Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flsh nyheder ?
Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 00:51

Jeg ved ikke om dette er ren sladder eller ønsketænkning.
Også derfor jeg spørger herinde for at verifisere rygtet.

Er der nye flash på vej på markedet med de nye led teknologier, ved i
noget om dette ?

Olrik Larsen
omd[AT]tra-tanr[DOT]dk
12foto.dk

Fra : HKJ

Dato : 05-03-08 17:52

Oldorf wrote:
> [...]
> Også derfor jeg spørger herinde for at verifisere rygtet.
>
> Er der nye flash på vej på markedet med de nye led teknologier, ved i

Sansynligvis ikke, da led's giver et par problemer:
   For lav lysstyrke
   Dårlig farvegengivelse

Der fås dog nogle ringflash med led's, men de skal selvfølgelig også kun
bruges på kort afstand. Den dårlige farvegengivelse må man så leve med.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-03-08 19:02

Oldorf wrote:
> [...]
> Også derfor jeg spørger herinde for at verifisere rygtet.
>
> Er der nye flash på vej på markedet med de nye led teknologier, ved i

LED'erne udvikler sig hastigt, og allerede nu kan man bruge dem til
forlygter i biler, både til det lange og det korte lys. Priserne falder,
hvar gang der sker udvikling. Fordele ved LED'er er at der ikke skal høj
spænding til at drive dem, og der er heller ikke et sændkredsløb på
samme måde som til et blitzrør.

Om farvegengivelsen er god kan man diskutere. De rigtigt gode
farveskærme til fotoarbejder bruger efterhånden LED'er til baglyset, så
mon ikke? De hvide LED'er har en kedelig "spids" i det bæå område, men
den kan filtreres, og så er spektret klart bedre end lysstofrør.

Bo //

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 19:05

Bo Bjerre skrev:

> LED'erne udvikler sig hastigt, og allerede nu kan man bruge dem til
> forlygter i biler, både til det lange og det korte lys. Priserne falder,

Lidt off-topic men hvor har du den information fra? Jeg er nysgerrig -
ikke at jeg ikke tror dig.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-03-08 20:21

Søren Friberg wrote:

> Lidt off-topic men hvor har du den information fra? Jeg er nysgerrig -
> ikke at jeg ikke tror dig.

-bl.a. Osram og
http://uk.gizmodo.com/2006/10/27/first_led_headlights_appear_un.html
google med "LED car headlight" leder dig videre.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-03-08 21:01

Søren Friberg wrote:

> Lidt off-topic men hvor har du den information fra? Jeg er nysgerrig -
> ikke at jeg ikke tror dig.

-eller her:
http://www.ledsmagazine.com/news/4/2/10
http://www.osram-os.com/osram_os/EN/Press/Press_Releases/Company_Information/OSRAM-OSTAR-LED-Wins-Product-of-the-Year-Award.jsp

Kigger Du på osram-os.com og leder efter OSLUX finder du noget, der er
egnet til p'n's kameraer. Små ting..

Kigger du efter OSTAR "LE CW E3B" finder du nok planetens kraftigste LED
lyskilde... Den kræver lidt køling, når man sender 15-20watt ind i den,
men så er lysudbyttet ca som en 100watt gammeldags pære.

-Og jeg får een i næste uge, til at lege med...

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 05-03-08 21:19

Bo Bjerre wrote:
> Kigger du efter OSTAR "LE CW E3B" finder du nok planetens kraftigste LED
> lyskilde... Den kræver lidt køling, når man sender 15-20watt ind i den,
> men så er lysudbyttet ca som en 100watt gammeldags pære.

Der er noget der ikke stemmer, den led du nævner kan ikke giver over 500
lumen, den artikel du henviser til omtaler også en anden led som giver
1000 lumen. En 230 volt 100W pærer giver omkring 1300 lumen (110 volt
giver 1700 lumen).

Sådan en lysdiode er ikke en diode, men mange bygget sammen. På en
enkelt lysdiode får du max. omkring 250 lumen, men jeg har set pakker
med op til 8 lysdioder, dog ikke helt så gode typer.
Osrams 1000 lumen er vist en 6 led pakning.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-03-08 22:31

HKJ wrote:

> [...]
> med op til 8 lysdioder, dog ikke helt så gode typer.
> Osrams 1000 lumen er vist en 6 led pakning.

Med overlæg skrev jeg "LED lyskilde"
-men der er vel heller ikke noget forkert i at sammenbygge dem på een
fælles køler. En bilmotor har jo også flere cylindre

Vi venter et par år, og ser hvordan udviklingen går. Når de forskellige
regeringer efterhånden forbyder glødelamper, skal der nok komme skred i
tingene. Hvis ikke lavenergipærerne lærer at lyse lige med det samme når
man tænder, og lyskvaliteten forbedres væsentligt, tror jeg LED'erne kan
overhale dem. p.t. er priserne lige i overkanten.

