Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et af Daguerres optagelsesapparater
Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 17:35

http://friberg-dk.eu/displayimage.php?album=24&pos=34

Lidt sjovt at manden solgte alle rettigheder til den franske stat mod en
livsvarig pension på 6000 francs. (Billedet ønskes ikke bedømt - det er
motivet jeg synes er interessant)

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-03-08 17:46

Søren Friberg wrote:

> [...]
>
> Lidt sjovt at manden solgte alle rettigheder til den franske stat mod en
> livsvarig pension på 6000 francs. (Billedet ønskes ikke bedømt - det er

Historisk set er det uinteressant knipseri, da der i motivet også indgår
en stereobillede betragter, stereobilledet blev først opfundet 10 år
efter Daguerreotypiet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 17:51

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Historisk set er det uinteressant knipseri, da der i motivet også indgår
> en stereobillede betragter, stereobilledet blev først opfundet 10 år
> efter Daguerreotypiet.

Altså du har ret i at det er et knipseri, hvilket jeg vist også antydede
i min tekst. Men apparatet er nu en gang det som de solgte rettigheder
handlede om.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-03-08 18:08

Søren Friberg wrote:

> Altså du har ret i at det er et knipseri, hvilket jeg vist også antydede
> i min tekst. Men apparatet er nu en gang det som de solgte rettigheder
> handlede om.

Sludder, Louis-Jacques Mandé Daguerre opfandt ikke kameraet, det var
selve processen/metoden til daguerreotypiet som han solgte rettighedderne
til.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 18:14

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Sludder, Louis-Jacques Mandé Daguerre opfandt ikke kameraet, det var
> selve processen/metoden til daguerreotypiet som han solgte
> rettighedderne til.

Ja, og hvad skriver jeg?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 17:59

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Historisk set er det uinteressant knipseri, da der i motivet også indgår
> en stereobillede betragter, stereobilledet blev først opfundet 10 år
> efter Daguerreotypiet.

Ja, du har jo forøvrigt en meget sjov serie om emnet, kan jeg se.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 18:02

Søren Friberg skrev:
> Niels Riis Ebbesen skrev:
>>

> Ja, du har jo forøvrigt en meget sjov serie om emnet, kan jeg se.

Hvor har du "stjålet" dit billede af ditto. Det ligner forbløffende
meget et billede, jeg har i en bog.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 18:06

Søren Friberg skrev:

> Hvor har du "stjålet" dit billede af ditto. Det ligner forbløffende
> meget et billede, jeg har i en bog.

Nok fordi det er fra den samme udstilling, men hvor?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 18:15

?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 18:59

Søren Friberg skrev:

> ?

Mit "knipseri" har jeg selv fotograferet på Teknisk museum

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 19:12

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Historisk set er det uinteressant knipseri, da der i motivet også indgår
> en stereobillede betragter, stereobilledet blev først opfundet 10 år
> efter Daguerreotypiet.

Her er der en der har "stjålet" dit knipseri:

http://202.183.216.170/computer/m2fri49/g17m2fri/images/04digital/a.jpg

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-03-08 10:28

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Historisk set er det uinteressant knipseri, da der i motivet også indgår
> en stereobillede betragter, stereobilledet blev først opfundet 10 år
> efter Daguerreotypiet.

1)
http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/smaa_billeder/_daguerrotype_camera.jpg
2)
http://202.183.216.170/computer/m2fri49/g17m2fri/images/04digital/a.jpg
3) http://friberg-dk.eu/displayimage.php?album=24&pos=34

Hej Niels!
Hvilke af ovenstående fotos er mindst knipseri for en seriøst arbejdende
fotograf?
Er du overbevist om at de 2 første har en passende alder sådan at de må
kopieres frit?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-03-08 20:39

Søren Friberg skrev:

> [...]
> fotograf?
> Er du overbevist om at de 2 første har en passende alder sådan at de må

Tavshed er guld. Tillykke med din nye stil, der utvivlsomt vil blive
fuldt op.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg