Radiatormaling
Fra : Holst

Dato : 02-03-08 11:46

Jeg skal have malet mine radiatorer, og jeg har derfor købt en
vandbaseret maling nede hos Flügger.

Jeg har naturligvis slukket for radiatoren, så den er kold, når jeg
maler, men hvornår kan jeg tillade mig at tænde for varmen igen?

På bøtten står der:

Tørretid v/20°C, 60% RF:
Støvtør: 1 time
Genbehandlingstør: 16 timer
Gennemhærdet: Flere døgn.

Jeg vil jo nødig have, at malingen bliver ødelagt, fordi jeg tænder for
varmen for tidligt.

Fra : tinus nielsen

Dato : 02-03-08 14:37

jeg ville vente til den er gennemhærdet altså flere døgn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-03-08 17:38

> Jeg skal have malet mine radiatorer, og jeg har derfor købt en vandbaseret
> maling nede hos Flügger.

Beregnet til radiator, og den er tidligere malet med vandbaseret?

> Jeg har naturligvis slukket for radiatoren, så den er kold, når jeg maler,
> men hvornår kan jeg tillade mig at tænde for varmen igen?

Jeg ville give den et par uger og så tænde meget langsomt.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 02-03-08 17:54

Maria Frederiksen wrote:

> Beregnet til radiator, og den er tidligere malet med vandbaseret?

Jeg har ingen idé om, hvad den tidligere har været malet med. Og der
står intet på bøtten om, at den er specielt beregnet til radiatorer, men
det var den, jeg fik, da jeg fortalte, at jeg skulle male radiator.

> Jeg ville give den et par uger og så tænde meget langsomt.

Det er lang tid.

Fra : Poul Larsen

Dato : 02-03-08 18:05

Jeg malede mine for svag varme og de blev flotte blanke som man maler en bil
i varme ovn
tørrer hurtig og bliver ridtig hård i lakken
Poul

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-08 18:11

Holst wrote:

> Jeg vil jo nødig have, at malingen bliver ødelagt, fordi jeg tænder
> for varmen for tidligt.

Forudsat vi snakker om en almindelig vandfyldt radiator, bliver den ikke så
varm at den efter 1 times tørretid vil skade malingen.

Jeg plejer selv at sværge til alkydmaling til radiatorer og jeg åbner altid
for varmen en halv time efter at være færdig med at male. Det har aldrig
givet problemer.

Der hvor det kan give problemer, er når radiatoren er varm mens man maler.
Malingen vil tørre for hurtigt, så der kommer synlige og meget tydelige (og
grimme) sammenstrygninger.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : marlene

Dato : 02-03-08 18:36

tænd når du er færdig.
den vandbaserede maling er helt ok, den oser ikke som alkyden, derfor kan du
sagtens tænde når du synes.
når jeg har malet de gamle f.eks golfradiatorer, så er det en fordel at
tænde hurtigst muligt, varmen gør at malingen sætter sig og du undgår slemme
løbere.
mvh. maleren