Trin på taget
Fra : Steen

Dato : 26-02-08 15:07

Vi har fået ny skorstensfejer, og modsat den gamle, nægter han at
kravle på taget, med mindre vi sætter trin på taget.

Måske ikke urimeligt - men kan han forlange det, og hvilken håndværker
ringer man til, der vil lave den slags?

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-02-08 16:21

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på taget, med mindre vi sætter trin på taget.

> Måske ikke urimeligt - men kan han forlange det, og hvilken håndværker

Tjahh... Forstår ham godt. Det er trættende at rende rundt med stigen på
nakken.

Ring til tømreren...

- Martin

Fra : Hauge

Dato : 26-02-08 16:30

Martin Petersen wrote:
> Tjahh... Forstår ham godt. Det er trættende at rende rundt med stigen
> på nakken.

Så skulle han måske have valgt et andet erhverv i sin tid. Men ok, sådan er
det jo, pivede folk.

/Hauge

Fra : Holst

Dato : 26-02-08 16:43

Hauge wrote:

> Så skulle han måske have valgt et andet erhverv i sin tid. Men ok, sådan er
> det jo, pivede folk.

Det er ikke sikkert, det har så meget at gøre med at være pivet eller
ej. Det kan meget vel være arbejdsmiljøregler inden for området, der
foreskriver det. Men sådant kan Arbejdstilsynet jo nok svare på.

Fra : Søren

Dato : 26-02-08 17:58

> Så skulle han måske have valgt et andet erhverv i sin tid. Men ok, sådan
> er det jo, pivede folk.
>
> /Hauge

Helt sikkert. I vore dage bestiller hipierne ikke andet end at klynke og
pive!

www.stopklynkeriet.nu

Søren

Fra : Max

Dato : 26-02-08 22:43

Hej Hauge

> Så skulle han måske have valgt et andet erhverv i sin tid. Men ok,
> sådan er det jo, pivede folk.

Du mener altså ikke det er fornuftigt at passe lidt på folk så
de kan arbejde til de er 65 frem for at skulle give dem invalide-
eller førtids-pension når de er 40 ?

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 26-02-08 22:54

Hej Max
Max wrote:
> Du mener altså ikke det er fornuftigt at passe lidt på folk så
> de kan arbejde til de er 65 frem for at skulle give dem invalide-
> eller førtids-pension når de er 40 ?

Joda, men det er underligt at det er blevet et problem inden for de seneste
år, især nu da der er færre og færre skorstene.
Hvor mange skorstensfejere mon blev invalide i "gamle dage" pr. x-antal
skorstene, i forhold til i dag, hvor vi som ejere jo næsten skal lægge
skorstenen ned i indkørslen, før de *gider* glo ned i hullet?
Det er jo som med skraldemænd, ups undskyld, renovationsassistenter, der
skal vi jo også snart smide spanden op bag i bilen om morgenen for dem, for
de må jo ikke løfte..

Mvh Hauge

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-02-08 23:39

> Hej Max
>
> Joda, men det er underligt at det er blevet et problem inden for de
> seneste år, især nu da der er færre og færre skorstene.

Færre?
Der bliver da kylet brændeovne i husene som aldrig før.
Jeg tror ikke der bliver færre skorstene, snarere tværtimod.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Hauge

Dato : 26-02-08 23:43

Uffe Bærentsen wrote:
> Der bliver da kylet brændeovne i husene som aldrig før.

Jada, og fjernet oliefyrsskorstene som aldrig før, eller det blev der for
nogle år siden. Så måske er antallet ved at stige, men slet ikke til det
niveau som det var for 20 år siden.

Her på vejen hvor jeg selv bor, er der da flere huse hvor der er røget
skorstene de seneste 5 år, også på mit, og der er ikke røget samme antal
brændeovne ind igen..

> Jeg tror ikke der bliver færre skorstene, snarere tværtimod.

Tjaeh, kan det findes ud af? Danmarks statistik eller lign.?

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 27-02-08 08:26

Hej Hauge

> Her på vejen hvor jeg selv bor, er der da flere huse hvor der er røget
> skorstene de seneste 5 år, også på mit, og der er ikke røget samme
> antal brændeovne ind igen..

Her i kvarteret forsvandt der på grund af fjernvarme mange skorstene,
men i de senere år er der såmændt blevet genetableret en del, i disse
år kommer der flere nye til end der forsvinder gamle.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 28-02-08 00:56

Hauge skrev:

> [...]
> brændeovne ind igen..

> Tjaeh, kan det findes ud af? Danmarks statistik eller lign.?

Hva' mæ' lidt brainstorming?
Der har været vild gang indenfor bygge-brancen i en årrække: Første peak
var efter orkanen for syv års tid siden, hvor mangt et tag skulle
omlægges og mange i den forbindelse brugte lejligheden til at nedrive
deres ubrugte skorsten!
Sidenhen har friværdi-bølgen medført et boom i renoveringer, hvorunder
også mange tage er blevet omlagt. I dén forbindelse er et tilsvarende
antal skorstene forsvindet fra byernes sky-line.

Midtvejs i denne begivenhedsrække er der sket det at olien er steget
støt til den højeste pris nogensinde, hvilket sikkert har medført at en
mængde villa-ejere har set økonomi i at investere i brændeovn, hvorved
der i lighed med 80'erne dukker stedse flere (typisk) stålskorstene op!

Når jeg grunder lidt over det, tror jeg nok at bygge-boomet overstiger
ny-monteringer af brændeovne :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 17:49

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> på taget, med mindre vi sætter trin på taget.
>
> Måske ikke urimeligt - men kan han forlange det, og hvilken håndværker

I dag findes der krav om sikkerhed for arbejde på tag.
Ring efter tømreren og få monteret de trin.

