hurtig gulvvarme
Fra : Gunnar007

Dato : 21-02-08 23:05

Vi har et badeværelse vi vil modernisere.
Der er god frihøjde på det eksisterende gulv til at støbe nut gulv, og ligge
varme i.
Men kan jeg lave en lang sløjfe med rør, og så bare sætte en returtermostat
på, og så tage det fra min radiator studs i gulvet ?
Vi har centralvarme, med en gennemstrømningsvandvarmer, på fjernvarme.
Eller skal det en helt styring til gulvet på maks 8 kvm

Hilsen G

Fra : Optimus Prime

Dato : 22-02-08 08:58

Gunnar007 skrev:
> [...]
> Vi har centralvarme, med en gennemstrømningsvandvarmer, på fjernvarme.
> Eller skal det en helt styring til gulvet på maks 8 kvm

Prøv at kigge lidt på LK's Minishunt M60

Se her: http://www.lkvvs.dk/index.php?id=198

Fra : Gunnar007

Dato : 22-02-08 11:07

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv at kigge lidt på LK's Minishunt M60

Ja det er jo en fin lille shunt, men jeg ville gerne undgå en shunt, da den
også skal bruge strøm til fremføring af vandet i systemet, og når jeg nu har
et system til varmen i radiatorne, troede jeg man kunne sætte en
returtermostat på gulvvarmen, og så regulere det på den måde.

Er det overhovedet lovligt at gøre som jeg tænker ?
Hilsen G

Fra : Jacob Andersen

Dato : 22-02-08 20:53

> Er det overhovedet lovligt at gøre som jeg tænker ?
> Hilsen G
Jeg ville nok være lidt nervøs på det punkt, det vil ikke være rart hvis en
fremtidig køber kommer efter en. Gulvet er jo helt sikkert ikke isoleret
efter nutidens standard - og der er nogle minimumskrav der skal overholdes
ved renovering. Hvis du vil være sikker så kontakt kommunen.

Mvh
Jacob

Fra : Gunnar007

Dato : 22-02-08 23:39

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> isoleret efter nutidens standard - og der er nogle minimumskrav der skal
> overholdes ved renovering. Hvis du vil være sikker så kontakt kommunen.

Der er fyrrum under gulv.

Hilsen G

Fra : SKR

Dato : 22-02-08 12:12

Hej
Har lavet det med returtermostat, og det fungerer fint.
Søren

Fra : Inconnu

Dato : 22-02-08 09:45

On 22 Feb., 12:12, "SKR" <ramlovFJ...@post3.tele.dk> wrote:
> Hej
> Har lavet det med returtermostat, og det fungerer fint.
> Søren

Jeg vil tro det det er lovligt jeg har da set det i renoveringen af
køkkener, men der hvor jeg så det sidst var gulvet ikke isoleret
særlig godt, og i kombination med med en returventil bliver gulvet
meget uens i varme, så skal det laves rigtig og man kan leve med et
lille strøm forbrug så ville jeg lave det med en lille minishunt

Fra : Armand

Dato : 22-02-08 19:19

Inconnu skrev:

> [...]
> meget uens i varme, så skal det laves rigtig og man kan leve med et
> lille strøm forbrug så ville jeg lave det med en lille minishunt

Hvad skulle dén gøre det bedre ved?
Problemet er snarere at gulvvarmen er lagt ud som én lang sløjfe - Skal
det gøres effektivt bør det være á en række parallelle rør mellem et
indgangs og et udgangs -rør.

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 25-02-08 08:23

Fra : N/A

Dato : 22-02-08 19:19

Fra : Inconnu

Dato : 23-02-08 12:41

On 22 Feb., 19:18, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Hvad skulle dén gøre det bedre ved?

Nu er jeg ikke speciel klog på området, men his du køre med en
returventil vil indløbet være ca. 80 grader og der efter vil
temmperaturen falde hurtigt, hvis du køre med en minishunt med et frem
løb på 35 grader vil der ikke være samme forskel mellem indgang og
udgangsvand.

> Problemet er snarere at gulvvarmen er lagt ud som én lang sløjfe - Skal
> det gøres effektivt bør det være á en række parallelle rør mellem et
> indgangs og et udgangs -rør.

Det vil kunne rette det en smule, men lidt afhængig af hvor dybt
slangerne er støbt ned og isolering vil du stadig opnå en temperatur
variation mellem slangerne.

Fra : Optimus Prime

Dato : 25-02-08 08:23

Inconnu skrev:
> [...]
> temmperaturen falde hurtigt, hvis du køre med en minishunt med et frem
> løb på 35 grader vil der ikke være samme forskel mellem indgang og

Og det betyder at gulvet i teorien vil være op imod 80 grader i den ende
vandet løber ind - uover at gulvet sandsynligvis ikke kan holde til det,
så skal man huske på at temperaturer over ca. 55 grader "brænder" man
sig på... Derfor man har shunt/blandesløjfe på hvis gulvvarmen
tilsluttes direkte på fjernvarmen

Fra : TG

Dato : 25-02-08 00:55

On Feb 22, 12:12 pm, "SKR" <ramlovFJ...@post3.tele.dk> wrote:
> Hej
> Har lavet det med returtermostat, og det fungerer fint.
> Søren

I mit forrige hus, var det lavet med en alm. radiatorventil, og et
nedstøbt kobberrør. Det fungerede ikke optimalt, var meget svært at
regulere. Derfor skiftede jeg til en alm. termostaventil m. fjernføler
(i den forbindelse fandt jeg ud af at ventilen havde været monteret
modstrøms, og det var nok årsagen til at det ikke fungerede optimalt).
Men efterfølgende virkede det helt efter hensigten.

Og da spørgeren oplyser at der er fyrrum under gulvet, ville jeg ikke
være så bekymret for en utilstrækkelig isolering af gulvet.
Isolationens formål er jo at isolere mellem store temperaturforskelle,
og de fleste fyrrum er relativt varme, så her betyder isolationen
mindre.

/TG