Pasning af orkideer
Fra : Sanne

Dato : 07-02-08 15:15

Hejsa.

Jeg vil lige spørge gruppen ang. pasning af orkideer.
Jeg har fået et par stykker i glasvaser, som jeg har fået at vide jeg skal
hive op af vaserne, når de skal vandes.
De skal så stå og trække vand og derefter tilbage i vaserne.
Jeg syntes, det lyder lidt mærkeligt, da jeg vil mene det jord de er plantet
i, så vil falde fra rødderne ???

Hvad gør i andre ?? Udover at have dem i skjulere med huller i bunden

Mvh Orkidebegynderen Sanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-02-08 19:33

On Thu, 7 Feb 2008 15:15:13 +0100, "Sanne" <laurberg@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>i, så vil falde fra rødderne ???
>
>Hvad gør i andre ?? Udover at have dem i skjulere med huller i bunden

Mine står i plastpotter i skjulere - en gang hver 14. dag (højst) ryger
de en tur i vaskebaljen, som fyldes med vand. Her for de lov at stå i et
døgns tid. Og i praksis tror jeg aldrig de er blevet vandet med kun 14
dages mellemrum. Faktisk mindes jeg ikke at have vandet nogle af mine
mange orkiedeer i år - men de trænger nu

Orkideer vokser ikke i jord på samme måde som andre potteplanter. De
kræver rigtig meget luft om rødderne. Du kan sikkert godt holde dem ved
at give en smule vand i de glasvaser du har dem stående i, men de må
ikke være ret våde - rødderne rådner let. Men i en glasvase kan man jo
også ret nemt se om de svømmer i vand.

Desuden vil de have rigtig godt af en overbrusning med vand en gang hver
dag, med en forstøverflaske.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jens G

Dato : 07-02-08 21:51

wrote:

> [...]
>i, så vil falde fra rødderne ???
>
>Hvad gør i andre ?? Udover at have dem i skjulere med huller i bunden

Vi har dem stående i almindelige skjulere med et ca. 3cm tykt lag leca
nødder i bunden, hvorpå orkideernes potter står.

En gang om ugen løftes potterne så op, og der hældes vand i bunden af
skjuleren til så det lige akkurat ikke oversvømmer lecanødderne,
hvorpå potten stilles tilbage. Vi vander med regnvand og det har
virket fortrinligt i flere år.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.