Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forstørrelse..
Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 22:02

Jeg har et spørgsmål vedr. et tif-billede der fylder 39 Mb på 2860 x 3591
pixel.

Er der nogen herinde som vil give et bud på, hvor meget billede kan
forstørres uden at blive forvrænget, hvis det skal udprintes? Jeg ville jo
gerne have det udprintet som en lille plakat.

MVH Peter

Fra : emj

Dato : 05-03-08 23:52

Peter Sørensen skrev:

>Er der nogen herinde som vil give et bud på, hvor meget billede kan
>forstørres uden at blive forvrænget, hvis det skal udprintes? Jeg ville jo
>gerne have det udprintet som en lille plakat.

Det behøver ikke at blive forstørret. Det har en fin størrelse som det
er, og kan udskrive i 200 DPI eller 150 DPI
Med 150 DPI kan den vel blive 60 cm x 48 cm
Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 09:06

> Er der nogen herinde som vil give et bud på, hvor meget billede kan
> forstørres uden at blive forvrænget, hvis det skal udprintes? Jeg ville jo
> gerne have det udprintet som en lille plakat.

Det er der vel ikke nogen begrændsning i, hvis man også bare husker at øge
betragtningsafstanden.

MAn skal ikke regne med at man kan sætte snotten lige ind på billede og se
masse detaljer.

Jeg har set fine resultater i 50 x 75 af billeder i den størrelse.

VH
Per

Fra : Per, Herringe

Dato : 06-03-08 09:39

I meddelelse: 47cf0a5e$0$90270$14726298@news.sunsite.dk
skrev Peter Sørensen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> forstørres uden at blive forvrænget, hvis det skal udprintes? Jeg
> ville jo gerne have det udprintet som en lille plakat.

Det er ikke noget problem at få store print ved fotohandleren. Billedet
bliver interpoleret så du ikke ser firkantede pixels. Det der sætter
begrænsningen er billedets kvalitet - skarphed, støj, kontrast, dynamik osv.
Hvis du har en printer selv kan du lave et lille print af et udsnit, som
ville svare til at hele billedet var f.eks. 1x1,5 mtr.
Jeg har fået lavet et fint print af et udsnit der svarer til 1/4 af
sensorens størrelse i mit D200, som har ca 10MP. TIF-filen er 2189x1602 og
det færdige print ca. 50x60cm. Det ser efter min mening fint ud, også helt
tæt på. Hvis jeg havde brugt hele det oprindelige billede uden beskæring
kunne det have været dobbelt så stort i samme kvalitet. (Altså OK også med
næsen helt ned i pariret )

--
MVH Per, Herringe