Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon eller Canon?
Fra : Preben Andersen

Dato : 04-03-08 17:47

Jeg overvejer Nikon D40 eller tilsvarende Canon. Hvad skal jeg vælge?
Findes der sammenlignende tests?

--
Venlig hilsen
Preben

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-03-08 18:06

"Preben Andersen"
> Jeg overvejer Nikon D40 eller tilsvarende Canon. Hvad skal jeg vælge? Findes der
> [...]

Det er vel bare at taste noget ind i GOOGLE..
Men Oly, Pent og Sony har stærke konkurrenter,
som du vil være lidt dum ikke at tjekke.. -max-

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-03-08 18:34

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel bare at taste noget ind i GOOGLE..
> Men Oly, Pent og Sony har stærke konkurrenter,
> som du vil være lidt dum ikke at tjekke.. -max-

Jamen så er jeg nok lidt dum
Det skal være én af ovennævnte aht. tilbehør.

mvh/Preben

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-03-08 18:39

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer Nikon D40 eller tilsvarende Canon. Hvad skal jeg vælge?
> Findes der sammenlignende tests?

Køb Canon, Nikon er noget lort.

Nej, så let er det ikke, de forskellige mærker har deres små fordele og
ulemper, men det er marginaler. Gå efter hvad du mener er bedst, og hvad du
finder et godt tilbud på.
Du kan så altid spørge ind til hvilket tilbehør du bør købe, hvis du vel at
mærke definerer hvad du ønsker at fotografere mest af, men gør det i denne
gruppe:

Held og lykke med jagten.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-03-08 18:44

> "Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Køb Canon, Nikon er noget lort.

Så er man da ikke for kvik hvis man tror det.

Eller bare meget meget naiv.

Nå ja eller død misundelig fordi man har Canon

/Søren

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-03-08 10:57

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan så altid spørge ind til hvilket tilbehør du bør købe, hvis du
> vel at mærke definerer hvad du ønsker at fotografere mest af, men gør

Tak for linket. Den gruppe var jeg slet ikke opmærksom på.
mvh/Preben

Fra : jakob

Dato : 04-03-08 19:13

Preben Andersen <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> Jeg overvejer Nikon D40 eller tilsvarende Canon. Hvad skal jeg vælge?
> Findes der sammenlignende tests?

Masser. Kig på dpreview.com og www.imaging-resource.com der er alt hvad
du har brug for.

Den gode nyhed er at det er lidt ligegyldigt hvad du vælger. Det kommer
dog an på dine præferencer og hvad der er vigtigt for dig. hver
fabrikant har stærke og mindre stærke sider så du bliver nødt til at
smide flere krav på bordet hvis du vil have ordentlig vejledning.

Hvis jeg skulle vælge i det segment nu ville jeg gå efter canons 450D
det bliver et stærkt bud. Jeg ville IKKE gå efter 6 mp, uanset hvad folk
siger så giver flere mp bedre muligheder for storformat print.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-03-08 11:00

"jakob" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse

> Masser. Kig på dpreview.com og www.imaging-resource.com der er alt
> hvad
> du har brug for.

Fint link, tak.

> [...]
> folk
> siger så giver flere mp bedre muligheder for storformat print.

Lige dyr nok i øjeblikket efter min smag.
6 mp skræmmer mig ikke. Jeg har i mange år levet godt med Canon Power
Shot 4.0 (kr. 7.500 dengang , og kan uden problemer lave flotte
billeder i A4.

mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 09:00

> Jeg overvejer Nikon D40 eller tilsvarende Canon. Hvad skal jeg vælge?
> Findes der sammenlignende tests?

Om det er Nikon eller Canon er nok et religionsspørgsmål om du vil få
forskellige svar.

Jeg ville nok ikke vælge Nikon D40, da den ikke har autofocus motor i huset.
Med Nikon D40 vil du kun kunne bruge autofocus på objektiver som har
indbygget AF motor. Du vil kunne bruge manuel focus, men det kan være meget
svært da kameraet ikke er lagt ud til det. F.eks så har Nikon også et
billigt 50 mm 1.8 objektiv som er dejligt skarpt, men det har ikke indbygget
AF motor, så her vil du ikke kunne bruge autofocus. For mig ville det være
lig ubrugeligt. Så hvis det skal være Nikon, så skal du op i en større
model.

VH
Per

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-03-08 11:04

"PerW" <internet_snabela_wolfsdorf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> autofocus. For mig ville det være lig ubrugeligt. Så hvis det skal
> være Nikon, så skal du op i en større model.

God oplysning, tak for det. Jeg troede i min naivitet, at alle
objektiver kunne bruges på alle huse. Jeg kigger så hellere efter en
model med indbygget AF-motor.

mvh/Preben

Fra : Wilstrup

Dato : 08-03-08 00:07

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i
meddelelsen
> Jeg overvejer Nikon D40 eller tilsvarende Canon. Hvad skal
> jeg vælge? Findes der sammenlignende tests?

Jeg synes at spørgsmålet er meget bredt - nogle foretrækker en
Skoda, nogle en Mercedes - for nogle vil det være overkill at
købe en
Mercedes for andre vil det være "latterligt" at købe en
Skoda - det afhænger af hvad man har tænkt sig at bruge
produktet til.'

Læs fx hvad andre skriver:

"Hej

Jeg står nøjagtig i samme overvejelse som ham som har lavet
indledende indlæg - skal det være Nikon D80, Nikon D40X eller
canon 400D.

Har ladet mig overbevise om, at standard optik på Canon 400D
er under al kritik, og at Nikon´s standard optik er OK. Er
blevet anbefalet at køb Nikon D80 kit med 18-135 optik.

Har set på Olympus - som kvalitetsmæssigt skulle lige på højde
med både Nikon og Canon - men det føles bare ikke rigitg - ved
ikke hvorfor."
jf. fx :

http://www.digitalfotoonline.dk/forum.asp?traad=6096&forum=2

DA jeg købte mit Nikon D80 konstaterede jeg at der også var et
billigere tilbud på Canon - jeg husker ikke modellen. Men jeg
konstaterede at det ikke kunne tage SD-kort, så jeg købte det
ikke.
Det var så grunden til mit valg,og det har jeg ikke fortrudt.

Men mon ikke det er nærmest en religion?

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-03-08 09:22

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mercedes for andre vil det være "latterligt" at købe en Skoda - det
> afhænger af hvad man har tænkt sig at bruge produktet til.'

Du vrøvler. Forskellen på Nikon og Canon er ikke som Skoda/Mercedes
snarere som Audi/BMW.

mvh/Preben

Fra : Wilstrup

Dato : 08-03-08 10:38

> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Du vrøvler. Forskellen på Nikon og Canon er ikke som
> Skoda/Mercedes snarere som Audi/BMW.

Det er vi ikke enige om, altså at det er vrøvl, det jeg
skriver.
Jeg forsøger at forklare det med en overdrivelse der fremmer
forståelsen. Jeg har ikke ret meget forstand på biler, men jeg
kender en Mercedes da jeg har kørt i en sådan i 10 år.

Audi og BMW har jeg ingen forstand på, og udtaler mig ikke om
det.

Jeg konstaterer blot at det næppe er kameraet der er
afgørende, men folks tilgang til det. Det svarer til at nogle
foretrækker det ene billedbehandlingsprogram fremfor det
andet, at nogle foretrækker Olympus fremfor Canon eller Nikon.
Billederne bliver ikke bedre taget med et Nikon eller et
no-name-kamera. Hvis ejeren af et fx Nikon D80 ikke aner
hvordan han /hun skal tage et godt billede, så nytter det ikke
noget med alverdens ekstraudstyr.

Jeg ejer et Nikon D80, og jeg er fuldkommen novice og derfor
vil mine billeder - alt andet lige - ikke blive så gode som fx
dine, hvis du har styr på hvordan man tager gode billeder. Det
erkender jeg gerne.
Men at spørge om hvorvidt man skal foretrække et Canon fremfor
et Nikon er som at spørge om man skal foretrække en
napoleonskage fremfor en spandauer. Nogle foretrækker det ene,
nogle det andet. Nogle foretrækker moderen, nogle datteren.

Jeg håber at det er klart nok ,hvad meningen er -ellers er jeg
bange for at jeg ikke kan hjælpe dig - jeg er trods alt kun en
luset dilletant udi fotograferingens kunst, men jeg håber da
at blive bedre. Om Canon eller Nikon er at foretrække har jeg
altså kun lægmands mening om.

Jeg valgte Nikon alene fordi det tilsvarende Canon IKKE kunne
tage SD-memory cards, og sådanne havde jeg fra et tidligere
"instant" kamera, så det ville være tåbeligt at gå over til et
andet mærke jeg ikke kunne anvende de gamle kort i. Jeg har
prøvet det med et gammelt videokamera, og nu har jeg nogle
film, jeg ikke kan se, fordi mit nuværende kamera ikke kan
vise dem. Det er surt, men jeg vidste ikke bedre
dengang -eller også var det fordi det gik af mode eller at de
nye kameraer var billigere end de gamle eller...

Men selv en lægmand kan godt se om et spørgsmål formuleret på
ovennævnte måde, kan besvares fyldestgørende ud fra de givne
oplysninger.

Spørger du mig om jeg foretrækker en Mercedes fremfor en
Skoda, vil mit svar blive "en Skoda" fordi mit behov ikke er
større. Spørger du min nabo, der er sælger og som tilbringer
tusinder af kilometer på landevejene, vil svaret nok blive en
Mercedes, men han har en Audi

Fra : MW

Dato : 14-03-08 11:46

> [...]
> der er sælger og som tilbringer tusinder af kilometer på landevejene, vil
> svaret nok blive en Mercedes, men han har en Audi

Hvis han er rigtig heldig så er Audi'en rullet af samme samlebånd som
Skoda'en

mvh
MW

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-03-08 18:51

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis han er rigtig heldig så er Audi'en rullet af samme samlebånd som
> Skoda'en

Så skal han da være meget heldig - de laves i hvert sit land. Derimod er der
sikkert komponenter, der har fælles produktionssted.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-03-08 21:58

MW wrote:

> Hvis han er rigtig heldig så er Audi'en rullet af samme samlebånd som
> Skoda'en

-nå, ja... min SEAT er bygget i Liege, på den samme maskine, der
fabrikerer Passater.

Men set fra et fotosyn tor jeg vi er eninge. Vi, der bare kører seat på
landevejene opnår ikke helt samme oplevelse som de, der kører EM i rally...

Når først grejet har nået et vist stade, er det fotografens skyld, hvis
billederne blivet til at holde ud at se på

Bo //

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-03-08 12:53

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Det er vi ikke enige om, altså at det er vrøvl, det jeg skriver.

Nej, det kan jeg forestille mig

> Jeg forsøger at forklare det med en overdrivelse der fremmer
> forståelsen. Jeg har ikke ret meget forstand på biler, men jeg kender
> en Mercedes da jeg har kørt i en sådan i 10 år.

Min pointe er, at de 2 mærker er på samme niveau kvalitetsmæssigt.

mvh/Preben