Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash billeder af (meget) mørke personer/h~
Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 00:47

Hey !

Jeg har en negerven som jeg har svært ved at belyse korrekt.
Jeg benytter et Nikon D200 og en SB-25

Er det på hvid baggrund, virker persoen meget mørk
Er det på f.eks. en orange væg, hjælper det på det men så kommer der
mange fejl frempå personen.

Er der nogen som kan give mig nogen ledetråd til at tage rimelige
billeder af mørke personer ?

Olrik Larsen
omd[AT]tra-tanr[DOT]dk
12foto.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-03-08 11:16

<Oldorf> skrev i en meddelelse
> [...]
> mange fejl frempå personen.
>
> Er der nogen som kan give mig nogen ledetråd til at tage rimelige

Negere skal tages på blænde 8, to negere på blænde 5,6 osv.

Nej, du skal bruge din +og- kompensation, eller køre helt manuelt, netop i
disse ekstreme situationer står "automatikken" ofte af.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 17:56

Hej Leif

Bwahahahaa, og så helst ind i en folkevogn samtidig :D

Jeg formoder du mener +/- på blænde kompensationen og ikke blitzen ?
( giver næsten sig selv, men hellere på den sikre side end ... :) )

Hvad med baggrund ville det så være på sin plads at dreje mere på
kompensationen hvis det er hvid baggrund ?

Og sidst, hvilken lysmåling er bedst, center eller hele billedet ?

Olrik Larsen
omd[AT]tra-tanr[DOT]dk
12foto.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 05-03-08 19:11

> Jeg formoder du mener +/- på blænde kompensationen og ikke blitzen ?
> ( giver næsten sig selv, men hellere på den sikre side end ... :) )

Men det er vel netop blitzen der underbelyser og derfor skal justeres?

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 23:00

Ok, så skal blitzen jo nok nærmere justeres i styrke dersom Nikons
nyere digital kameraer ikke er bagud kompatible mht. TTL desværre !

Alt ialt er det vel "blødt" lys du henviser til ?
Da hårdt lys klart giver for mange detaljer, så som sår fra bumser
etc. på mørke fyre !

Olrik Larsen
omd[AT]tra-tanr[DOT]dk
12foto.dk

Fra : KimT

Dato : 05-03-08 17:59

> [...]
> mange fejl frempå personen.
>
> Er der nogen som kan give mig nogen ledetråd til at tage rimelige

Vil man kunne bruge et 18%gråt kort til at indstille den korrekte +/-
eksponering?
.... og hvad gør man når der bruges blitz?

/Kim