pumpe har ganske vidst lydt lidt sjov men det hørte op igen så jeg tror
bare der har være noget skidt der har siddet i vejen. Den er i hvert
fald i orden igen. Jeg har ellers været ret godt tilfreds med den.

Hvad siger I herinde, Hvad bør / kan man gøre og kender I nogle der kan
fikse den?

På forhånd tak.

Snakee

--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 03-03-08 23:03

> [...]
> kun kan fås strøm på maskinen ved at bevæge lågen og ikke hele maskinen
> og dels fordi installationen er udført af aut. elektriker og ikke har

Dobbelttjek strømmen!!!

Vores opvaskemaskine gik i sort fredag. Lørdag gik med at undersøge tilbud.

Søndag besøgte vi to forhandlere, og endte med købe en Gram der var på
tilbud til 2.995,- mod normale 5.500,-

Senere samme dag ville vi lige undersøge hvordan vi skulle spænde den til,
og hvordan vi lige skulle gøre med strøm, vand osv.

Det viste sig så at min kone, ved en rengøring under vasken, ved et uheld,
havde slukket for strømmen til opvaskemaskinen!!!!

Jeg var noget rød om ørene da jeg i dag leverede opvaskemaskine tilbage til
butikken, der dog tog den tilbage uden problemer! (Punkt1)

Min kone ønskede _ikke_ at deltage i tilbageleveringen. Betalingen fra
hendes side, må følge senere

Men det lyder som om, du har lidt mere styr på strømmen.

Mvh

Jasper

Fra : Snakee

Dato : 05-03-08 22:24

Jasper Norman Ahrensbach skrev:

> Dobbelttjek strømmen!!!

Den er en del af en fast installation. Stikket er klippet og den er sat
til en dåse på væggen, af en elektriker. Det kan kun fejle hvis
ledningerne har løsnet sig / revet ud af dåsen. Ingen af delene kan jo
dårligt lade sig gøre når maskinen står fast.

> Det viste sig så at min kone, ved en rengøring under vasken, ved et
> uheld, havde slukket for strømmen til opvaskemaskinen!!!!

Kvinder og teknik tsk tsk tsk. Behøver jeg at sige mere

> Min kone ønskede _ikke_ at deltage i tilbageleveringen. Betalingen fra
> hendes side, må følge senere

Det forstår jeg sådan set godt.

> Men det lyder som om, du har lidt mere styr på strømmen.

Jo det skulle jeg mene. Her er kun gruppeafbryderen til at afbryde og
den sidder vaskemaskinen også til så det vil vi helt klart opdage hvis
det var der fejlen var.

Nen tak for råd.

Snakee

Fra : Niels Kristensen

Dato : 04-03-08 01:42

Hej.

> Jeg har en ældre opvaskemaskine af mærket Bauknecht model GS 1260 der
> efter omkring 15-20 års tro tjeneste nu har fået lidt problemer.

Har selv haft sådan en, som blev skiftet ud efter 25 år, da afløbspumpen
havde
sat sig fast for 17.ne gang pga. utæt gummipakning forårsaget af revne, som
blev lavet af et glasskår.

> Der er en løs forbindelse og jeg tror det er i kablet til frontpanelet.
> (kablet der løber fra bunden af maskinen op igennem hængslerne og op i
> lågen)

Helt sikkert en knækket ledning. Der sidder flere ledninger, og de knækker
tid efter anden en ad gangen.
Ved at skrue inderpladen i frontlågen af, kan man nemt komme til ledningerne
og samle dem med en samlemuffe og isoleringsmuffe/tape udover.
Samtidig kan man kontrollere, om alt er rent og tørt, og at ingen ledninger
har skarpe knæk og at isoleringen er ok.

> [...]
> kun kan fås strøm på maskinen ved at bevæge lågen og ikke hele maskinen
> og dels fordi installationen er udført af aut. elektriker og ikke har

Igen - symptom på knækket ledning.

> [...]
> skille den ad da jeg har temmelig meget respekt for 230 volt og især i
> forbindelse med vand, på trods at jeg har temmelig indgående viden til

Det er din egen vurdering / ansvar

> [...]
> bare der har være noget skidt der har siddet i vejen. Den er i hvert
> fald i orden igen. Jeg har ellers været ret godt tilfreds med den.

Var også godt tilfreds med maskinen, men når man skal tilkalde reparatør,
bliver det ofte for dyrt, set i forhold til maskinens alder (og
energiforbrug).

> Hvad siger I herinde, Hvad bør / kan man gøre og kender I nogle der kan
> fikse den?

Kender ikke nogen.

mvh.
Niels Kristensen

Fra : Snakee

Dato : 05-03-08 22:29

Niels Kristensen skrev:

> [...]
> Samtidig kan man kontrollere, om alt er rent og tørt, og at ingen ledninger
> har skarpe knæk og at isoleringen er ok.

JA det hælder jeg også mest til selv. Men er der 230 volt på disse
ledninger i lågen og kan jeg med sikkerhed og tryghed røre ved samlinger
og ledningsender når jeg har slukket for gruppeafbryderen i eltavlen?
Kan jo ikke rigtig afbryde den på anden vis.

Snakee

Fra : Carsten

Dato : 04-03-08 08:31

"Snakee" <blopper@trashmail.net> skrev i en meddelelse
> Jeg har en ældre opvaskemaskine af mærket Bauknecht model GS 1260 der
> efter omkring 15-20 års tro tjeneste nu har fået lidt problemer.

Skal vi ikke bare sige, at den ligesom er "afskrevet" nu

Køb en ny. De koster ikke alverden mere og de er meget mere økonomiske i
brug - både vandmængde og elforbrug er faktorer lavere end en årgang 1980...

Carsten

Fra : Snakee

Dato : 05-03-08 22:37

Carsten skrev:

> Skal vi ikke bare sige, at den ligesom er "afskrevet" nu

Hvis ikke den havde været 20 år og der aldrig havde været nogle
problemer med den så havde jeg været helt enig med dig. men det er
ellers en bundsolid maskine der aldrig har været bøvl med så jeg kvier
mig noget ved bare at rende ud og købe en ny billig maskine af plastik.
De moderne maskiner jeg har set er for de flestes vedkommende fyldt med
plastik indeni. Det må jo em og væk sige eet eller andet om kvaliteten.
Plus de lavede bare tingene bedre dengang da den her maskine blev lavet.
Men det er da klart at kan det ikke laves eller kan jeg ikke selv lave
det og kan det ikke betale sig at få en mand til at reparere så ryger
den jo nok.

P.s. kører stort set altid på kvikprogrammet (økoprogrammet) og der
synes jeg nu ikke den tager vanvittigt meget vand ind ellers.

Snakee