Trådalgesuppe i havedam - Hjælp søges!
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 05:15

Jeg startede et bassin op sidste år på ca. 3x2,5x1,5 meter.
I bassinet er der ud over 8 koi karper på ca. 15 cm så mange trådalger, at
jeg kan bespise det halve Afrika!
Der er så mange hele vejen rundt på kanterne af bassinet, at det ud over
naturligvis ikke ser pænt ud, giver anledning til bekymring om, hvorvidt
fiskene kan blive fanget i dem!
Jeg har et spandfilter med uv lys, har prøvet diverse algemidler, men lige
lidt hjælper det.

Nogle forslag til et vidundermiddel?

Michael, Fyn

Bogense

Fra : V Hansen

Dato : 25-02-08 06:01

> Nogle forslag til et vidundermiddel?

tør trådalgerne og brænd dem, strø asken i bassinet,
det virker

Vibeke

Fra : M.N,

Dato : 25-02-08 08:28

"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> tør trådalgerne og brænd dem, strø asken i bassinet,
> det virker
>
> Vibeke

Ehhhhh, har du en nærmere forklaring på dette ? hvordan og hvorfor virker
det...

Michael

Fra : MOnz

Dato : 25-02-08 11:01

det dur ikke

se evt på www.koidanmark.dk

der er meget om emnet

monze¨

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-02-08 12:50

"Michael, Fyn" <mskotteSNABELAgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bekymring om, hvorvidt fiskene kan blive fanget i dem!
> Jeg har et spandfilter med uv lys, har prøvet diverse algemidler,

Der er et vidundermiddel, men det koster også kassen. Det hedder
SK60 og koster 750,- kr. til vores havedam på 10.000 l. Det synes vi
godt nok er i overkanten. Der var én i gruppen der sidste år gav en
opskrift, hvor man selv kunne købe ingredienserne til dette pulver.
Det var langt billigere, men vi turde ikke eksperimentere.

http://www.superkoi.dk/cms.ashx/sitemap/online-butik/produkter/tr%c3%a5dalger.html

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Elmer Fjort

Dato : 25-02-08 13:28

> [...]
> selv kunne købe ingredienserne til dette pulver. Det var langt billigere,

Sidste år mener jeg det var, at der blev nævt at zinkoxid er det samme
som SK70 og til en brøk del af
den pris.

Elmer

Fra : Elmer Fjort

Dato : 25-02-08 13:36

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Sidste år mener jeg det var, at der blev nævt at zinkoxid er det samme
> som SK70 og til en brøk del af
> den pris.
>

> Elmer

Fandt lige et par link, hvor det står.
http://kk-haveservice.dk/forum/viewthread.php?forum_id=4&thread_id=1

http://havedammen.dk/module.php?mod=forum&op=topic_show&topicid=599

Elmer

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-02-08 14:10

> [...]

Det kan da godt være, at vi skulle prøve det i år. Gad vide om man
så skal slukke for pumpen og uv-lampen et par dage, til det har
virket. Vi har også et par lava-luftsten i bassinet, så dem kan vi
jo bare lade køre i de par dage det tager. Jeg synes bare at SK60 er
meget dyrt, og hvis det kun er zinkoxid, så har producenten da en
helt utrolig fortjeneste, men det ved man jo når der kommer noget
nyt på markedet. Det er vist svjh kun nogle få år siden det produkt
kom frem, og så er det nok også patentanmeldt.

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 19:44

Jeg vover pelsen og prøver zinkoxid - mange tak for jeres svar.

Michael, Fyn

Bogense

Fra : MOnz

Dato : 25-02-08 22:29

Jamen i har ret

I 2006 blev det analyseret i udlandet
dan de seriøse havedams ejere mente det var noget dyrt pulver

og resultatet var ca 50/50 zinkoxyd/bagepulver

til en dam på 50.000 liter koster det vel 5 kroner :)

så nogen har tjent kassen

men anyway , det er det samme som sk60
og det kan man da også læse på mange af
de hjemmeside som handler om havedam

google

http://www.google.dk/search?hl=da&rlz=1T4GGLJ_daDK258DK259&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=sk60+zno+zinkoxid&spell=1

monze

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 25-02-08 15:55

> Nogle forslag til et vidundermiddel?

"Algae Wizard" Trådalgefjerner er midlet.
Det virker hurtigt, og effektiv, og vandet bliver krystal klart.

Jeg har købt det i Plantorama, til små 100 kr, for 250 gram.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 18:50

Så har jeg bestilt 1 kg zinkoxid - var mindste mængde jeg kunne få :(
Så hvis nogle herinde mangler, deler jeg gerne ud.

Michael, Fyn

Bogense

Fra : Ditte

Dato : 27-02-08 08:25

Michael, Fyn har bragt dette til verden:
> Så har jeg bestilt 1 kg zinkoxid - var mindste mængde jeg kunne få :(
> Så hvis nogle herinde mangler, deler jeg gerne ud.

Hej

Hvis det bliver aktuelt igen, eller for andre, så spørg på apoteket.
De kan måske skaffe det hjem i mindre mængder, men om det kan svare
sig, skal jeg ikke kunne sige. Tit er opstartgebyret for stor til kun
at købe små mængder.
De får det hjem fra et produktionsapotek.

Hilsen Ditte

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-08 11:23

Jeg fik det fra Apoteket - Matas kiggede på mig som om jeg var terrorist og
skulle hjem og lave bomber!
Men jeg gav en 100 krone for et kilo, så som sagt, hjælper gerne andre, hvis
nogen mangler. Skal kun bruge 20 gram, så jeg har 980 gram i overskud :)

Michael, Fyn

Bogense

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-02-08 12:13

"Ditte" <nejnejnej@notnotnot.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> det kan svare sig, skal jeg ikke kunne sige. Tit er
> opstartgebyret for stor til kun at købe små mængder.
> De får det hjem fra et produktionsapotek.

Det kan også købes hos "Urtegården". 35,- kr. for 100 g., men så
kommer forsendelsen jo oveni. De sælger det som en ingrediens til
f.eks. teatersminke.

http://www.urtegaarden.dk/Zinkoxid-676.aspx