Aske ud af brændeovnen
Fra : Anton

Dato : 27-02-08 14:20

Hej
I de her dage hvor det blæser kraftigt syntes vores brændeovn
(indbygningsovn)
at den skal sprede en masse fin sort aske over halvdelen af stuen.
Nogen der kender problemet?
Hvad kan man gøre for at undgå det?
Det er ligegyldigt om brændeovnen er tændt eller ej.
Vi har den dog ikke tændt når det blæser for meget for at undgå røg i stuen.

Med venlig hilsen
Anton

Fra : tp

Dato : 27-02-08 15:38

> [...]
> Det er ligegyldigt om brændeovnen er tændt eller ej.
> Vi har den dog ikke tændt når det blæser for meget for at undgå røg i

Umiddelbart ikke. Jeg vil da mene at en skorsten skal suge og ikke puste.
Det er vel ikke sådan at der er en rede eller noget i skorstenen?

Fra : Anton

Dato : 27-02-08 16:16

> Umiddelbart ikke. Jeg vil da mene at en skorsten skal suge og ikke puste.
> Det er vel ikke sådan at der er en rede eller noget i skorstenen?
For at en skorsten skal suge må der vel være en eller anden form for
sugemekanisme (motor).
Skorstenen er fri for reder og andet skrammel (er efterset af
skorstensfejer).
Problemet opstår kun i meget kraftig blæst og vinden skal også være i en
bestemt retning.
Det er ikke kun lige nu vi har problemet, men har haft det flere gange før i
årevis, blev bare lige træt af det idag.

Med venlig hilsen
Anton

Fra : Sluppermand

Dato : 27-02-08 23:33

"Anton" <antonGiraf@jaste.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det er ikke kun lige nu vi har problemet, men har haft det flere gange før
> i årevis, blev bare lige træt af det idag.

Det kommer vel an på hvor høj din skorsten er. Der er huse der kun har en
stump af en skorsten, der aldrig kommer i nærheden af tagryggens højde.
Disse skorstene har tit monteret en elektrisk suger, ellers kan de ikke
fungere. Hos os har stålskorstenen højde som tagryggen, men vi havde
alligevel røgnedslag når vinden kom fra en bestemt retning. Vi fik monteret
en aftrækshætte og problemet forsvandt. Du kan også vælge at forhøje
skorstenen, men skal tage i betragtning for i hvert fald stålskorstene, at
der så muligvis skal afstivning på.

Du skriver at du har haft problemet i årevis; har du aldrig spurgt din
skorstensfejer hvad der kunne gøres?

Mvh
Kent.

Fra : Anton

Dato : 28-02-08 08:35

"Sluppermand" <wuk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stålskorstene, at der så muligvis skal afstivning på.
>
> Du skriver at du har haft problemet i årevis; har du aldrig spurgt din

Jeg burde nok spørge min skorstensfejer og være lidt mere præcis om
problemet.
Jeg spurgte på et tidspunkt om det ville hjælpe at sætte en isokern i, det
mente han ikke.

mvh
Anton

Fra : Jakob M

Dato : 27-02-08 16:54

"Anton" <antonGiraf@jaste.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (indbygningsovn)
> at den skal sprede en masse fin sort aske over halvdelen af stuen.

Ja, kraftige vindstød kan ødelægge trækket, men aske i stuen har vi ikke
prøvet.

> Hvad kan man gøre for at undgå det?

Luk for luften til askeskuffen ?.

Mvh
Jakob

Fra : Anton

Dato : 27-02-08 17:48

> Ja, kraftige vindstød kan ødelægge trækket, men aske i stuen har vi ikke
> prøvet.

> Luk for luften til askeskuffen ?.
Der er ikke askeskuffe på vores brændeovn.
Det er en indbygningsovn.
Der hjælper ikke så meget at lukke for spjældet.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-02-08 17:57

> I de her dage hvor det blæser kraftigt syntes vores brændeovn
> (indbygningsovn)
> at den skal sprede en masse fin sort aske over halvdelen af stuen.
> Nogen der kender problemet?

Har kendt.

> Hvad kan man gøre for at undgå det?

Højere skorsten. Der sker det at der kan dannes undertryk og dermed suser
luften den forkerte vej. Det kan være for lidt højde over kip eller andet,
der tvinger vinden "forkert" i forhold til skorstenen. Hos os var løsningen
at lægge en meters penge på.

Mvh Maria

Fra : Anton

Dato : 28-02-08 08:32

> [...]
> luften den forkerte vej. Det kan være for lidt højde over kip eller andet,
> der tvinger vinden "forkert" i forhold til skorstenen. Hos os var

Det håber jeg ikke. Syntes skorstenen er høj (over kip i et 2-plans hus).
Men jeg må da vist hellere vende det med skorstensfejeren.

mvh
Anton

Fra : TG

Dato : 28-02-08 01:20

On Feb 28, 8:31 am, "Anton" <antonGi...@jaste.dk> wrote:

> Det håber jeg ikke. Syntes skorstenen er høj (over kip i et 2-plans hus).
> Men jeg må da vist hellere vende det med skorstensfejeren.
>
> mvh
> Anton

Der er mange faktorer, som spiller ind, ikke kun skorstenens højde i
forhold til tagryg, men også afstand til tagryg, hældning på taget, og
evt. andre bygninger/høje træer i nærheden.. Så det helt rigtige må
være at kontakte en ekspert, og skorstensfejeren kunne være et godt
bud.

/TG