Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ophavsret på billeder
Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 19:27

Jeg er godt klar over at den har vendt før. Men jeg tænker på at
ophavsretten på musik gælder i et begrænset antal år (selvom EU vist vil
have den voldsomt udvidet). Findes der en tilsvarende begrænsning for
billeder fra bøger eller net?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-03-08 19:41

Søren Friberg wrote:

> [...]
> vist vil have den voldsomt udvidet). Findes der en tilsvarende
> begrænsning for billeder fra bøger eller net?

Det er samme regler. http://ophavsret.dk/Ophavsret/generelt.htm har en
overskuelig opsummering. Så ja, hvis du finder en gammel nok bog, kan
du frit benytte billeder og tekst fra den. Project Gutenberg er et
eksempel på det.

Jeg havde ikke lige hørt det med EU. Man plejer ellers at kalde den
tilbagevendende forlængelse for Mickey Mouse reglen: Hver gang Disneys
rettigheder over Mickey Mouse har været ved at udløbe, har de haft gang
i lobby-arbejdet for at forlænge forældelsestiden.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 19:48

Toke Eskildsen skrev:

> Det er samme regler. http://ophavsret.dk/Ophavsret/generelt.htm har en

Linket er vist:
http://www.ophavsret.dk/ophavsret/generelt.htm
for at virke for mig

Jeg tænkte så på et farvebillede der næppe er mere end 70 år gammelt.
Tak for tips.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-03-08 21:42

Søren Friberg wrote:

> Jeg tænkte så på et farvebillede der næppe er mere end 70 år gammelt.
> Tak for tips.

Jow... for der var først i 1995, at fotografiet blev omfattet af
ophavsretloven, før den tid var de beskyttet at fotografiloven, og den
gav kun eneret i 25 år, d.v.s., og da ophavsretloven ikke har
tilbagevirkende kraft, så er eneretten for billeder fra før 1970 for
længst udløbet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 22:19

Niels Riis Ebbesen skrev:
> [...]
> gav kun eneret i 25 år, d.v.s., og da ophavsretloven ikke har
> tilbagevirkende kraft, så er eneretten for billeder fra før 1970 for

Så 202.183.216.170 må gerne låne dit billede, men ikke mit

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : susanne

Dato : 06-03-08 20:10

> Så 202.183.216.170 må gerne låne dit billede, men ikke mit

Hvad betyder 202.183.216.170 i denne sammenhæng ??
Ligner en IP-adresse, men jeg kan ikke få det ind i sammenhængen i tråden

Susanne

Fra : Robert Piil

Dato : 06-03-08 20:39

"susanne" <suuuusss@yahoo.com> wrote in news:47d0419d$0$2108
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvad betyder 202.183.216.170 i denne sammenhæng ??

Det er en IP-adresse på en web-server. Man kan nå alle computere på
internettet med deres IP-adresse, så i stedet for www.xxx.yy kan man bruge
IP-adressen - man kan endda undvære at have et DNS navn eller et domæne til
sin webserver, men uden in IP-adresse er der ikke nogen der kan få fat i
den.

> Ligner en IP-adresse, men jeg kan ikke få det ind i sammenhængen i tråden

Jeg kan heller ikke finde en sammenhæng i tråden, selvom jeg ved hvordan
det hænger sammen med IP-adressen.

Robert Piil

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-03-08 20:59

Robert Piil skrev:

> Jeg kan heller ikke finde en sammenhæng i tråden, selvom jeg ved hvordan
> det hænger sammen med IP-adressen.

Det er måske også forståeligt til gengæld; men det skal ses i sammenhæng
med en anden tråd og denne gang tror jeg at den jeg skriver til i det
mindste fatter budskabet - men intet er selvfølgelig sikkert.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu