Simpel solvarmebruser?
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 20:41

Hvor finder jeg opskrift til en simpel men effektiv solvarmebruser -
gerne transportabel, så den både kan bruges i sommerhuset og på båden?
På båden har vi 12v, i huset 220. Måske noget med en lille pumpe, der
kan suge fra en beholder med vand?

Fra : Lars

Dato : 25-02-08 21:23

Henning skrev:
> [...]
> gerne transportabel, så den både kan bruges i sommerhuset og på båden?
> På båden har vi 12v, i huset 220. Måske noget med en lille pumpe, der

http://www.afi.dk/product_info.php?products_id=3103&osCsid=71fff59846988274f636951550b5aebb

(sælges ofte om sommeren til 60-70 kr. i div isenkræmmere og byggemarkeder)

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-02-08 14:51

Hejsa
I sommerhuset ville jeg lave en stationær opstilling. Få fat i et par gamle
radiatore. Mal dem mat sorte og læg dem på et sydvendt tag. Forbind dem med
haveslangen og lav et fornuftigt udtag. Efter et par timers solskin har du
garanteret varmt vand.
I båden er de sorte plastiksække bedst egnede, da de ikke fylder meget.
Hilsen Steffen

Fra : BoA

Dato : 27-02-08 22:04

Steffen Skov skrev:
> [...]
> haveslangen og lav et fornuftigt udtag. Efter et par timers solskin har du

.................klip

Du skal være lidt forsigtig med denne løsning.
Jeg ved af egen erfaring, at denne opstilling kan give vand der nærmer
sig kogepunktet !
Det "fornuftige udtag" bør absolut indbefatte et blandingsbatteri eller
lignende.
Vi har også brugt en konstruktion med en hel masse sort plasticslange
der bare lå ovenpå et sydvendt tag.
Det gav lige varmt vand nok til et enkelt brusebad med det vand der var
i slangen.
Hylet fra teenagetøserne når de blev stående lidt for længe, og vandet
pludselig blev helt koldt, var ret underholdende !

med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 00:33

> [...]
> gerne transportabel, så den både kan bruges i sommerhuset og på båden?
> På båden har vi 12v, i huset 220. Måske noget med en lille pumpe, der

Dette er ikke et direkte svar på dit spørgsmål, men kan muligvis være et
hint: Jeg har spurgt forskellige brugere af de sorte gummibeholdere, mange
sejlere bruger som "varmtvandsbeholder" ophængt i riggen eller liggende på
fordækket, og de har udtrykt stor tilfredshed med den ...

Det forudsætter - desværre for os på disse breddegrader - at der er solskin
og den er nok ikke særligt effektiv til morgenbadet ... ...

Hvis du har en beholder med opvarmet vand, er installationen vel ret simpel:
En ferskvandspumpe, en hane, en slange og en bruser - men det er vel ikke
det, du spørger om? På min nuværende båd går kølevandet fra motoren igennem
en ferskvandtank, som også kan opvarmes med 230V, når jeg er i havn med en
god strømforsyning. Det fungerer rigtigt godt, men det er vel også en anden
snak ... kan vel næppe kategoriseres som simpel ...

Om solceller med 12 V giver tilstrækkelig effekt ved jeg ikke ... men jeg
tvivler ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61