Udstødnings gummi giftigt?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 26-02-08 22:56

Hej.

Min ret nye Weber Q300 flækkede ved et styrt under stormen, og jeg har leget
lidt med tanken om, at bruge det der "gummi" man fixede udstødningsrør med i
gl. dage. (Eller stadig gør?)

Jeg mener det hedder noget med "power-gum" eller lign. Det må da i hvert
tilfælde kunne klare varmen.

Men spørgsmålet er, om det er giftigt? (eller dampene fra det) Og om det
overhovedet kan binde på grillen? Jeg aner ikke hvad den er lavet af, men
det kan jo ikke være metal, eftersom der brækkede et stykke af. Det kunne
måske være noget keramik af en slags?

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh

Jasper

Fra : claus b.p.

Dato : 27-02-08 01:40

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:47c48ae3$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> det kan jo ikke være metal, eftersom der brækkede et stykke af. Det kunne

Det hedder Gunn-Gum, men om det kan klare grill temperaturer ved jeg ikke.
Prøv evt. om Plastic Paddings Kemisk Metal kan bruges. Uanset hvad, er jeg
sikker på at det ikke dunster giftige dampe ret længe ved de
temperaturer....

/Claus

Fra : Mikker

Dato : 27-02-08 17:00

Kemisk metal holder ikke til temp over 100-150 grader....prøvede at bruge
det på røgrøret til mit pillefyr...duer ikke

Hygge

Mikker

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 27-02-08 23:24

> Kemisk metal holder ikke til temp over 100-150 grader....prøvede at bruge
> det på røgrøret til mit pillefyr...duer ikke

Arggh... Møg. Troede ellers lige at det var en dejlig nem løsning!

/Jasper

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-02-08 10:38

En gammeldags weber grill er lavet af emaljeret jern. Om det gælder alle
modeller kan jeg ikke svare på - men det ved de inde hos Weber hvis du
ringer til dem.

Metal kan sagtens brække, flække og gå i stykker ligesom alt mulig andet.

Det er de fleste produkter formentlig, der ikke decideret er lavet til at
være i forbindelse med fødevarer eller fremstilling af dem. Jeg ville ikke
selv kaste mig ud i den slags, men mindre det er en skade udenfor selve
grillen - fx et håndtag eller lignende. Det er jo dit eget og din families
helbred du sætter på spil.

Men ring dog til Weber og hør deres anbefaling. Hvis materialet er jern kan
en gammeldags smed måske reparere og efterfølgende kan den sendes til
om-emaljering så den ikke ruster hvor emaljen er brudt.

> [...]
> Prøv evt. om Plastic Paddings Kemisk Metal kan bruges. Uanset hvad, er jeg
> sikker på at det ikke dunster giftige dampe ret længe ved de

Altså så længe der er nogen som helst rest af materialet på grillen, lige så
længe kan det afgive uønskede stoffer og partikler - både med og uden
varmepåvirkning.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Armand

Dato : 28-02-08 01:05

Gainsbourg skrev:
> [...]
> ringer til dem.

> Metal kan sagtens brække, flække og gå i stykker ligesom alt mulig andet.

Jup!
Og mon ikke at grillen er støbt i aluminium - Som godt kan være noget
sprød :-/

Omkring besværet med at redde grillen, så vil det koste op under 400
kr/t at få en smedemester til at svejse et stykke aluminium i, og jeg
tror ikke at det kan gøres på blot én time, og er den (vel ikke helt nye
grill) egentlig dét værd??

Det er selvfølgelig noget andet hvis man selv er i stand til at lappe på
sagerne, men efter sådan en tur er der vel ikke samme blær i
weber-navnet når karret formedelst ligner skroget på an gammel russisk
ishavs-trawler :-/

Som smed ville jeg nok lappe karret med en tilpasset plade boltet eller
popnittet på, men i realiteten køber jeg mig blot en ny 100-kr's
kuglegrill når den gamle af en eller anden grund ikke kan mere :-|

--
Armand.
(med udgifter nok til ikke at spilde penge på Weber og Porsche)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-02-08 21:28

> popnittet på, men i realiteten køber jeg mig blot en ny 100-kr's
> kuglegrill når den gamle af en eller anden grund ikke kan mere :-|

Og det gode ved den løsning er at man hvert forår kan få en ny grill. Så
slipper man for rengøring og vinteropbevaring.

Mvh Maria

Fra : KASO

Dato : 28-02-08 00:14

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:47c48ae3$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> det kan jo ikke være metal, eftersom der brækkede et stykke af. Det kunne

Silicone tåler temmeligt høje temperaturer og binder godt på affedtede
overflader. Måske en idé?

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-02-08 08:44

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> Håber nogen kan hjælpe.

Trucks, campingvogne og nu weber grill ->

--
vh
Torben

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-02-08 09:34

On Thu, 28 Feb 2008 08:44:12 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Trucks, campingvogne og nu weber grill ->

>--

Vi spænder vidt i denne gruppe.

Hvorfor det lige kommer bag på dig, det véd jeg ikke, for du har da
været med i et stykke tid.

Hvis du ønsker det, kan jeg da godt bidrage med et par nostalgiske
råd, hvor eksotiske ting som bananskræller og kyllingenet indgår i
udbedringen af et automobil. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-02-08 09:47

Folmer Rasmussen wrote:

> Vi spænder vidt i denne gruppe.

Det var bare en prioriteret hadeliste - den værste sidst. Jeg glemte
helt hunde, fly og RC modelsport

> Hvorfor det lige kommer bag på dig, det véd jeg ikke, for du har da
> været med i et stykke tid.

Næh - det gør det egentlig heller ikke.

> Hvis du ønsker det, kan jeg da godt bidrage med et par nostalgiske
> råd, hvor eksotiske ting som bananskræller og kyllingenet indgår i
> udbedringen af et automobil. )

Så længe sidste linie er med, så fint med mig.

--
vh
Torben

Fra : Møller

Dato : 28-02-08 10:59

Torben Scheel wrote:

> Det var bare en prioriteret hadeliste - den værste sidst. Jeg glemte
> helt hunde, fly og RC modelsport

UPS, så vidt jeg husker, så bragte du RC-flyvning ind i MC-gruppen

> Næh - det gør det egentlig heller ikke.

du mener med et automobil? ellers har jeg ikke hørt den, kan du ikke lige genopfriske den.

gruppen viser blot, at bilister, ud over enkelte fanatikere, er et folkefærd
der spænde vidt og ønsker at hjælpe på enhvermåde det er muligt.
Og der er jo oprettet en dk.teknik.bil, for at denne gruppe kunne fortsætte som en kaffeklub for
bilister der ønskede råd og snak om løst og fast inden for bilisternes verden. Debatten huskes
tydeligt. der kom bølgegang på kaffekopperne i de små og store førehuse.

Når man har set det man vil og givet kommentarer til det man vil, kan man jo blot springe tråden
over, men der er nu, for nogle, ikke noget så saligtgørende som at læse aller se noget man kan blive
foraget over, selvom det er med fare for liv og sjæl, andre går op i det med liv og sjæl.

Nå jeg skal lige huske at sætte vand over til kaffen.
Det kunne være Folmer kom forbi i sin forvogn til et vogntog, Truck er vel noget man bruger på et
lager når man sætte gafler på.

Møller