Undgå at møtrikker går løs
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 24-02-08 19:10

Jeg har nogle møtrikker som ofte løsner sig på forskellige ting herhjemme.
De er helt standard 4 og 6 mm, men er ikke af den selvlåsende slags (med
gummi indeni). Jeg har hørt at man kan få noget blå Locktite, men jeg har
også hørt at det herefter vil være overordenligt svært at få møtrikken fri
igen, og det vil jeg være ked af. Kan nogen anbefale det hersens blå
Locktite eller et andet produkt eller en helt tredje hjemmegjort mulighed?

PS. Jeg ønsker ikke at kontraspænde med en anden møtrik...

Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-02-08 19:12

> [...]
> igen, og det vil jeg være ked af. Kan nogen anbefale det hersens blå
> Locktite eller et andet produkt eller en helt tredje hjemmegjort mulighed?

Du kan købe låsemøtrikker stykvis. Det ville jeg vælge.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-02-08 19:23

> Du kan købe låsemøtrikker stykvis. Det ville jeg vælge.

Jeg har i vid udstrækning kunnet låse rustfrie møtrikker der især har det
med at løsne sig, ved at beskadige gevindet 'tilpas' med en skævbider. Må
naturligvis ikke bruges til noget vitalt/farligt.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Is

Dato : 24-02-08 19:34

> [...]
> med at løsne sig, ved at beskadige gevindet 'tilpas' med en
skævbider. Må
> naturligvis ikke bruges til noget vitalt/farligt.

især rustfri har det med at "rive" gevindet,
er det noget der skal skilles og samles flere gange, kan det være en
dårlig ide at beskadige gevindet med vilje.

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 24-02-08 19:20

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en
meddelelse news:47c1b305$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
mulighed?

> PS. Jeg ønsker ikke at kontraspænde med en anden møtrik...

Nu ved jeg ikke hvad du skal ha spændt sammen - men en mulighed kunne
også være at "ødelægge" gevindet lidt der hvor møtrikken skal sidde i
spændt tilstand.
(gi det et slag med en hammer)

eller når det er spændt sammen, så kan du med f.eks en kørner lave et
mærke (lave en mindre deformation) i gevindet, der hvor gevind og
møtrik mødes.

Erik Isager

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-02-08 19:20

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> af. Kan nogen anbefale det hersens blå Locktite eller et andet
> produkt eller en helt tredje hjemmegjort mulighed?

Tandfjederskiver.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 19:23

On Sun, 24 Feb 2008 19:10:11 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

> [...]
>igen, og det vil jeg være ked af. Kan nogen anbefale det hersens blå
>Locktite eller et andet produkt eller en helt tredje hjemmegjort mulighed?

Locktite bruges overalt, det er ikke svært at løsne møtrikker igen med
værktøj!

Fra : Max

Dato : 24-02-08 20:24

Hej Lars

> af. Kan nogen anbefale det hersens blå Locktite eller et andet
> produkt eller en helt tredje hjemmegjort mulighed?

Du kan bruge selvlåsende møtrikker eller du kan lime. Den limtype
man bruger en en såkaldt anerob type, Loctite er et fabrikat af
disse limtyper. Limen fås i flere styrker og viscositeter, så man
vælger en type der passer til at låse gevind. En anden metode
er at købe noget 3 minutters to-komponent lim i det nærmeste
supermarkede, f.eks. UHU er godt. Det blander man og smøre
på gevind og møtrik og så er det låst sammen.

--
Mvh Max

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 24-02-08 21:45

> [...]
> vil jeg være ked af. Kan nogen anbefale det hersens blå Locktite eller et
> andet produkt eller en helt tredje hjemmegjort mulighed?

Hejsa..

Der findes flere typer Loctite, den du skal bruge hedder "gevindsikring" og
den findes i flere styrker.
Vælger man "cylindrisk-sikring (lejesikring)" får man den aldrig af igen,
med mindre man finder gasbrænderen frem.

Se mere her:
http://www.loctite.dk/int_henkel/loctite_dk/index.cfm?verityspider=0&layout=4&productline=MRO1000&path=Industri|Gevindsikring%00

Mvh
Leon

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-02-08 22:03

Leon Hulstroem wrote:

> Se mere her:
> http://www.loctite.dk/int_henkel/loctite_dk/index.cfm?verityspider=0&layout=4&productline=MRO1000&path=Industri|Gevindsikring%00

243 er den klassiske til låsning af møtrikker.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 24-02-08 22:06

> Der findes flere typer Loctite, den du skal bruge hedder "gevindsikring"
> og den findes i flere styrker.

OK, tak for de mange svar. Jeg er lidt lun på at prøve Loctite. Jeg kan se
man kan få en 10 ml flaske. Jeg tror jeg vil prøve en sådan. Er der en
udløbsdato på sådan noget locktite eller kan jeg forvente at have flasken i
mange år?

Lars

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 24-02-08 23:07

> [...]
> man kan få en 10 ml flaske. Jeg tror jeg vil prøve en sådan. Er der en
> udløbsdato på sådan noget locktite eller kan jeg forvente at have flasken

Deres bindestof fordamper, så forvent ikke mere end 2år.

Mvh
Leon

Fra : Max

Dato : 24-02-08 23:35

Hej Leon

> Deres bindestof fordamper, så forvent ikke mere end 2år.

Hvis du kan holde tæt, ja så kan jeg fortælle at vi lige har
testet en 15 år gammel flaske imod en ny for nylig, og vi
kunne faktisk ikke registrere forskel :)

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 24-02-08 23:21

Lars Thomsen Nielsen skrev:
> [...]
> Locktite eller et andet produkt eller en helt tredje hjemmegjort mulighed?
>
> PS. Jeg ønsker ikke at kontraspænde med en anden møtrik...

Stærkt indignerende:
Hva' mæ' at starte med at have spændeskiver under møtrikkerne?

--
Armand.

Fra : Bent E.

Dato : 25-02-08 11:04

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> Locktite eller et andet produkt eller en helt tredje hjemmegjort mulighed?
>
> PS. Jeg ønsker ikke at kontraspænde med en anden møtrik...

Blå locktite er til at skille ad igen.
Rød locktite kan ikke skilles ad igen.

Jeg har begge typer, og de har holdt sig "friske" siden 1992.

Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Max

Dato : 25-02-08 11:27

Hej Bent

> Blå locktite er til at skille ad igen.
> Rød locktite kan ikke skilles ad igen.

Hvad så med den grønne ? :)

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 25-02-08 18:35

Max wrote:
> Hej Bent

> Hvad så med den grønne ? :)

Jeg ville nok hellere kigge på nummeret. Jeg har 243 (blå) og 603 (grøn)
stående, dem skal man ikke bytte om på.

Fra : Max

Dato : 25-02-08 19:30

Hej Erik

> Jeg ville nok hellere kigge på nummeret. Jeg har 243 (blå) og 603
> (grøn) stående, dem skal man ikke bytte om på.

603 på en M4 møtrik er nu ikke noget problem, specielt ikke
hvis man har en loddekolbe når det skal skilles ad.

--
Mvh Max

Fra : MFN

Dato : 26-02-08 21:52

Loctite, den til gas. Bruger den selv på en gammel Harley Davidson hvor der
er masser af rystelser og vibrationer. Gas-loctite'n hærder ikke hård op på
samme måde som flere af de andre, den forbliver lidt mere sej i det og
emnerne kan nemt adskilles igen. Kan anbefales på det kraftigste.

/Michael

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-08 23:58

"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> samme måde som flere af de andre, den forbliver lidt mere sej i det og
> emnerne kan nemt adskilles igen. Kan anbefales på det kraftigste.

Nåh, det er det i smører på håndtagene. Forstår så bedre hvorfor i ikke
hilser....
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : MFN

Dato : 27-02-08 12:24

> [...]
> der
> på
>
> Nåh, det er det i smører på håndtagene. Forstår så bedre hvorfor i ikke

Næ, det er så jeg ikke skvatter af .... naaah jeg hilser sgu på
alle - lige bortset fra 45 knallerterne

/Michael