Standard proctor - sikring af sokkel
Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 25-02-08 19:40

Kære alle

Jeg havde egentlig planer om selv at byggemodne min grund, men jeg har lidt
betænkeligheder, da sandpuden skal have 98% standard proctor. Jeg ved godt,
hvad det er - i teorien, men er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan man
rent praktisk sikrer sig, at sandet rent faktisk opnår dette (det kække svar
er naturligvis en stor stamper, men hvor stor, og hvor tykt et lag af
gangen?)?

Alle råd og vink modtages med kyshånd.

/KH

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 27-02-08 20:51

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvordan man rent praktisk sikrer sig, at sandet rent faktisk opnår dette
> (det kække svar er naturligvis en stor stamper, men hvor stor, og hvor

Hej

Først skal du være sikker på at råjorden er hård nok.
Så skal sandet på, 20-30 cm af gangen.
Og stamperen skal op omkring 500kg, så ved du at det virker.
Men en anden ting som er lige så vigtig er sandets fugtighed..

Men vigtigst af alt : Få fat i en geotekniker, som syner du afrømning og
måler om sandet er komprimeret nok.
Så har du det lidt bedre hvis dit hus revner om 10-15 år.

Når vi laver grunde, har vi altid en geotekniker med. Han syner
fundamentsrender og vores sandpude. for det er ikke sjovt hvis der sker
noget med grunden når først huset er færdigt.
Tror vi giver ca 8000kr for en alm grund. Og det rækker ikke til meget hvis
grunden synker når folk er flyttet ind.

Frank

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 01-03-08 08:53

"Frank Lyngaae" <frank@lyngaae.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Tror vi giver ca 8000kr for en alm grund. Og det rækker ikke til meget
> hvis grunden synker når folk er flyttet ind.

20-30 cm sand, og en 500 kg diesel stamper, kan det i mine øjne blive svært
at holde komprimeringen. Selvfølige hvis det er en glmmen slit stamper kan
det lade sig gøre.
Vi 40-50 cm til den gamle og 60-70 cm til den nye. 4 gange over sandet som
helst skal komme lige fra grusgraven, grundet fugtigheden, og så er den klar
til at grave sokkel i.
Hvis man køre for mange gange i sandet sker det at sandet bliver "slået i
stykker" og det skal graves op igen, og stampes på ny.

\\ Morten Strandgaard