El-installation - hvad må jeg selv?
Fra : Søren Bay

Dato : 29-02-08 12:50

Hejsa

Jeg har googlet lidt og fundet nedenstående.
Men jeg kan ikke se om jeg selv må montere de grønne dåser, og tomrør,
og så lade elektrikeren trække ledninger og montere selve stikkontakten?

Installationsrør til højttalerledning/netværk/kabeltv og lign. er der
vel ingen regler for?

//Søren

Når strømmen er afbrudt må du selv:

Udskifte eller montere stikpropper og ledningsafbrydere,
ledningsafbrydere, apparatkontakter og transportable stikkontakter
(forlængerled, tristikdåser m.m.).
Reparere elapparater, f.eks. udskifte ledningen, der fører strøm til
apparatet (en tilledning), og udskifte en fatning.
Udskifte indendørs (normaltætte) afbrydere og stikkontakter uden jord -
og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt materiel, er
alt materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har IP-mærkning.
Udskifte indendørs (normaltætte) stikkontakter med jord - og dermed med
tre huller - op til 250 V i boligen. Det forudsætter dog, at boligens
elinstallation er beskyttet med en HFI- eller HPFI-afbryder.
Udskifte almindelige afbrydere til lysdæmpere eller til afbrydere med
tidsfunktion o.lign. i boligen.
Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt
belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper,
ledninger og monteringsvejledning.
Ændre og reparere svagstrømsstyrings- og reguleringssystemer, som
anvendes til at styre stærkstrømsfunktioner, fx omprogrammering af
intelligente styringer.
Det elarbejde, man selv må udføre i den faste installation, ændrer ikke
grundlæggende ved installationen. Derfor skal installationen i din bolig
stadig opfylde de installationsregler, der var gældende på det
tidspunkt, hvor din elinstallation blev etableret.

Du må ikke selv:

Lave nye installationer i boligen.
Opsætte halogenlamper (lavvoltbelysning), hvis transformer, lamper og
ledninger er købt hver for sig.
Udvide eksisterende elinstallationer i boligen, fx sætte en ny
stikkontakt op ved siden af en eksisterende.
Udføre elarbejde i måler- eller gruppetavle i boligen.
Installere eller udskifte materiel i boligens faste installation med en
spænding over 250 volt.
Installere eller udskifte udendørs afbrydere eller stikkontakter.

Fra : Max

Dato : 29-02-08 12:55

Hej Søren

> Men jeg kan ikke se om jeg selv må montere de grønne dåser, og tomrør,
> og så lade elektrikeren trække ledninger og montere selve

Du skal være ansat hos installatøren for det er lovligt, men prøv
at spørge i dk.teknik.el

--
Mvh Max

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 01-03-08 07:24

Søren Bay har bragt dette til os:
> [...]

> spænding over 250 volt.
> Installere eller udskifte udendørs afbrydere eller stikkontakter.

Avs, hvor er jeg bare kriminel
Kai

Fra : SB

Dato : 01-03-08 08:13

Fister Løgsovs skrev:
> Søren Bay har bragt dette til os:

> Avs, hvor er jeg bare kriminel
> Kai

Hejsa

Det er nu ikke så meget det jeg er bange for, men mere hvad forsikringen
siger hvis der opstår en skade/brand - så er jeg bange for at de ikke
vil dække hvis jeg ikke har papirer fra en autoriseret installatør!

//Søren

Fra : Leonard

Dato : 01-03-08 11:30

On Sat, 01 Mar 2008 08:12:32 +0100, SB wrote:

> Det er nu ikke så meget det jeg er bange for, men mere hvad forsikringen
> siger hvis der opstår en skade/brand - så er jeg bange for at de ikke
> vil dække hvis jeg ikke har papirer fra en autoriseret installatør!

Har du da papirer på det el, der allerede er lavet?
Jeg har ikke papirer på noget som helst af det arbejde, der er foretaget
i mit hus, hverken før eller efter jeg overtog det. Jeg ved at det el,
der er lavet i min tid som ejer, er lavet af autoriserede, men om det er
lavet efter forskrifterne ved jeg ikek ret meget om.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-03-08 02:18

On Mar 1, 8:12 am, SB <b...@cool.dk> wrote:

> [...]
> siger hvis der opstår en skade/brand - så er jeg bange for at de ikke
> vil dække hvis jeg ikke har papirer fra en autoriseret installatør!

Hvis det er lavet som det skal og ser lovligt ud vil de selvfølgelig
det.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....