Pudse hus med dårlige fuger
Fra : Kåre

Dato : 29-02-08 11:56

Hej

Jeg har et ældre rødstenshus som trænger til at få nogle af fugerne ordnet
(en del af huset er tilbygget senere og trænger ikke).

Men der skal nok også skiftes en del knækkede sten.
Samtidig med at den tilbyggede del ser lidt anderledes ud end den gamle, så
bliver det måske lidt et rodet hus at se på...

Spørgsmålet er så om det er spild af penge at få kradset de dårlige fuger ud
og fuget om, hvis jeg senere vil have hele huset pudset og malet?

Hvis jeg beslutter at få huset pudset nu, kan jeg så undlade at ordne
fugerne?
Bliver de dårlige fuger ordnet "godt nok" ved at pudse huset?

på forhånd tak!
Kåre

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 29-02-08 15:42

Du skal skrabe de dårlige fuger ud til ca 1cm dybde
og fuge ud igen ,du skal ordne dem så bunden bliver
god, mener du pudse glat ca 1cm eller vil du filtse og
herefter male?

Fra : Kåre

Dato : 29-02-08 16:02

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal skrabe de dårlige fuger ud til ca 1cm dybde
> og fuge ud igen ,du skal ordne dem så bunden bliver
> god, mener du pudse glat ca 1cm eller vil du filtse og
> herefter male?

Hmmmm, jeg ved ikke om det bare skal filtses eller pudses helt op så stenene
ikke kan ses.
Jeg har ikke gjort mig så store tanker endnu.
Og jeg ved heller ikke helt om det skal pudses endnu. Der er en del flotte
detaljer i den gamel del af huset som vil forsvinde. Til gengæld kommer hele
huset til at ligne hinanden.

I den gamle del er der et par "blomster" som er lavet i murværket. Dvs.
stenene er vendt specielt, og trukket lidt ud så de fysisk træder frem. De
detaljer vil stadig være der, men der er også lavet nogle border af sten som
vender i et specielt mønster. De vil jo forsvinde. Til gengæld er de ikke
lavet på den nye del af huset...

Jeg vil bare lige lufte tanken, for at se evt. hvad det vil koste at få
pudset hele huset op, i forhold til bare at reparere fuger.
Men det er nok det samme arbejde med fugerne alligevel, der skal jo være
noget ordentligt at pudse på.

mvh
Kåre

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 29-02-08 17:08

der er ikke meget vedligeholdelse hvis du ordner fugerne det bliver der hvis
du tilfører puds og maling.

Fra : Max

Dato : 29-02-08 16:14

Hej Kåre

> Jeg har et ældre rødstenshus som trænger til at få nogle af fugerne
> ordnet (en del af huset er tilbygget senere og trænger ikke).

En ting det er værd at tænke på er at får du fuget dit hus om, så
skal du ikke spekulere på det den næste mange år, pudser du dit
hus, ja så skal du tænke på det konstant. Jeg har boet i et pudset
hus i mange år, og det har lært mig at sådan et køber jeg aldrig mere.

--
Mvh Max

Fra : MGJ

Dato : 29-02-08 17:34

> [...]
> hus, ja så skal du tænke på det konstant. Jeg har boet i et pudset
> hus i mange år, og det har lært mig at sådan et køber jeg aldrig mere.

Hvis ellers huset bliver pudset under optimale forhold, tørt, 10 - 15 grader
og ingen sol direkte under arbejdet så burde det holde i mange år (også
vandskuring) Typisk et job for GDS'eren i påskeferien

MGJ

Fra : Kåre

Dato : 29-02-08 18:39

"MGJ" <REMOVEshowfloor@mail.dkREMOVE> skrev i en meddelelse

> [...]
> grader og ingen sol direkte under arbejdet så burde det holde i mange år
> (også vandskuring) Typisk et job for GDS'eren i påskeferien

Nu er det bare sådan at jeg har været GDS'er de sidste 7 år, og er blevet
træt af det...
Så jeg må nok betale mig fra det denne gang.

