Vaskemaskine: edikke vs. "kalk væk"
Fra : IKJ

Dato : 03-03-08 16:06

En af mine bekendte postulerer, at man som afkalkning i en vaskemaskine,
lige så godt kan bruge en slat edikke hver gang man vasker. Altså i stedet
for, en gang i mellem, den "dyre kalk væk".

Er der nogen som ved noget om dette og om det i det hele taget har nogen
virkning?

mvh Lilly

Fra : apollo14

Dato : 03-03-08 16:30

IKJ skrev:
> [...]
> for, en gang i mellem, den "dyre kalk væk".
>
> Er der nogen som ved noget om dette og om det i det hele taget har nogen

En normal eddike tager ikke kalk, brug istedet en spiseskefuld
hexafosfat i hver vask, men man skal gøre det fra starten af.

Eddiken virker kun som en slags skyllemiddel.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-03-08 16:32

"IKJ" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vasker. Altså i stedet for, en gang i mellem, den "dyre kalk væk".
>
> Er der nogen som ved noget om dette og om det i det hele taget

Jeg bruger enten Hexafosfat fra Matas eller "Minus Kalk" hver gang
jeg vasker. Jeg tror ikke at eddike har helt den samme virkning. Jeg
kommer gerne en sjat eddike i (foruden pulveret) som skyllemiddel
når jeg vasker "kogevask". Det kan godt betale sig at bruge Minus
Kalk, det forlænger vaskemaskinens levetid betydeligt. Min sidste
vaskemaskine havde jeg i 13 år, og varmelegemet var fuldstændig fri
for kalk til det sidste.

Du kan selvfølgelig også gøre det, at du afkalker maskinen en gang
om måneden med pulveret. Du skal så huske at det skal være på
kogeprogram uden tøj i maskinen, så kan du jo bare tilsætte 1 dl
eddike i stedet for skyllemiddel hver gang du vasker.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-03-08 19:09

> [...]
> vaskemaskinens levetid betydeligt. Min sidste vaskemaskine havde jeg i 13
> år, og varmelegemet var fuldstændig fri for kalk til det sidste.

Kan man så udlede at når min vaskemaskine holdt i 16 år uden brug af
hexafosfat og "Minus Kalk", men med en årlig kogevask med et par dl
eddikesyre, så er det bedre?

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 03-03-08 19:19

Hej Tove

> Kalk, det forlænger vaskemaskinens levetid betydeligt. Min sidste
> vaskemaskine havde jeg i 13 år, og varmelegemet var fuldstændig fri
> for kalk til det sidste.

Det er der vidst intet der tyder på, min første vaskemaskine blev foræret
væk da den var 20 år gammel, jeg fik den som brugt, og den kører da
stadigvæk og min nuværende er 17 år gammel, og ingen af dem har
fået nogen som helst behandling mod kalk.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-03-08 19:38

> [...]
> den kører da stadigvæk og min nuværende er 17 år gammel, og ingen
> af dem har
> fået nogen som helst behandling mod kalk.

Hej Max.

Det er i hvert fald en kendsgerning at den bruger mere strøm med et
tilkalket varmelegeme. Der er desuden meget stor forskel på vandets
hårdhedsgrad i de forskellige egne af landet. Her hvor jeg bor er
det meget hårdt vand.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-03-08 20:40

On Mon, 3 Mar 2008 19:19:20 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>stadigvæk og min nuværende er 17 år gammel, og ingen af dem har
>fået nogen som helst behandling mod kalk.

Jeg mener at have læst, at vaskepulver indeholder kalkfjerner, så
den er allerede beskyttet, resten er overskud. Fabrikanterne skal
også leve
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 03-03-08 20:42

Hej Ebbe

> Jeg mener at have læst, at vaskepulver indeholder kalkfjerner, så
> den er allerede beskyttet, resten er overskud. Fabrikanterne skal
> også leve

Det er også en formodning jeg har :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-03-08 21:02

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at have læst, at vaskepulver indeholder kalkfjerner, så
> den er allerede beskyttet, resten er overskud. Fabrikanterne skal
> også leve
> mvh Ebbe

Der er noget der tyder på at du måske delvis har ret, men så er
spørgsmålet nok, om kalkfjerner forefindes i *alle* typer
vaskepulvere. Hvis det er tilfældet, så bruger jeg da nok både
"livrem og seler".

http://www.coco-fashion.dk/shop/vaskepulver-biologisk-1970p.html

Prisen er så også 196,- kr. for 2-1/4 kg. Så er det vist også
betalt.

Fra : A.Kaup

Dato : 03-03-08 09:46

>En normal eddike tager ikke kalk

Hvad er "normal eddike"?

Alm. husholdningseddike fungerer udemærket til at afkalke
brusearmatur, elkedel og æggekoger - i hvert fald på Fyn

Mvh. Akaup.

Fra : apollo14

Dato : 03-03-08 18:12

A.Kaup skrev:

> Hvad er "normal eddike"?
>
> Alm. husholdningseddike fungerer udemærket til at afkalke
> brusearmatur, elkedel og æggekoger - i hvert fald på Fyn
>
> Mvh. Akaup.
Hehe normal eddike er husholdningseddike, der er jo også noget der
hedder eddikesyre, og det skal man nok ikke lige komme i vaskemaskinen,
samtidig med der er tøj i. Eddike kan godt bruges, men er ikke super
effektivt, og det vil koste mere end hexafosfat fra matas.

Fra : Hauge

Dato : 03-03-08 18:20

apollo14 wrote:
> Hehe normal eddike er husholdningseddike, der er jo også noget der
> hedder eddikesyre, og det skal man nok ikke lige komme i
> vaskemaskinen, samtidig med der er tøj i.

Forskellen på de to produkter er da kun opløsningen.
Når man normalt sylter derhjemme, bruger man husholdningsedikke, mens jeg
har set deklarationer hvor der er brugt 5% edikkesyre. Så reelt er
edikkesyre i en svag opløsning da billigere end husholdningsedikke til
vaskemaskinen.

Mvh Hauge

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-03-08 19:07

>Hvad er "normal eddike"?

>Alm. husholdningseddike fungerer udemærket til at afkalke
>brusearmatur, elkedel og æggekoger - i hvert fald på Fyn

På Sjælland tager det også kalken fra bruseforhænget

Mvh Maria

Fra : N/A

Dato : 03-03-08 18:12