Blomstrende buske til bed
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-02-08 16:32

I stede for stauder vil vi have et bed med blomstrende buske. Ønsket er
primært et bed, der blomstrer efter forsythia og frem til frost - og ikke
højere end 100-120 cm. Bedet kan blive 5-6 gange 3-4 m, og der skal gerne
lidt forskellig i. Surbund ingen hindring, men vi har i forvejen 26
rododendron i hysteriske farver om foråret, så det er ikke det primære
ønske.

Weigelia og storblomstret periokon haves andet sted, og det samme gælder
potentil og roser. Ikke at det udelukker, men det ville være sjovere med
noget andet, og det er her jeg mangler lidt forslag. Jorden er sjællandsk
ler og der er læ og skygge mod vest.

Forslag? Gerne lidt anderledes.

Mvh Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-02-08 16:50

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> [...]
> noget andet, og det er her jeg mangler lidt forslag. Jorden er sjællandsk

Sjovt, jeg sad lige og læste om det samme på nettet. :)

Forsythia og syren vil jeg under alle omstændigheder have og også en
hortensia.

Potentiller synes jeg er kedelige, så dem springer vi over.
Hvor vi boede før havde vi også en ribes af en art, den så således ud:
http://www.dkimages.com/discover/previews/803/895514.JPG og hedder
vist Ribes Sanguineum.

En havehibiscus skal der også til, meget gerne
en blue bird:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Hibiscus_syriacus_Blue_bird.jpg/800px-Hibiscus_syriacus_Blue_bird.jpg
Jeg er helt pjattet med blå blomster.

Selvom den ikke blomstrer en hel masse, så er en japansk ahorn altså
ikke til at komme udenom, den har så flotte farver om efteråret.

Sommerfuglebuske kan jeg også godt lide, men de bliver jo godt nok
lidt højere end en meter.

Magnolia er også pæne.

Sidste år købte jeg en opstammet kartoffelplante, men jeg kan ikke
huske andet end at den hedder noget med Solanum. Den er også blå. :)
Den blomstrede helt frem til lidt efter den første frost.

Desværre aner jeg intet om jordbunde og den slags, men jeg glæder mig
til at høre andres ideer.

Hvornår skal man egentlig plante alle sådan nogle buske? Her i huset
er det nemlig mig der er havemanden og da jeg efterhånden er ret
højgravid, så skal jeg nok ikke til at flytte planter og den slags
lige nu.

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-08 22:12

On Fri, 8 Feb 2008 16:31:34 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>noget andet, og det er her jeg mangler lidt forslag. Jorden er sjællandsk

Jeg er ret vild med blåskæg (Caryopteris) og Perovskia (hedder vist
Steppesalvie på dansk). De blomstrer ret sent på sommeren med herlige
blålige farver. De trives dog bedst i en let jord, men det kan man jo
altid gøre noget ved.

Den rødbladede blærespirea (Physocarpus opulifolius 'Diabolo') er også
en dejlig plante. Både når den blostrer men mest pga de flotte røde
blade.

Forskellige slags mindre spirea-typer er jeg også ret vild med - de
blosmtrer meget og de fleste har flotte høstfarver

Forskellige slags snebollebuske vil også være gode - især den lave
Viburnum davidii, den er stedsegrøn, så der også er lidt farve om
vinteren

Men når det nu er lerjord, så er roser oplagt - de trives godt i den
slags jord. Og man har blomster fra tidlig sommer til sent efterår, hvis
man er lidt omhyggelig med at udvælge de rigtige sorter.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-02-08 22:19

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Forskellige slags mindre spirea-typer er jeg også ret vild med - de
> blosmtrer meget og de fleste har flotte høstfarver

Naturligvis skal man da have en spirea, den havde jeg helt glemt.

Mvh Trine

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-02-08 23:12

Du kan jo forsøge med Mamelukærmebusk, men kan være lidt drilsk at holde liv
i. Skal beskæres og vinterdækkes hvis vi da får vinter.

Var det noget med Lavendel? Sommerfuglebusk? (bliver svær at holde i den
højde). Træpon? (Er det en busk?). Syrisk Rose? Kvæde?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-02-08 17:13

> Du kan jo forsøge med Mamelukærmebusk, men kan være lidt drilsk at holde
> liv
> i. Skal beskæres og vinterdækkes hvis vi da får vinter.

Den lyder godt - kan den stå i grupper med 3-5 stk? Eller er den stor nok
selv?

> Var det noget med Lavendel? Sommerfuglebusk? (bliver svær at holde i den
> højde). Træpon? (Er det en busk?). Syrisk Rose? Kvæde?

Hmm, vores have må være for stor for alt hvad I nævner har vi i forvejen et
eller andet sted - nja, ikke lavendel forresten, men det er er sådan nogen
små grimme hække til roser i min verden.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-08 18:39

On Sat, 9 Feb 2008 17:12:34 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Den lyder godt - kan den stå i grupper med 3-5 stk? Eller er den stor nok
>selv?

Een bliver stor nok - syntes jeg. Men også mamelukærmebusk trives bedst
i let jord.

>Hmm, vores have må være for stor for alt hvad I nævner har vi i forvejen et
>eller andet sted - nja, ikke lavendel forresten, men det er er sådan nogen
>små grimme hække til roser i min verden.

Hmm.. hvad så med en af de nye hårdføre kamelia-typer? De blomstrer godt
nok ret tidligt, og er stedsegrønne, kræver surbundsjord.
Eller Koreakornel, Cornus kousa. Der findes en del sorter af dem, 'China
Girl' får så vidt jeg husker nogle ret store, flødefarvede blomster.
Også 'Satomi' kan anbefales - den er rødlige blomster.
De bliver dog større end en meters penge ....

Lavendel er jeg nu selv ret glad for - jeg har flere gange i vinterens
løb tænkt at plante en række langs min indkørsel med dem - 80 meter blå
lavendel midt på sommeren - det bliver godt
Planerne går nogle gange en tand længere - en hel række purpursolhat
bagved lavendlerne. Og så lige et "bånd" på 50-80 cms bredde med blålige
krokus til foråret
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-02-08 18:49

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev
..

> Den lyder godt - kan den stå i grupper med 3-5 stk? Eller er den stor nok
> selv?

Den fylder godt og skyder mere og mere gennem sæsonen, hvorved den slutter
ganske fyldig. Blomsterne sidder ikke så længe, men visner af, og der kommer
til stadighed nye. Usædvanlig flot når den trives. Står iøvrigt med blade
endnu. Får vi ikke mere vinter, skærer jeg den ikke ned.

Der er en lavere type, der frøsår sig ret flittigt, blomster knapt så store
som do., starter tidligt men stopper efter et par måneder. Er vist toårig og
visner ned.

>...- nja, ikke lavendel forresten, men det er er sådan nogen
> små grimme hække til roser i min verden.

De er ret så smukke, og blomstrer længe. Og så er der den skønneste duft.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen