nyt toilet?
Fra : Flot Heino

Dato : 07-02-08 22:17

Hej,

Vores gamle toilet er nået til endestationen :) og det skal skiftes
Det er et 30 år gammelt Ifø.

Er der noget jeg skal være opmærksom på mht bøjninger, afløb etc?

Det har vandtilførsel i vesntre side (når man sidder på det)

Er der forskellige længder på det?

Jeg kan se at der er forskellige højde 40 og 48 cm

Væghængt toilet er ikke aktuelt

Fra : Michael

Dato : 07-02-08 23:52

"Flot Heino" <whatever@whatever.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der forskellige længder på det?
>
> Jeg kan se at der er forskellige højde 40 og 48 cm

Det er ganske enkelt (som regel) at skifte et toilet. Blot sørg for at købe
toilettet med afløb enten til væg eller gulv (P- eller S-lås). Det er lidt
dumt ikke at kunne komme af med tingene det rette sted

Tilslutningsslanger fås i forskellige længder, men genbrug da bare den gamle
hvis den ellers ser OK ud. Husk dog at skifte pakningen. Ellers kig på
Ifö's, Gustavsbergs eller andre toiletfabrikanters hjemmeside. Her finder du
monteringsvejledninger til download.

Og så kig lige efter tilbuddende. Toiletter er på tilbud hver uge i de store
byggemarkeder. Brættet koster af en eller anden årsag ca. halvdelen af
toilettets pris?!

PS: Jeg tror nok reglerne er således, at man ikke må skifte toilettet
medmindre der er monteret stophane. Det var ikke tilfældet hos mig på mine
to toiletter, men jeg skiftede selv alligevel og monterede stophanerne. Det
er ærlig talt temmelig latterligt at betale en VVS'er en formue for at sætte
en stophane på.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-02-08 13:30

> Og så kig lige efter tilbuddende. Toiletter er på tilbud hver uge i de
> store byggemarkeder.

Men pas på. Det er ofte toiletter fra alle mulige mystiske fabrikater, hvor
man ikke kan få reservedele til senere. Det kommer til at koste os et næsten
nyt badeværelse, da det indbyggede toilet løber, og man kan ikke få nye
pakninger. Væggen skal altså ned, fliser bankes op osv osv. Det er ikke mere
end et par år siden det blev lavet.

Mvh Maria

Fra : Kaj

Dato : 09-02-08 10:56

"Flot Heino" <whatever@whatever.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der forskellige længder på det?
>
> Jeg kan se at der er forskellige højde 40 og 48 cm

Vær opmærksom på, om der er plads. Vores afløb sidder så tæt ved væggen, at
det ikke er alle toiletter der kan være der.

MVH
Kaj

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-02-08 17:03

"Flot Heino" <whatever@whatever.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Vores gamle toilet er nået til endestationen :) og det skal skiftes
> Det er et 30 år gammelt Ifø.
>
> Er der noget jeg skal være opmærksom på mht bøjninger, afløb etc?

Jeg får lyst til at bringe noget, jeg har hørt/erfaret til torvs. Vi skulle
have et nyt toilet, og havde selv købt et Ifø fra et byggemarhed, og vi fik
en VVS-mand til at installere det i forbindelse med andet VVS-arbejde i
huset. Han sagde, at vi måtte være opmærksom på, at glasuren på Ifø ikke var
særlig resistent overfor kemikalier. Han sagde, at de skiftede oftere
IFø-toiletter ud end andre. Det skulle være p.gr.a. strenge svenske
miljøkrav til bla.a glasur. Jeg syntes, at det lød lidt kunstigt og som
noget udokumenteret sludder og fik toilettet installeret. Men allerede
efter 2 års funktion mener vi, at vores nye toilet er blevet mere "ru"
indvendig og kræver oftere rengøring. Vi har brugt alm. rengøringsmidler,
men af og til også kaustisk soda, som vi mener en alm glasur bør kunne tåle.
Vi regner med, at det ikke varer længe, før vi skal skifte igen, men så
eventuelt til et engelsk eller tysk toilet.

Fra : Flot Heino

Dato : 09-02-08 17:47

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi regner med, at det ikke varer længe, før vi skal skifte igen, men så
> eventuelt til et engelsk eller tysk toilet.

Hvilke mærker er det?

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-02-08 19:41

> "Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvilke mærker er det?

Har ikke nogen present. VVS-manden sagde, at man sagtens kunne få andre
fabrikater, men nu havde vi jo købt og gik derfor ikke videre med det. Men
mon ikke man kan på nettet kan finde importører af andre fabrikater?
Mvh
Aksel

Fra : Flot Heino

Dato : 10-02-08 21:46

> [...]
> Jeg får lyst til at bringe noget, jeg har hørt/erfaret til torvs. Vi
> skulle have et nyt toilet, og havde selv købt et Ifø fra et byggemarhed,

Hvilken model er det I har købt?

Er der standard glasur på?

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 11-02-08 10:49