Restaurere pulverlakeret stålkarrosseri ?
Fra : Jfo

Dato : 19-02-08 14:04

Jeg har købt en ældgammel moon-car til min søn.
Der er rust på karrosseriet, der består af 'pulverlakerede' stålrør.

Jeg vil fjerne rusten og male den på ny.

Hvad betyder 'pulverlakeret' og hvordan bør jeg bære mig ad med at
fjerne rust og hvordan maler jeg den igen?
Hvilken type maling?

Her er bilen: http://www.moon-car.dk/produkter/moon-car.html

Mvh. Jon.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-02-08 22:14

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Jeg har købt en ældgammel moon-car til min søn.
>Der er rust på karrosseriet, der består af 'pulverlakerede' stålrør.

>Jeg vil fjerne rusten og male den på ny.
>Hvad betyder 'pulverlakeret'

At du har købt noget juks, som regel.er der rigtig megen rust igang under
plasticlaget.

>...og hvordan bør jeg bære mig ad med at
>fjerne rust og hvordan maler jeg den igen?

Du tager en kniv og skræller liget, jeg mener laget, af.
Så sandblæser, grunder og maler du med noget dertil egnet.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 19-02-08 22:21

On Tue, 19 Feb 2008 22:14:17 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> At du har købt noget juks, som regel.er der rigtig megen rust igang under
> plasticlaget.

Du må tænke på noget andet end jeg gør når jeg hører pulverlakeret.

Pulverlakeret giver ikke et plastiklag som overflade. Det er en meget
stærk overfladebehandling, hvor malingen varmes på rørene.
Jeg har et sæde til en vandski, der har fået salg og ligget i saltvand,
hvor pulverlakeringen stadig holder. Jeg har haft flere kørestole, der
var pulverlakeret, hvor malingen nærmest ikke kunne slides af.

For at fjerne rusten skal den slibes væk og løs maling skal fjernes, men
det er der sandsynligvis ikke meget af, hvis pulverlakeringen er lavet
ordentligt. En god grundmaling og farve ovenpå som på andet metal for at
få den til at se flot ud.

--
Leonard

Fra : Max

Dato : 19-02-08 22:29

Hej Preben

> At du har købt noget juks, som regel.er der rigtig megen rust igang
> under plasticlaget.

Du taler om dyplakerede emner, det har intet med pulverlak at gøre.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-02-08 22:57

> Hej Preben

> Du taler om dyplakerede emner, det har intet med pulverlak at gøre.

Jeg tror jeg taler om dårlig pulverlakering, det findes nok som alt andet, i
lige fra ubrugeligt til godt.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 19-02-08 23:06

Hej Preben

> Jeg tror jeg taler om dårlig pulverlakering, det findes nok som alt
> andet, i lige fra ubrugeligt til godt.

Det er nok det der med grupperingerne du.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 19-02-08 22:20

Hej Jfo

> Hvad betyder 'pulverlakeret' og hvordan bør jeg bære mig ad med at
> fjerne rust og hvordan maler jeg den igen?

Pulverlakering er hvad ordet siger, det er pulver man elektrostatisk får
til at hænge fast på emnet og så bages det i en ovn hvor det så bliver
til den maling du ser. Pulverlakering er enkel, billig og holdbar.

Du bør finde en pulverlaker, få dit stel strippet, fosfateret og
pulverlakeret igen. (Hvor bor du ?)

--
Mvh Max

Fra : Lars

Dato : 19-02-08 22:27

Jfo skrev:
> [...]
>
> Hvad betyder 'pulverlakeret' og hvordan bør jeg bære mig ad med at
> fjerne rust og hvordan maler jeg den igen?

Pulverlakeret er lak der er sprøjtet på som pulver og siden brændt i en
ovn. Det giver som regel en meget mere holdbar overflade end alm. lakering.

Hvis du gerne vil have al pulverlakken og rusten væk, så er der nok
nødvendigt med en sandblæsning. Rustgrund ovenpå den rene stålplade,
spartling af evt. ujævnheder (og så slibning, mere spartling, mere
slibning osv.
Så en alm. grunder, mere slibning og endelg en slutlakering med en
2-komponent autolak (evt. sprøjtelakering).

Eller den nemme "Silavn"-metode:
Fjern al rust med en stålbørste el. lign. og noget slibepapir. Giv den
en gang zinkspray på de områder, hvor der er slebet med til det rene
metal, derefter en gang rustgrunder over det hele og endelig en gang
maling, f.eks. med en hammerlak som kommer til at se rimelig pænt ud
både med pensel og spraydåse.

Fra : Jfo

Dato : 19-02-08 14:48

On 19 Feb., 22:20, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> til den maling du ser. Pulverlakering er enkel, billig og holdbar.
>
> Du bør finde en pulverlaker, få dit stel strippet, fosfateret og

Herlev

Fra : Max

Dato : 19-02-08 23:02

Hej Jfo

> Herlev

Ok, så kan jeg ikke lige hjælpe dig. Men kik efter pulverlakering
i telefonbogen og se om du ikke kan finde et lille sted.

Forøvrig så pas på med sandblæsning, stripning er bedre,
der fjerner man malingen kemisk og emnerne bliver som
helt rå igen.

--
Mvh Max

Fra : Anders Majland

Dato : 20-02-08 14:39

> Herlev

Metacoat i nordsjælland laver gerne småting for private - eller det gjorde
de ihvertfald for et par år siden..

http://www.metacoat.dk/

Men prøv evt de gule side for at se om der er nogen tættere på.

/A

Fra : Jfo

Dato : 19-02-08 14:51

On 19 Feb., 22:14, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
> Du tager en kniv og skræller liget, jeg mener laget, af.
> Så sandblæser, grunder og maler du med noget dertil egnet.

Der er ikke noget der kan skrældes af og ingen løs maling.

Fra : Jfo

Dato : 20-02-08 02:16

On Feb 19, 11:02 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> Forøvrig så pas på med sandblæsning, stripning er bedre,
> der fjerner man malingen kemisk og emnerne bliver som

Stripning lyder som noget man kan gøre selv?
Er det det?

Fra : Max

Dato : 20-02-08 13:29

Hej Jfo

> Stripning lyder som noget man kan gøre selv?
> Er det det?

Jeg tror ikke engang du kan få fat i syren der skal
bruges, jeg tror det er noget med fosforsyre eller
sådan noget, altså ikke noget man roder med hjemme.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 20-02-08 13:34

Max wrote:
> .. jeg tror det er noget med fosforsyre eller

Det er det der er i afkalker til kaffemaskiner.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 20-02-08 17:05

Hej Hauge

> Det er det der er i afkalker til kaffemaskiner.

Det er rigtigt, jeg bruger det vidst til badekaret da det
ikke ødelægger emaljen. Men det er altså noget syre
man bruger, det fjerner pulverlakken fuldstændig og
angriber slet ikke metallet.

--
Mvh Max

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-02-08 18:48

Hej!

Max wrote:
> Det er rigtigt, jeg bruger det vidst til badekaret da det
> ikke ødelægger emaljen. Men det er altså noget syre
> man bruger, det fjerner pulverlakken fuldstændig og
> angriber slet ikke metallet.

Kom engang til at fjerne kalk i badekarret med saltsyre. Det blev fint hvidt og
alle render forsvandt, men det gjorde emaljen også

Nu kan man ihvertfald ikke skride og falde når man tager brusebad

--
Mvh, Kim Voss Schrader