Når I snakker vedligeholdelse af et pudset hus, er det så pga reparationer i
pudset, eller pga at det bliver grimt og skal males ofte?

mvh
Kåre

Fra : Max

Dato : 29-02-08 20:47

Hej Kåre

> Når I snakker vedligeholdelse af et pudset hus, er det så pga
> reparationer i pudset, eller pga at det bliver grimt og skal males
> ofte?

Begge dele.

--
Mvh Max

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-02-08 22:11

> [...]
> hus, ja så skal du tænke på det konstant. Jeg har boet i et pudset
> hus i mange år, og det har lært mig at sådan et køber jeg aldrig mere.

Min nabo fik pudset hus af en murer. Det holdt da
i næsten 3 år før det begyndte at drysse af. (Det giver
såen cirka 30.000 i vedligehold om året.)
Næeh, røde mursten og rødt tegltag muret til
kant. Det ved man, hvad er.
Så kan man godt leve med at kratte en halv meter
fuge ud om året.

Peter Schrøder

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 01-03-08 07:22

Peter Schrøder har bragt dette til verden:
> [...]

> Næeh, røde mursten og rødt tegltag muret til
> kant. Det ved man, hvad er.
> Så kan man godt leve med at kratte en halv meter

Er der nogen der har erfaring med HNs fugefræser til vinkelsliber?
Fatter og jeg skal til at i gang med hele huset i år.
Kai

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-03-08 14:19

Fister Løgsovs ( Kunta@starmail.REMOVE.co.za ) skrev følgende i
mn.09ba7d83128d2a0e.83951@starmail.REMOVE.co.za :
> Peter Schrøder har bragt dette til verden:

> Er der nogen der har erfaring med HNs fugefræser til vinkelsliber?
> Fatter og jeg skal til at i gang med hele huset i år.

Det kan ihvertfald godt betale sig at købe en billig vinkelsliber i jem og
fix el.lign., og bytte den hver gang den står af. Det er hård kost at fræse
fuger ud, og selv de proffe maskiner holder ikke længe...

- Martin

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-03-08 19:55

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev
> Det kan ihvertfald godt betale sig at købe en billig vinkelsliber i jem og
> fix el.lign., og bytte den hver gang den står af. Det er hård kost at
> fræse fuger ud, og selv de proffe maskiner holder ikke længe...

Hvis det er hård kost at kradse gamle fuger ud, så lad
dem sidde. Der er ingen grund til at skifte dem for sjov.
De fuger jeg skifter, kan kradses ud med en negl.
En vinkelsliber er, efter min mening, for voldsom. Man
risikerer at beskadige stenen i stedet.

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-08 01:45

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har et ældre rødstenshus som trænger til at få nogle af fugerne ordnet
> (en del af huset er tilbygget senere og trænger ikke).

Du kan pudse dit hus så det holder i både 20 og 30 år, hvis arbejdet er
udført ordentligt.

1. Ja - alle løse eller smuldrende fuger skal repareres (det er meget
vigtigt at underlaget er godt)
2. Alt murværk skal enten hedtvandsspules eller (optimalt) sandblæses
3.Der påføres et lag af vedhæftningspuds. Det kan være én eller flere typper
fliseklæb eller en dertil fremstillet vedhæftningsmørtel (ikke almindelig
grundingsmørtel eller lign.)
4. Puds nu facaden med en fibermørtel (glasfiber), med høj vedhæftning (brug
ikke fehår i alm. pudsemørtel)
5. Påfør først et lag på 4-7 mm
6. Glasfibernet presses ned i første lag medens det er våd. Mørtelen skal nu
tørrer op til dagen efter
7. Der bores 4 plugs med 4-6 cm plastik plader, pr m2, på hele murværket (så
pladerne holder på glasfibernettet)
8. Lag to påføres uden på plugs og pudes sammen
7. efter pudsning skal facaden gennemtøre og hærde op - under normale danske
forårsforhold er to uger nok (hvis ikke der har direkte regn på facaden
konstant)
8. Puds nu den rå facade med en silikatpuds/siliconpuds i mm tykkelse eller
mal med silikatmaling - personligt ville jeg vælge siliconpuds (den er
difusionsåben men fuldstændig vandafvisende)

Hvis du ikke skyder genvej skulle det gerne holde mindst tyve år - hvis du
gør det som murere traditionelt har gjort de sidste mange år holder det
måske et par år.