Planlimning / Underlimning af vask
Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 27-02-08 15:32

Da vi inden længe skal lave nyt køkken er vi begyndt at undersøge
forskelligt hertil.

Bordpladefabrikanterne tilbyder underlimning af vasken, en lokal virksomhed
tilbyder planlimning. Underlimning er nemt at komme til at se i
byggemarkeder og lign. men jeg kan ikke mindes at have set en planlimet
vask.

Bordpladen bliver i laminat, vasken formentlig en Juvel Barents 480 eller
Caribbean 480

Jeg vil meget gerne høre fordele/ulemper.
Hvis nogen af jer har billeder modtager jeg dem meget gerne pr. mail.

Kenn H. Jensen

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 27-02-08 16:10

Tillægsspørgsmål:

Vi har købt kogeplade uden ramme. Hvad er jeres erfaringer med hensyn til at
få planlimet det i en laminatplade?

Kenn H. Jensen

Fra : Mads

Dato : 28-02-08 00:03

On Wed, 27 Feb 2008 15:32:29 +0100, "Kenn H. Jensen"
<find_mailadressen_paa@www.multi-max.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg vil meget gerne høre fordele/ulemper.
>Hvis nogen af jer har billeder modtager jeg dem meget gerne pr. mail.

Har du mulighed for det, så få lavet en planlimet/nedfældet vask hos
Aalborg Træindustri. De har patent på deres egen metode at lave det på
og det fås altså ikke bedre. Du kan læse om det her :
http://www.aalborg-massiv.dk/DK/vaskepat.asp

Og nej, jeg er ikke ansat i firmaet, men jeg ved at AT laver
bordplader med planlimede vaske for de fleste køkkenforhandlere
og jeg er selv i branchen, så jeg ved da lidt om det.

mvh Mads

PS, synd at du vil have en laminatplade. En rigtigt træbordplade kan
holde næsten evigt.

Fra : Armand

Dato : 28-02-08 01:15

Kenn H. Jensen skrev:
> [...]
>
> Jeg vil meget gerne høre fordele/ulemper.
> Hvis nogen af jer har billeder modtager jeg dem meget gerne pr. mail.

Uden anden erfaring og kendskab til fordel/ulempe vægtning valgte vi at
få underlimet køkkenvasken i de nye køkkenbordplader som vi lagde på for
10 års tid siden.
Den tidligere vask var traditionelt ilagt ovenfra og påspændt
underneden, og trods tiden der er gået, tager vi os jævnligt i hvor
komfortabelt at det er at bordkanten løber lige over i vasken når man
fejer krummer ned i vasken hhv. tørrer op omkring den!

Jeg kan derfor kun anbefale en underlimet vask!

--
Armand.

Fra : Mads

Dato : 28-02-08 09:27

On Wed, 27 Feb 2008 15:32:29 +0100, "Kenn H. Jensen"
<find_mailadressen_paa@www.multi-max.dk> wrote:

>Jeg vil meget gerne høre fordele/ulemper.
>Hvis nogen af jer har billeder modtager jeg dem meget gerne pr. mail.

Laminat bordplader er uegnede til planlimning og underlimning
da laminaten jo skal ødelægges omkring hullet til vasken med
deraf intrængende fugt i den underliggende spånplade.
I en laminat plade vil en traditionelt ilagt vask, altså med en kant
der ligger ovenpå laminaten, holde længst.

En underlimet vask er faktisk også en dårlig løsning selv i en
rigtig træ-bordplade, for her vil der jo være blotlagt endetræ
hele vejen rundt om vasken. Endetræ suger mere fugt end
selve bordets overflade, så underlimning øger risikoen for at
bordpladen slår sig.

Den bedste løsning er en rigtig træplade med en planlimet
eller en traditionelt ilagt vask og helst en vask med bred
bagkant med hul til vandhanen. Jeg mener de to Juvel
vaske du nævnte kan fås både med og uden bagkant.

mvh Mads