Bort set fra det, må det vel være en ganske god lyskilde til videokameraer ?

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 06-03-08 18:04

Bo Bjerre wrote:

> Med overlæg skrev jeg "LED lyskilde"
> -men der er vel heller ikke noget forkert i at sammenbygge dem på een
> fælles køler. En bilmotor har jo også flere cylindre

Det er da helt ok.

> [...]
> man tænder, og lyskvaliteten forbedres væsentligt, tror jeg LED'erne kan
> overhale dem. p.t. er priserne lige i overkanten.

Led skal nok overhale de almindelige lavenergi pærer og farvegengivelsen
er nok mest et spørgsmål om at blande nogle røde led mellem de hvide.

> Bort set fra det, må det vel være en ganske god lyskilde til
> videokameraer ?

Det vil jeg også tro, men farvegengivelsen er altså ikke for god, så
lang tid man kun bruge hvide leds. Virkningsgraden er meget bedre end
halogen, så de har en stor fordel med batterilevetid.

Fra : HKJ

Dato : 05-03-08 19:20

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> mon ikke? De hvide LED'er har en kedelig "spids" i det bæå område, men
> den kan filtreres, og så er spektret klart bedre end lysstofrør.

Lysstofrør kan fås med en CRI på over 90

SSC z-power, som er en af de nye kraftige led typer har en typisk CRI på 70
En anden type "Luxeon Rebel", har typiske værdier på 70, 75 og 80 for
cool-white, neutral white og warm white.

Selvfølgelig kan du forbedre både lysstofrør og led med filtre.

Jeg har ingen tvivl om at led nok skal blive bedre end lysstoffør, men
de er der ikke endnu og slet ikke til flash, der skal MEGET mere lys til.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-03-08 20:20

HKJ wrote:

> SSC z-power, som er en af de nye kraftige led typer har en typisk CRI på 70
> En anden type "Luxeon Rebel", har typiske værdier på 70, 75 og 80 for
> cool-white, neutral white og warm white.

Osram er langt fremme
Luxeon er mig bekendt blevet købt af Philips

> Selvfølgelig kan du forbedre både lysstofrør og led med filtre.
>
> Jeg har ingen tvivl om at led nok skal blive bedre end lysstoffør, men
> de er der ikke endnu og slet ikke til flash, der skal MEGET mere lys til.

Der er forskel på studieflash, og så det, der sidder i point'n'shoot
kameraer. Til de små kameraer skal de helt sikkert vinde frem hurtigt,
da det er billige og fylder MEGET lidt.

google på "LED photo flash" og "LED camera flash" giver efterhånden
mange hits. -så det kommer...

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 05-03-08 20:47

Bo Bjerre wrote:

> Osram er langt fremme

Osram pakker flere lysdioder sammen, så de kan få stor lysstyrke.

> Luxeon er mig bekendt blevet købt af Philips

Det er lang tid siden, men de bruger stadig Luxeon navnet.

> Der er forskel på studieflash, og så det, der sidder i point'n'shoot
> kameraer. Til de små kameraer skal de helt sikkert vinde frem hurtigt,
> da det er billige og fylder MEGET lidt.

Og dem der bruger de små kamera ikke opdager at de bruger 1/30 sekund
som lukkertid, fordi "flashen" ikke giver særlig meget lys.

> google på "LED photo flash" og "LED camera flash" giver efterhånden
> mange hits. -så det kommer...

Selv de kraftigste billygte lysdioder giver ikke mere lys end en 100
watt halogen, det er langtfra nok til gode lukketider.

Jeg prøvede at checke databladet for en af de såkaldte "foto flash
lysdioder" (http://www.lumileds.com/pdfs/DS49.pdf), den giver typisk 73
lumen, til sammenligning giver en 40 watt pærer omkring 450 lumen.
Så en 40 watt pære med reflektor giver væsentlig mere lys end sådan en led.

I lavpris kamera skal det nok blive brugt, det gør det allerede i
mobiltelefon kamera, men så snart der er krav til lyskvalitet og
rækkevidde, så er vi tilbage ved den gamle type flash.

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 22:57

Wuav, tusind tak allesammen :)

Havde så'n på fornemmeren at det halvt om halvt var en skrøne ;)
Men som i siger så er det jo godt nok til de helt små kameraer !

Men jeg håber da at fremtiden giver os flere valgmuligheder, syntes at
vi mangler noget seriøs konkurrence på det marked ;)

Olrik Larsen
omd[AT]tra-tanr[DOT]dk
12foto.dk