Myrer
Fra : Holst

Dato : 19-02-08 19:22

I alle de år, jeg har boet i mit hus, er der indimellem pludselig
begyndt at kravle myrer rundt i min stue. Et gæt er, at det nok sker
omtrent én gang om året i snit.

Sædvanligvis ser jeg ikke mange af dem. Jeg giver sådan 5-10 stykker et
lille klem, når jeg ser dem, og så smider jeg ellers en myrelokkedåse
henne i hjørnet. Og typisk i løbet af 10-14 dage eller så, så ser jeg
ikke mere til de myrer.

Her for nogle dage siden dukkede der atter myrer op. Efter et par dage
med myrer fandt jeg jo en myrelokkedåse frem og smed på gulvet.

Men det har ikke rigtig afhjulpet problemet. Der ligger godt nok nogle
døde myrer omkring myrelokkedåsen, men der kravler også rigeligt rundt
med andre myrer. Det er ikke 5-10 stykker, som får et klem om dagen, men
derimod har jeg nok givet omkring 30 et klem i dag.

Så nu har jeg i første omgang smidt en ekstra myrelokkedåse. I den
forbindelse bemærkede jeg, at de reelt var "udløbet" for 5-6 måneder
siden. Mon det er et problem?

Det er aldrig lykkedes mig at finde ud af, hvor de kommer fra, hverken i
år eller tidligere år. Jeg har overvejet, om de kravler ned gennem
skorstenen, men lige præcis i pejsen har jeg aldrig set nogen, selvom
jeg har kigget grundigt efter dem netop der.

Og pudsigt nok er der kun myrer i stuen. Jeg ser dem ikke i
køkken/alrum, som ellers er ret åben til stuen. Og de er overvejende i
den del af stuen, som er fjernest fra køkken/alrum.

Eftersom myrelokkedåserne jo ikke rigtig har haft den sædvanlige effekt
i år, så vil jeg høre, hvordan jeg ellers kan bekæmpe dem.

Fra : Max

Dato : 19-02-08 19:43

Hej Holst

> Det er aldrig lykkedes mig at finde ud af, hvor de kommer fra,
> hverken i år eller tidligere år. Jeg har overvejet, om de kravler ned

Jeg havde engang myre i køkkenet som ligger i stueetagen, jeg
dryssede mel på myrene og kravlede efter dem, og efter en lang
kravletur fandt jeg ud af hvor de kom ind i kældren.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-02-08 20:03

> Jeg havde engang myre i køkkenet som ligger i stueetagen, jeg
> dryssede mel på myrene og kravlede efter dem, og efter en lang
> kravletur fandt jeg ud af hvor de kom ind i kældren.

Fikst

Mvh Maria

Fra : Jesper Vium Kalms

Dato : 20-02-08 18:56

Hvorfor dryssede du mel på dem - for bedre at kunne se dem?

Fra : Max

Dato : 20-02-08 19:36

Hej Jesper

> Hvorfor dryssede du mel på dem - for bedre at kunne se dem?

Nej, for at kunne følge deres fodaftyk :)

--
Mvh Max

Fra : Cindy

Dato : 21-02-08 09:58

"Max" skrev i en meddelelse
> Hej Jesper

> Nej, for at kunne følge deres fodaftyk :)

Men myrer i februar, det må da vel være helt ud over det sædvanlige.
Eller er der andre, der har haft det nogensinde?

Cindy

Fra : Holst

Dato : 21-02-08 10:22

Cindy wrote:

> Men myrer i februar, det må da vel være helt ud over det sædvanlige.
> Eller er der andre, der har haft det nogensinde?

Jeg tror faktisk, at det typisk er her i vintermånederne, at de dukker
op i min stue, men det er jo ikke noget, jeg har ført nogen statistik over.

Jeg kom lige til at tænke over, at en af mine venner for et par år siden
var forbi med sine helt små børn, og her fjernede vi netop
myrelokkedåsen, så ungen ikke skulle æde den. Et hurtigt opslag i en
gammel kalender viser, at det må have været allerførst i marts. Da var
min myrebekæmpelse også afsluttet på det tidspunkt.

Men pudsigt nok er de ved at være væk, siden jeg skrev mit indlæg.

Fra : Manhatten

Dato : 21-02-08 12:03

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse
> Men myrer i februar, det må da vel være helt ud over det sædvanlige.
> Eller er der andre, der har haft det nogensinde?

Den sidste uges tid har vi også kvast en 5-7 myrer i vores hus. Men jo det
er sikker usædvanligt de er så tidligt på den.

Grævlingen er også vågnet af vintersøvnen og det berettiges i en af dagens
aviser at den første harekilling også skulle være set ligesom anemonerne er
på vej til at titte frem.

/Jacob

Fra : Max

Dato : 21-02-08 12:43

Hej Cindy

> Men myrer i februar, det må da vel være helt ud over det sædvanlige.

Sjovt at du siger det, men for et par dage var det oppe at vende
i kantinen at myrene var aktive inde for tiden.

--
Mvh Max

Fra : Jakob M

Dato : 21-02-08 17:03

> Men myrer i februar, det må da vel være helt ud over det sædvanlige.
> Eller er der andre, der har haft det nogensinde?

Vi har også haft et par stykker indenfor. Ikke nok til at blive bekymret,
heldigvis.

Mvh
Jakob