Matte glas efter opvask?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-03-08 16:44

Mine drikkeglas er matte og næsten lidt klistrede efter en tur i
opvaskemaskinen. Hvad kan det skyldes - jeg kommer afspænding og salt i,
når maskinens indikator lyser.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Hauge

Dato : 01-03-08 16:48

Benedikte Brisson wrote:
> Mine drikkeglas er matte og næsten lidt klistrede efter en tur i
> opvaskemaskinen. Hvad kan det skyldes - jeg kommer afspænding og salt
> i, når maskinens indikator lyser.

Hvilken temperatur vasker du ved?

Mvh Hauge

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-03-08 16:52

Hauge skrev:

> Hvilken temperatur vasker du ved?

50 grader

Venlig hilsen Dikte

Fra : Hauge

Dato : 01-03-08 17:00

Hej
Benedikte Brisson wrote:
> 50 grader

Jeg kører altid på 65 grader, og har aldrig haft disse problemer.

Mvh Hauge

Fra : Holst

Dato : 01-03-08 16:51

Benedikte Brisson wrote:

> Mine drikkeglas er matte og næsten lidt klistrede efter en tur i
> opvaskemaskinen. Hvad kan det skyldes - jeg kommer afspænding og salt i,
> når maskinens indikator lyser.

Har du prøvet at vaske ved en højere temperatur?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-03-08 16:59

Holst skrev:

> Har du prøvet at vaske ved en højere temperatur?

Næ, men hvis du mener, det løser problemet, vil jeg da prøve det. Jeg er
ret uerfaren mht opvaskemaskiner, og de 50 grader forekom mig at være en
ok mellemting mellem 40 grader (hvor der er billede af kopper og glas)
og 55 grader (hvor der er billede af blandet service).

Venlig hilsen Dikte

Fra : Holst

Dato : 01-03-08 17:20

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> ok mellemting mellem 40 grader (hvor der er billede af kopper og glas)
> og 55 grader (hvor der er billede af blandet service).

Om det løser dit problem, ved jeg ikke.

Jeg vasker selv ved 65°, og jeg oplever ikke fedtede glas.

Der er dog noget med, at mange oplever, at glas begynder at blive matte,
når de maskinopvaskes, men dette skulle vist i udstrakt grad skyldes
dårlig glaskvalitet. Dette fænomen, som kaldes glaspest, skulle skyldes
det basiske miljø i en opvaskemaskine. Selvom det hedder "pest" og
derfor måske lyder smittefarligt, så smitter det ikke andre glas

Men kan du efter maskinopvasken vaske glassene op i hånden, så de bliver
pæne og rene, så er det ikke glaspest.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-03-08 17:23

Holst skrev:

> [...]
> derfor måske lyder smittefarligt, så smitter det ikke andre glas
>
> Men kan du efter maskinopvasken vaske glassene op i hånden, så de bliver

OK, så er det ikke glaspest. Jeg har vasket mine glas op i hånden -
efter maskinvask - de sidste par gange. Men nu prøver jeg da at køre
vask på højere temperatur.. jeg synes bare, det tager en krig, de få
gange, jeg har haft meget snavset service og derfor har kørt på højere
temperatur. Men det er måske det, der skal til.
Tak for al hjælpen

Venlig hilsen Dikte

Fra : Hauge

Dato : 01-03-08 17:31

Hej
Benedikte Brisson wrote:
> Men det er måske det, der skal til.

Den højere temperatur har også flere fordel, du undgår at maskinen fedter
til de "vitale" steder. Du sparer altså at bruge disse smarte
opvaskemaskine-rense-ting, som anbefales engang imellem. Alt ryger væk når
du kører med den lidt højere temperatur.
Det koster selvfølgelig lidt mere i strøm, men det spares nu på
efteropvasken ;)
Evt. kan du forsøge dig med andre vaskemidler, jeg bruger selv Aldi's
4i1-vasketabs.

Mvh Hauge

Fra : Holst

Dato : 01-03-08 17:33

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> gange, jeg har haft meget snavset service og derfor har kørt på højere
> temperatur. Men det er måske det, der skal til.

Den væsentligste grund til at jeg foreslår en højere temperatur er, at
du nævner, at de føles lidt klistrede, og måske fejlagtigt tænker jeg,
at det nok er fedtstof af en eller anden art. Og med en højere
temperatur vil man bedre opløse dette feststof.

Men nu nævner du jo kun glas. Hvad med tallerkner og andet? Er det også
klistret ligesom glassene?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-03-08 18:02

Holst skrev:

> [...]
> temperatur vil man bedre opløse dette feststof.
>
> Men nu nævner du jo kun glas. Hvad med tallerkner og andet? Er det også

Tallerknerne er hvide, så der ser man ikke så tydeligt, hvis der er
belægninger på

Venlig hilsen Dikte

Fra : Holst

Dato : 01-03-08 18:17

Benedikte Brisson wrote:

> Tallerknerne er hvide, så der ser man ikke så tydeligt, hvis der er
> belægninger på

Men er de klistrede, kan det vel stadig mærkes.

For hvis det er fedt, så bør det jo både være glas og tallerkner, som er
fedtede.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-03-08 22:16

Benedikte Brisson skrev:
> Mine drikkeglas er matte og næsten lidt klistrede efter en tur i
> opvaskemaskinen. Hvad kan det skyldes - jeg kommer afspænding og salt i,
> når maskinens indikator lyser.

Lige en tilbagemelding efter en vask på 65 grader: Æv, glassene er
stadig tågede. Men hvis det er glaspest, hvorfor viser det sig så først
efter et halvt års jævnlige maskinopvaske? Er det noget med de tabs jeg
bruger?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Hauge

Dato : 01-03-08 22:24

Benedikte Brisson wrote:
> Lige en tilbagemelding efter en vask på 65 grader: Æv, glassene er
> stadig tågede. Men hvis det er glaspest, hvorfor viser det sig så
> først efter et halvt års jævnlige maskinopvaske?

Det kommer normalt efter mange ganges vask.

> Er det noget med de
> tabs jeg bruger?

Det tør jeg ikke svare på, men jeg har aldrig haft glaspest, eller rettere
mine glas har ikke haft det (hmm, det har jeg heller ikke), og jeg har altid
brugt tabs fra Aldi. Altså i opvaskemaskinen

Mvh Hauge, der burde gå i seng *nu*

Fra : Hauge

Dato : 01-03-08 22:28

Hejsa igen
Hauge wrote:
> Mvh Hauge, der burde gå i seng *nu*

Jaja, jeg venter lige lidt..

Et par interessante links om glaspest:

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=286
http://da.wikipedia.org/wiki/Glaspest

Mvh Hauge

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-03-08 22:30

Hauge skrev:

> Det kommer normalt efter mange ganges vask.

Det lyder jo muligvis sandsynligt, for mine nyanskaffede billige-fra
Ikea-rødvinsglas er ikke nær så tågede.
Næste gode spørgsmål: hvordan kommer man så af med glaspesten igen?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Hauge

Dato : 01-03-08 22:35

Hej
Benedikte Brisson wrote:
> Det lyder jo muligvis sandsynligt, for mine nyanskaffede billige-fra
> Ikea-rødvinsglas er ikke nær så tågede.

Har kun Ikea-glas, og de ældste er vel ca. 5-6 år gamle, og de har været i
opvaskemaskinen hver gang, og de fejler intet. Så du får sikkert heller ikke
problemer med dine nye rødvins.

> Næste gode spørgsmål: hvordan kommer man så af med glaspesten igen?

Se mit svar til mig selv

Men kort, det kan man ikke..

Mvh Hauge

Fra : Holst

Dato : 01-03-08 22:46

Benedikte Brisson wrote:

> Det lyder jo muligvis sandsynligt, for mine nyanskaffede billige-fra
> Ikea-rødvinsglas er ikke nær så tågede.

Det er i høj grad et spørgsmål om tid. I starten er angrebet så lille,
at man ikke lægger mærke til det. Men jo mere du vasker glassene, desto
mere breder angrebet sig, og desto tydeligere bliver angrebet også.

> Næste gode spørgsmål: hvordan kommer man så af med glaspesten igen?

Det gør man ikke.

Glas er faktisk en af de ting, man bør vaske op i hånden, hvis man vi
være sikker på ikke at ødelægge dem.

Fra : apollo14

Dato : 02-03-08 09:49

Benedikte Brisson skrev:

> [...]
> stadig tågede. Men hvis det er glaspest, hvorfor viser det sig så først
> efter et halvt års jævnlige maskinopvaske? Er det noget med de tabs jeg

Det hvide fedtede stads, smager det salt ?

Det kan enten være en defekt regenereringsventil, eller ventilen til
afspænding der lukker for meget op.

Prøv evt. at give maskinen en tur med noget citronsyrer, det fjerne som
regel diverse belægninger, som MAN ikke kan fjerne ved den varmeste vask.

Du skal også tjekke om alle ting står som de skal, så den ikke dosere
for meget afspænding eller salt.

Jeg har selv oplevet kunder der har ringet og bedt os om at se på det,
og så har justeret faktaerne på de to ting, og man skal sådan set teste
sit vand en gang imellem, om hvilken hårdhed det har.

Fra : Zorba

Dato : 03-03-08 08:18

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> wrote in news:47c979c4$0$99019
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Mine drikkeglas er matte og næsten lidt klistrede efter en tur i
> opvaskemaskinen. Hvad kan det skyldes - jeg kommer afspænding og salt i,
> når maskinens indikator lyser.
>
> Venlig hilsen Dikte

Lyder som om der bliver brugt for meget sæbe i, har selv haft en lille
maskine og havde samme problem i starten, prøvede med en ½ vaske tabs og så
var problemet løst.

Hilsen Sten

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-03-08 09:44

Zorba skrev:

<klip>

> Lyder som om der bliver brugt for meget sæbe i, har selv haft en lille
> maskine og havde samme problem i starten, prøvede med en ½ vaske tabs og så
> var problemet løst.

Ah, ok. Det prøver vi. Tak.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-03-08 09:52

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> crashed Echelon writing

> Mine drikkeglas er matte og næsten lidt klistrede efter en tur i
> opvaskemaskinen. Hvad kan det skyldes - jeg kommer afspænding og salt i,
> når maskinens indikator lyser.

Hvor meget salt og afspænding doserer din maskine? Dette kan man normalt
regulere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-03-08 09:58

Bjarke Andersen skrev:
> Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> crashed Echelon writing

> Hvor meget salt og afspænding doserer din maskine? Dette kan man normalt
> regulere.

Hmmm, det ved jeg så ikke lige, hvordan jeg finder ud af. Eller regulerer.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-03-08 10:04

> Hmmm, det ved jeg så ikke lige, hvordan jeg finder ud af. Eller
> regulerer.

Prøv at kigge der hvor du påfylder salt og afspænding.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hanne

Dato : 03-03-08 11:09

> Hvor meget salt og afspænding doserer din maskine? Dette kan man normalt
> regulere.

Det kan nemt være doseringen af afspændingsmidlet, der gør at glas bliver
matte (fedtet hinde). Havde selv problemet og indstillede derfor doseringen
så lavt som muligt. Det var dog ikke helt godt nok, så nu kommer jeg en sjat
vand i beholderen sammen med afspændingsmiddel - og nu kører det bare
perfekt.

mvh
Hanne