Bærende væg II
Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-02-08 10:21

Jeg har en bærende væg i mit badeværelse.
Den skal fjernes og der skal (vel?) i stedet et stort i-jern op hen over
loftet.

Hvem udfører den slags arbejde?

I hvilket område koster den slags når det er een væg der er en meter bred og
10 cm tyk og i-jernet skal være 5 meter langt?
Snakker vi 10.000? 50.000? 100.000?

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-02-08 11:55

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message
> Jeg har en bærende væg i mit badeværelse.
> Den skal fjernes og der skal (vel?) i stedet et stort i-jern op hen over
> loftet.
>
> Hvem udfører den slags arbejde?

En murer, i princippet skal der måske også en ingeniør ind over, men til det
lille stykke mur er jeg sikker på at en murer godt kan klare at dimensionere
det selv.

Læser lige efter og ser at spændet bliver 5 meter. Så kan det godt være
ingeniøren er mere relevant, men det ved mureren.

> I hvilket område koster den slags når det er een væg der er en meter bred
> og 10 cm tyk og i-jernet skal være 5 meter langt?
> Snakker vi 10.000? 50.000? 100.000?

Jeg fik tilbud på noget lignende for år tilbage og da lå tilbudene så vidt
jeg husker under 10K. Endte som sædvanlig med at gøre projektet meget større
så det var til sidst ikke rigtig til at se hvad selve delen med at vælte
muren kostede...

Keller

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-02-08 12:38

> Læser lige efter og ser at spændet bliver 5 meter. Så kan det godt være
> ingeniøren er mere relevant, men det ved mureren.

Ah ja, det må han kunne rådgive om.
Ellers kan kommunen som nok skal godkende det.

Har en murer typisk forsikring til den slags arbejde?

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-02-08 12:46

> Ah ja, det må han kunne rådgive om.
> Ellers kan kommunen som nok skal godkende det.
>
> Har en murer typisk forsikring til den slags arbejde?

Det kan man da håbe. Men det må du nok spørge den enkelte om, ved ikke om
det er noget de selv vælger.

Keller

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 09-02-08 02:51

Vælg en murer der er medlem af BYG så er du sikret,
men de fleste har en ansvarsforsikring så spørg ellers
tegn selv en all risk i eget selskab.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-02-08 03:22

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message
> Vælg en murer der er medlem af BYG så er du sikret,
> men de fleste har en ansvarsforsikring så spørg ellers
> tegn selv en all risk i eget selskab.

Da jeg undersøgte det sidst kunne jeg ikke tegne en selv.
Hvis jeg ville noget skulle jeg tegne en entreprise forsikring og i øvrigt
gøre det igennem husets forsikring (ejerlejligheder)

Fra : Henning

Dato : 09-02-08 12:37

On Fri, 8 Feb 2008 10:21:02 +0100, "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote:

>Jeg har en bærende væg i mit badeværelse.
>Den skal fjernes og der skal (vel?) i stedet et stort i-jern op hen over
>loftet.
>
>Hvem udfører den slags arbejde?

Da vi startede vores badeprojekt, havde vi også en (troede vi) en
bærende væg. Ifølge vores entrepenør ville det koste ~5.000,- dkr i
ingeniørberegninger for at finde den rigtige dimension. Alternativt
(væggen var ikke så lang) ville de bare lægge en bjælke op, der var
"rigelig stor"... Det ville være det nemmeste, billigste og stadig
lovligt og forsvarligt!
(Nu viste det sig heldigvis at væggen ikke var bærende, den var blot
bygget som varmeafleder til den gamle skorsten).

Fra : Henning

Dato : 09-02-08 12:39

On Sat, 09 Feb 2008 12:37:22 +0100, Henning <nej@tak.invalid> wrote:

> [...]
>(Nu viste det sig heldigvis at væggen ikke var bærende, den var blot
>bygget som varmeafleder til den gamle skorsten).

Pris? Det tog vores håndværkere en dag at banke væggen ned, skulle der
være lagt en bjælke op havde det måske taget en dag ekstra. Så en mand
i to dage - max!