Radiator sommerhus
Fra : Kkm

Dato : 28-02-08 18:46

Hej

Vi skal have ny radiator i badeværelse i sommerhus. Hvor mange watt bruger
I, der har sommerhus af den måske ikke mest velisolerede slags pr. m2? Det
jeg har nu er et Siemens på 800 watt og det varmer en del voldsommere end
nødvendigt i rummet. Rummet er ca 3m2.

Main

Fra : Kkm

Dato : 28-02-08 19:00

Hvis I kunne anbefale en bestemt model under lignende scenario, ville det
være rigtig fint

Fra : Carsten

Dato : 28-02-08 21:04

> [...]
> jeg har nu er et Siemens på 800 watt og det varmer en del voldsommere end

Siger man ikke noget med 50-100 w pr m2 ? så hvis du køber en 3-400 w
(vådrums)radiator skulle du vist være dækket ind. Jeg kan se at jeg har en
300w (400v) på mit lille badevær, men det er nu også kun 2,5 m2. Siemens
radiatorer skulle være ret gode, men også ret dyre. Mine er nobö.

Carsten

Fra : Kkm

Dato : 28-02-08 21:22

"Carsten"

> [...]
> 300w (400v) på mit lille badevær, men det er nu også kun 2,5 m2. Siemens
> radiatorer skulle være ret gode, men også ret dyre. Mine er nobö.

Er det bjælkehus? og hvordan er det isoleret.
Og tak for svaret.

Fra : Lars Hansen

Dato : 29-02-08 15:06

> [...]
> jeg har nu er et Siemens på 800 watt og det varmer en del voldsommere end

Hej Mail

Godt nok er mit hus et murstenshus isoleret efter alle kunstens regler.
Men da jeg skulle skifte el-radiatore for et par år siden læste jeg en
hulens masse om det. (Det gør man helt naturligt når man har 240 m2
elopvarmet hus........)

Og som jeg fandt frem til at håndreglerne er, så siger man ca. 75 W pr. m2
uagtet om huset er topisoleret eller ej. Det var vist noget med at
el-forbruget ikke er meget forskelligt efter om radiatoren er dimensioneret
med 150 W pr. m2 eller 75 W pr. m2. Den ene kører bare mere end den anden og
bliver måske nok lidt varmere.

Inden jeg gik igang var vores dimensioneret med ca. 110 W pr. m2 og nu er de
dimensioneret med 75 W pr. m2. Jeg har fået et noget lavere el-forbrug end
før, men det kan jo også skyldes elektroniske termostater i stedet for
mekaniske (og flere andre detaljer).

I vores nybyggede sommerhus er el-radiatorene også dimensioneret med 75 W
pr. m2 og det fungerer fint uden at de kører specielt meget. Huset er dog
topisoleret.

Både herhjemme og i sommerhuset er købt Siemens el-paneler med elektronisk
termostat. De er godt nok lidt dyrere, men jeg synes bestemt de er den
merpris værd. Ingen af dem bliver nogensinde så varme at ungerne kan brænde
fingrene, det kunne de sagtens på de gamle el-paneler (Ca. 25 år gamle Nobö
paneler med mekanisk termostat).
Ydermere kan Siemens panelerne jo på sigt udbygges med natsænkning og
diverse trådløse styringer.

Ingen tvivl om at jeg køber Siemems igen når jeg skal skifte resten af
panelerne ud.

Husk lige at det bør/skal være et vådrumspanel til dit badeværelse.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Kkm

Dato : 01-03-08 19:49

"Lars Hansen"

> [...]
> Men da jeg skulle skifte el-radiatore for et par år siden læste jeg en
> hulens masse om det. (Det gør man helt naturligt når man har 240 m2

Takker. Tror jeg kigger lidt på Siemeens 600w. Har også hørt godt om det
aandre steder fra.

Main