Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel på 28mm og 35mm linse
Fra : kt

Dato : 03-03-08 23:01

Hej

Jeg er ved at købe et kompakt-kamera. Nogle af dem har linser ned til 28mm
og andre ned til 35mm. Hvordan mærker jeg forskellen ved brug af kameraet?

Er det noget som jeg skal prioritere? Eller er det ligegyldigt med
ovenstående?

På forhånd tak.

Ken

Fra : emj

Dato : 04-03-08 01:55

kt skrev:

>Jeg er ved at købe et kompakt-kamera. Nogle af dem har linser ned til 28mm
>og andre ned til 35mm. Hvordan mærker jeg forskellen ved brug af kameraet?

Du kan have et større motiv på 28 mm end på 35mm

>Er det noget som jeg skal prioritere?

Ja, bestemt. Især hvis du vil fotografere landskaber og store
bygninger eller vil fotografere i små rum, hvor det kan være
vanskeliogt fysisk at komme langt nok væk fra motivet.

>Eller er det ligegyldigt med
>ovenstående?

Nej, det er en væsentlig fordel.

Hilsen emj

Fra : Kell Christensen

Dato : 04-03-08 15:26

emj <emj@> wrote:

> Nej, det er en væsentlig fordel.

Måske ikke lige til portrætoptagelser.

Kell

Fra : emj

Dato : 04-03-08 16:18

Kell Christensen skrev:

>Måske ikke lige til portrætoptagelser.

Nej, da er en brændvidde på 70mm mere relevant, men det er jo
irrelevant, når spørgsmålet går på min. 28mm eller 35mm.

Hilsen emj

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-03-08 10:25

"kt" <kt@kt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og andre ned til 35mm. Hvordan mærker jeg forskellen ved brug af kameraet?
>
> Er det noget som jeg skal prioritere? Eller er det ligegyldigt med

Hej

Med en 28mm får du mere af stuen med på dine billeder, eller ca. tre
personer ved et spisebord, hvor du kun får to med på billedet hvis du bruger
35mm brændvidde, fra samme optagelsespunkt.

Se denne "tabel" der kan du se forskellen i mellem de fleste brændvidder,
med billedeksempler.

http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?ID=933

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Per

Dato : 04-03-08 15:05

> [...]
> og andre ned til 35mm. Hvordan mærker jeg forskellen ved brug af kameraet?
>
> Er det noget som jeg skal prioritere? Eller er det ligegyldigt med

Da jeg for nogle måneder siden købte nyt kompakt var det en af de ting jeg
prioriterede meget højt. Desværre er der ikke ret mange der laver kompakt
med mere vidvinkel end 35mm (i hvert fald dengang). Valget faldt på Canon
Ixus 850is.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-03-08 18:13

"kt"
> [...]
> til 35mm. Hvordan mærker jeg forskellen ved brug af kameraet?
>
> Er det noget som jeg skal prioritere? Eller er det ligegyldigt med ovenstående?

Gør dig selv en STOR tjeneste at vælg en med 28mm,
der er endelig kommet en del modeller, noget mange
fotografer har sukket efter i mange år - de var pisse
dyre tidligere... Du SKAL prioritere vidvinkel over
tele, de fleste gør det omvendt, det er vidst noget
mande noget, større, længere etc.. -max-

Fra : Asle Bjerva

Dato : 05-03-08 21:45

-max- wrote:
> [...]
> dyre tidligere... Du SKAL prioritere vidvinkel over
> tele, de fleste gør det omvendt, det er vidst noget
> mande noget, større, længere etc.. -max-

Helt enig, jeg gikk gjennom ca 500 bilder tatt med et Canon S70
og 90% er enten 28mm eller mellom 28 og ca 40mm brennvidde.
Vidvinkel kan ikke prioriteres sterkt nok !

--
AsleB;Oslo