Dørkarm
Fra : Søren Olesen

Dato : 21-02-08 13:23

Hej

Jeg skal have sat en dør i en gipspladevæg, der ialt er 112mm tyk (2 lag
gips på den ene side og 1 lag på den anden, med en 73mm skillerumslægte
imellem). Nu er problemet jo bare at de dørkarme man kan købe ligger i
størrelserne. 73mm, 100mm & 130mm. Så hvad gør man??

Køber en 130mm og saver/høvler 18mm af?
Køber en 100mm og lader gipspladen, på den ene side gå ud over?
Køber en 100mm og limer en 12mm liste på?
Noget helt fjerde?

På forhånd tak

Søren

Fra : Anton

Dato : 21-02-08 14:41

"Søren Olesen" <smolesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Køber en 130mm og saver/høvler 18mm af?
> Køber en 100mm og lader gipspladen, på den ene side gå ud over?
> Køber en 100mm og limer en 12mm liste på?

Jeg mener da at der findes dørkarm på 110 mm også. De kan måske hjælpe.

mvh
Anton

Fra : John V.

Dato : 23-02-08 01:40

Du køber bare en 100mm og limer en 12 mm liste på, som du selv foreslår.

--
Malermester
John Vedsegaard

Fra : Svend Spanget

Dato : 21-02-08 14:49

Søren Olesen <smolesen@hotmail.com> skrev:
>Jeg skal have sat en dør i en
>gipspladevæg, der ialt er 112mm tyk
>Så hvad gør man??
Jeg har lige monteret dørkarme, hvor de var for smalle. Købt på
tilbud for lang tid siden. Væggen er med reglar og 2 lag gips på
begge sider. Jeg valgte at montere karmen i niveau med den ene
side og montere høvlede lister på den anden side. Det passede
lige med nogle standardlister fra trælasten.
Hvis karmene er malede kan du selvfølgelig få et problem med
farven...
Venlig hilsen
Svend

Fra : bme

Dato : 21-02-08 17:57

> [...]
>
> Køber en 130mm og saver/høvler 18mm af?
> Køber en 100mm og lader gipspladen, på den ene side gå ud over?
> Køber en 100mm og limer en 12mm liste på?

Normalt forer man en høvlet liste på, med lidt trælim og et par dykkere.

/bo

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-02-08 18:01

Hej!

Søren Olesen wrote:

> [...]
> imellem). Nu er problemet jo bare at de dørkarme man kan købe ligger i
> størrelserne. 73mm, 100mm & 130mm. Så hvad gør man??

Jeg har skiftet døre i min lejlighed, og jeg "justerede" dybden af karmen med en
rundsav :) Jeg havde faktisk både problemet, at de 3 af dem var for dybe og
den sidste ikke var dyb nok. Men så skruede jeg de tiloversblevne dele på den
karm der ikke var dyb nok, og det passede indenfor 1mm :) Hvis du har en rundsav
med en afstandsarm (hvad hedder sådan een engentligt?) er det en snild sag at
fjerne det ekstra træ.

Har endvidere monteret karmene uden bundstykker, så trægulvet kunne bredes ud i
hele lejligheden, "ubrudt".

Jeg synes, at karmen skal passe 100% i dybden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : tp

Dato : 21-02-08 20:11

> Har endvidere monteret karmene uden bundstykker, så trægulvet kunne bredes
> ud i hele lejligheden, "ubrudt".

Der er nogle max størrelser for hvornår der skal ligges en liste så det kan
arbejde lidt. Kan ikke huske hvor mange meter det er, men vores stue/køkken
er 8x8m og det var ok i et stykke...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-02-08 21:34

Hej!

tp wrote:

> Der er nogle max størrelser for hvornår der skal ligges en liste så det
> kan arbejde lidt. Kan ikke huske hvor mange meter det er, men vores
> stue/køkken er 8x8m og det var ok i et stykke...

Jep, og jeg er skam også lige på grænsen. Virker fint og har ligget der i snart
et år :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-02-08 20:52

> [...]
> du har en rundsav med en afstandsarm (hvad hedder sådan een engentligt?)
> er det en snild sag at fjerne det ekstra træ.

Det hedder et parallelanslag. :)

- Martin

PS: Har du fået liv i projektoren?

Fra : SB

Dato : 21-02-08 20:36

> [...]
>
> Køber en 130mm og saver/høvler 18mm af?
> Køber en 100mm og lader gipspladen, på den ene side gå ud over?
> Køber en 100mm og limer en 12mm liste på?

Du kan købe dem hvor du kan justere bredden efter behag, aner ikke hvad de
koster, sikkert ikke billigere end dem med faste mål

Søren

Fra : SB

Dato : 21-02-08 20:38

"SB" <sobo@SLETTESofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan købe dem hvor du kan justere bredden efter behag, aner ikke hvad de
> koster, sikkert ikke billigere end dem med faste mål

et link

http://www.swedoor.dk/flexkarmbrochure.pdf

/S