Nyt gulv uden beton?
Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 11:22

Hej

Jeg er ved at lægge planer for mit gamle hus fra 1906. Det gamle plankegulv
er helt uisoleret. Jeg forstiller mig at fylde krybekælderen op med stampet
sand og så isolerer med flamingoplader. Der over skal vi have ny
gulvbelægning med vandbåren gulvvarme.

Jeg har set flere steder at man helt kan droppe de 10 cm beton og så lægge
slangerne i træ eller flamingo plader med kanaludfresninger. Jeg er klar
over at der skal bruges varmefordelingsplander. Hvis jeg laver en "normal"
løsning så skal betonen tørre i min 30 dage (gerne mere) inden jeg kan komme
videre og der er virkeligt ikke optimalt da vi skal bo i huset samtidig og
derfor tager 1-2 rum ad gangen.

Er der nogen der har erfaringer med at lave gulvvarme som omtalt uden beton?

Huset er som sagt fra 1906. Skal jeg isolerer efter nuværende standard eller
må jeg selv bestemme mængden? Det bliver jo aldrig et lavenergihus. Jeg
tænker at 200-250mm flamingo er passende?

Gode idéer modtages med kyshånd

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 17-02-08 13:45

"Ole Frederiksen" <olebaltzer(Snabela)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller må jeg selv bestemme mængden? Det bliver jo aldrig et lavenergihus.
> Jeg tænker at 200-250mm flamingo er passende?

Mine forældre fik efterisoleret gulvet, ved at man viklede ståltråd i en god
tykkelse, rundt om bjælkerne og slog det fast med kramper. Derved kunne man
lægge bats'ne ovenpå tråden. I mit gamle hus er der slået hønsenet på
undersiden af bjælkerne.

Jeg syntes det er helt unødvendigt at fylde krybekælderen op med grus. Så
får du heller ikke ventilation til undersiden af isoleringen eller til
bjælkerne. (Og så er det et stort arbejde)

Ang. gulvvarmen, så har jeg ved en anden kammerat ( ) oven på et
spunplade "under" gulv, lagt tynde lægter og herovenpå
varmefordelingsplader. Og derefter parketgulv.

Men der ville jeg nok spørge i et byggemarked.

Mvh
Mads K

Fra : Optimus Prime

Dato : 18-02-08 10:19

Mads Kristiansen skrev:
> [...]
> tykkelse, rundt om bjælkerne og slog det fast med kramper. Derved kunne man
> lægge bats'ne ovenpå tråden. I mit gamle hus er der slået hønsenet på

Der skal vel noget vindpap eller lignende på for at forhindre det
"blæser" gennem isoleringen?

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 21-02-08 10:21

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal vel noget vindpap eller lignende på for at forhindre det "blæser"
> gennem isoleringen?

Næ, hverken på mit gamle eller det nye... Mon ikke man bare skal lægge
isoleringen, så det dækker godt.? Der ligger jo heller ikke vindpap oven på
isoleringen oppe på loftet - ja, ikke hos mig i hvert fald

Mvh
Mads

Fra : Optimus Prime

Dato : 18-02-08 10:17

Ole Frederiksen skrev:
> [...]
> derfor tager 1-2 rum ad gangen.
>

> Er der nogen der har erfaringer med at lave gulvvarme som omtalt uden beton?

Ja det kan sagtens lade sig gøre

Kig evt. på http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1896 og her
http://www.uponor.dk/Templates/DynamicFileListing.aspx?id=1909 - her kan
du finde nogle gode vejledninger.
Jeg har selv benyttet den variant med varmefordelingsplader på
forskallingsbrædder og krydsfiner oven på... Både med fliser
(bad/køkken) og laminatgulve (stue/værelser) - det tager lidt af
lofthøjden i forhold til andre løsninger; men er nok den billigste
metode fremfor plader med spor i osv

> Huset er som sagt fra 1906. Skal jeg isolerer efter nuværende standard eller
> må jeg selv bestemme mængden? Det bliver jo aldrig et lavenergihus. Jeg
> tænker at 200-250mm flamingo er passende?

Der er netop kommet nyt bygningsrelement - der er også krav til
renovering... Jeg stødte på det i forbindelse med udskiftning af vinduer
og renovering af ejendom fra 1899