Genvex
Fra : kkj@holstebrohs.dk

Dato : 13-02-08 02:35

Jeg går og overvejer om man ikke kunne tilslutte indsugningsdelen på
en Genvex til en luftsolfanger eller lignende. En stor sort, isoleret
kasse ville vel være nok, da Genvexanlægget selv suger luft ind. Evt.
kunne man lave et ekstra indsugningssted på nordsiden af huset til om
sommeren når varmebehovet er mindre.

Er det en tåbelig ide, der blot gør huset grimmere, eller har nogen
rent faktisk prøvet noget lignende?

Mvh

KJ

Fra : Carsten

Dato : 13-02-08 12:36

<kkj@holstebrohs.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg går og overvejer om man ikke kunne tilslutte indsugningsdelen på
>en Genvex til en luftsolfanger eller lignende. En stor sort, isoleret
>kasse ville vel være nok, da Genvexanlægget selv suger luft ind.

Hmmm, mon ikke genvex'en suger mange flere liter (luft) i timen end sådan en
solfanger dims kan nå at opvarme ? resultatet vil altså være luft der er
0,01 grd varmere end hvis genvex'en hev luften fra den fri natur (?)

Carsten

Fra : Armand

Dato : 13-02-08 20:29

kkj@holstebrohs.dk skrev:
> [...]
> kasse ville vel være nok, da Genvexanlægget selv suger luft ind. Evt.
> kunne man lave et ekstra indsugningssted på nordsiden af huset til om

Og risikere at skulle skrue ned for ventilationen fordi der bliver for
varmt??

Genvex er ikke opvarmning, det er tabsfrit ventilation!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 13-02-08 20:33

> Genvex er ikke opvarmning, det er tabsfrit ventilation!

Njaaarrr, det er genvex drengene vist ikke helt enige i...

http://www.genvex.dk/SEEEMS/230.asp

Carsten

Fra : Ivar

Dato : 14-02-08 21:35

Carsten skrev:

> [...]

Fuldstændig rigtig (altså bortset fra, at det ikke er helt tabsfrit)

> Njaaarrr, det er genvex drengene vist ikke helt enige i...

Det er blot et udtryk for at de ikke ved hvad de laver og/eller
at de ønsker at bilde potentielle kunder noget andet ind.
Man skal købe et Genvex-anlæg (eller et andet fabrikat), hvis
man ønsker bedre ventilation - og intet andet!

Ivar Magnusson
(Genvex ejer på 10. år)

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Zillyink

Dato : 15-02-08 21:06

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen:

> [...]
> Man skal købe et Genvex-anlæg (eller et andet fabrikat), hvis
> man ønsker bedre ventilation - og intet andet!

Opvarmning af rum/hus efter udluftning, åbne døre ect. står for
ca. 30 % af energitabet og dermed skal der ske en opvarmning
igen.

Dette tab minimeres med et recirkulationssystem og den udsugede
varme genanvendes med op til 80 / 95 %.

Dette, sammenholdt med at der genereres varme (energi) til
varmvand, gør alt andet lige, at huset ud over at have et bedre
indeklima også har et sænket elforbrug, som jeg ser det og har
forstået det!

--
Baumann
Genvex og nu Nilan ejer på 11 år.

Fra : Ivar

Dato : 15-02-08 21:36

Zillyink skrev:

> [...]
> energitabet og dermed skal der ske en opvarmning igen.

> Dette tab minimeres med et recirkulationssystem og den udsugede varme

Du skal være glad hvis du kan opnå 75% (min gamle er reelt kun ca.
50%).
En Genvex til normal beboelse udskifter luften cirka 12 gange i døgnet.
De færreste udskifter den mere end tre gange i døgnet ved traditionel
udluftning. Dvs for de fleste vil en Genvex betyde bedre ventilation
og højere varmeregning. Det har Genvex ingen interesse i at fortælle,
men der skal ikke astrofysik til at gennemskue, at det er tilfældet.

> Dette, sammenholdt med at der genereres varme (energi) til varmvand, gør alt
> andet lige, at huset ud over at have et bedre indeklima også har et sænket
> elforbrug, som jeg ser det og har forstået det!

Hvis der er en effektiv passiv varmeveksler (75%) er det begrænset
hvor meget energi der er tilbage til aktiv varmeudvinding. Ofte ser
man producenterne opgive en faktor på 3. Dvs der skal 1 kWh strøm for
at få 3 kWh varme ud. Da el-energi let kan koste 3 gange som husets
primære varmekilde, er det for mange en udgift der aldrig kan
afskrives i besparelser. Hvis man så tager med, at producenterne
ofte er meget optimistiske, er det ligefrem en klam fidus for mange.

Det er kun det forbedrede indeklima, der bør være årsag til investering
i et Genvex-anlæg.

Der har for øvrigt også været diskuteret lidt Genvex i dk.teknik.energi
i tråden "Varmegenindvinding og fjernvarme"

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.