Alt ang. regler kan du sikkert finde hos arbejdstilsynet.

--
/HB
Nu med 2007 Honda FR-V til salg

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 19:13

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske ikke urimeligt - men kan han forlange det, og hvilken håndværker
> ringer man til, der vil lave den slags?

De folk der monterer brændeovne, sætter også gerne trin på taget. Her var
det også det første skorstensfejeren kiggede efter, da han skulle godkende
brændeovnen. I vores gamle hus, der var i 2 plan, kravlede skorstensfejeren
også bare på taget, hvor der ikke var trin.

Tror dog også, at trinene skal være der iflg. reglerne....

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-02-08 20:11

On Tue, 26 Feb 2008 19:12:57 +0100, "Buffy"
<buffy(snabel-a)tjekmig.dk> wrote:

> [...]
>også bare på taget, hvor der ikke var trin.
>
>Tror dog også, at trinene skal være der iflg. reglerne....

Jeg så for mange år siden en (ung) bliktud komme gående i
tagrenden i 2 sals højde. Mit hjerte fejlede åbenbart intet, og
det faldt til ro igen.
mvh Ebbe

Fra : jespercd@gmail.com

Dato : 26-02-08 12:13

Hvis dit tag har en hældning på 34 grader eller mere skal der være
tagtrin på.
Er dit tag glat, feks. pga mos og har en hælding på mere en 15 grader,
kan din skorstensfejer også kræve trin.

Det har ikke noget med at være pivet at gøre.
Det er arbejdstilsynet der fatsætte disse regler.

Med venlig hilsen
Jesper Dahlsgaard

Fra : Hauge

Dato : 26-02-08 20:17

jespercd@gmail.com wrote:
> Det er arbejdstilsynet der fatsætte disse regler.

Udfra piverier.

/Hauge

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 26-02-08 13:37

On 26 Feb., 20:17, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Udfra piverier.

Nå, det er *dig*, der har gang i propagandamaskinen for tiden
http://stopklynkeriet.nu/

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 26-02-08 21:41

edelvang@gmail.com wrote:
> Nå, det er *dig*, der har gang i propagandamaskinen for tiden

Nej for søren, 3t40min efter linket blev smidt i tråden første gang, kommer
du med det igen. Dyyygti'.

/Hauge

Fra : MFN

Dato : 26-02-08 21:45

Hvis fejeren er flink og alligevel går på taget, og skvatter ned, ja så får
han ingen erstatning .... nødvendigvis.

Men man kan da indmure en renselem i skorstenen oppe på loftet, hvis altså
man har adgang dertil. Det godkender fejeren.

/Michael

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 22:23

Vores skorstensfejer tilbød at sætte dem op, 50,- pr. trin. Kunne sikkert
selv have gjort det billigere men fysikken var ikke lige til tagklatring på
det tidspunkt, en anden prof. havde sikkert været dyrere hvis han skulle
have for kørsel mv. Og da det jo er skorstensfejeren der skal gå en tur på
trinene, så kunne han selv montere dem lige der hvor han ville have dem.
Det var også ham der satte "skrid-ud-af-min-skorsten" net på skorstenen (og
det er også ham der skal tage det af og på når han skal feje skorstenen)
Han er faktisk vældig flink men vi vil alligevel ikke have ham til at ligge
og rode ude i vores have fordi han er faldet ned fra taget

Per.

Fra : Steen

Dato : 27-02-08 09:09

On 2008-02-26 22:23:13 +0100, "Per Olsen" <per.olsen snabel-a
post3.tele.dk> said:

> Vores skorstensfejer tilbød at sætte dem op, 50,- pr. trin

Se, det var jo smart.
Hvis skorstensfejere tilbød at sætte trin op, der hvor de gerne ville
have det - i stedet for bare at "affeje" situationen.
Pudsigt nok er jeg blevet bedt om at betale afgift for fejning, til
trods for skorstensfejeren ikke har været på mit tag sidste år

Fra : Jakob Griffel

Dato : 28-02-08 10:27

> Vores skorstensfejer tilbød at sætte dem op, 50,- pr. trin.

Ha! Se SÅ kan han godt få fat på stigen og komme op på taget.
"Jeg tør ikke gå på dit tag, men jeg kan godt kravle derop alligevel for at
sætte nogle trin op".

--
Hilsen Jakob

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 01-03-08 08:36

"Jakob Griffel" <nejnej@detduerikke.du> skrev i meddelelsen

> Ha! Se SÅ kan han godt få fat på stigen og komme op på taget.
> "Jeg tør ikke gå på dit tag, men jeg kan godt kravle derop alligevel for
> [...]
Han skal jo der op for at sætte det førese trin, derefter bruger han vel de
lovlige trin.
\\ Morten

Fra : Peter C:

Dato : 28-02-08 14:08

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi har fået ny skorstensfejer, og modsat den gamle, nægter han at kravle
> på taget, med mindre vi sætter trin på taget.

Prøv at spørge ham om du ikke kan nøjes med en renselem oppe i tagrummet.
Min (flinke) skorstensfejer sagde at det var enten trin på taget, eller
renseadgang på loftet. Jeg kunne ikke lige overskue trin på taget, og
monterede en fin Morsø-støbejernslem oppe på loftrummet. Det er 5 år siden,
og den har endnu ikke været anvendt. Skorstensfejeren vil meget hellere på
taget da det er 1000 gange nemmere end at skulle ind i huset og op på loftet
igennem loftlem, og have lys med og hvad ved jeg.

Men der er lem som reglerne foreskriver

> Måske ikke urimeligt - men kan han forlange det, og hvilken håndværker
> ringer man til, der vil lave den slags?

En tømrer ville jeg mene

MVH Peter C: