Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixelfejl, høj iso
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-03-08 18:32

Hejsa

Hvordan hænger pixelfejl sammen med høj ISO ? Fx. pixelfejl ved ISO800
og ikke ISO100.

Mvh.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-03-08 18:59

"Martin Johansen [6000]" < skrev i meddelelsen:
> Hvordan hænger pixelfejl sammen med høj ISO ? Fx. pixelfejl ved
ISO800
> og ikke ISO100.

Et gæt:

Høj ISO forstærker alle informationer i billedet - også pixelfejl.

Så pixelfejlen er der nok også ved lav ISO, men bliver først tydlig ved
den høje ISO.

Jan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-03-08 19:10

>Høj ISO forstærker alle informationer i billedet - også pixelfejl.
>
>Så pixelfejlen er der nok også ved lav ISO, men bliver først tydlig ved
>den høje ISO.

Jeg har lige brugt tiden lidt på diverse foto-fora og et billede
tegner sig (både med og uden fejl.. hehe):

Høj ISO og/eller med lang lukkertid = normalt med få eller flere
pixelfejl/hot pixels.

Lav ISO og/eller kort lukkertid, evt. lang også = ikke normalt = der
viser de sig ikke. Derfor kaldes de hot pixels pga. "hot" sensor pga.
den høje iso og/eller lukker.

Det kan løses ved at få remapped sin sensor. En udskiftning vil ikke
gavne da den efter al sansynlighed også vil have fejl. Fabrikanterne
fjerner dem ved, at remappe med omkringliggende pixels. Sådan gør
ihvertfald Canon og Nikon som jeg har søgt på.

Så forstår jeg bedre mit gamle Ixus var lidt on/off på det punkt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-03-08 19:19

> [...]
>
>Lav ISO og/eller kort lukkertid, evt. lang også = ikke normalt = der
>viser de sig ikke. Derfor kaldes de hot pixels pga. "hot" sensor pga.

Her er lidt fra Nikon omkring det.

<http://nikoneurope-dk.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_dk.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=16686&p_created=1052265600&p_sid=zsj167-i&p_accessibility=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTImcF9wcm9kcz0xOSw0MzImcF9jYXRzPTI0MSZwX3B2PTIuNDMyJnBfY3Y9MS4yNDEmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1waXhlbA**&p_li=&p_topview=1>

<http://nikoneurope-dk.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_dk.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=16882&p_created=1053302400&p_sid=zsj167-i&p_accessibility=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTImcF9wcm9kcz0xOSw0MzImcF9jYXRzPTI0MSZwX3B2PTIuNDMyJnBfY3Y9MS4yNDEmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1waXhlbA**&p_li=&p_topview=1>

Jeg skelner mellem den normale ISO støj og så denne "varme" støj. Ses
på eksemplerne som tydeligt lysende pletter.

Fra : Niels

Dato : 08-03-08 00:07

Martin Johansen [6000] wrote:
> Så forstår jeg bedre mit gamle Ixus var lidt on/off på det punkt

Har dit D40x også disse fejl?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-03-08 11:10

On Sat, 8 Mar 2008 00:06:58 +0100, "Niels" <nielsen@> wrote:

>Har dit D40x også disse fejl?

Ja det har det.

Det tror jeg alle har. Havde du spurgt mig for 1 uge siden havde jeg
sagt nej, men der vidste jeg ikke hvad jeg skulle se efter.. hehe. Men
primært også fordi jeg altid har arbejdet i RAW og ACR fjerner
automatisk disse artifakter.

Men i går tog jeg lidt jpeg's og der kunne jeg se det på mine høj-iso
billeder og tænkte hvad fanden er det for noget.

Søgte lidt på google og erfarede, at selv semi-prof modellerne "lider"
under dette.