Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uendelig fokus, D40(x)
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-03-08 00:51

Hejsa

Så ligger man i sengen og læser godnatlæsning (manualen til mit dslr) og
ser, at man i forbindelse med pre-instilling af WB kan indstille denne
på en bestemt måde. Ok fint nok det var jeg godt klar over.

Men der står, at kameraet i den forbindelse selv indstiller sig til
uendelig fokus (infinity).

Så NU kan jeg ikke sove.. jeg har ledt og ledt efter den funktion siden
jeg fik kameraet.. så hvordan:

1. Indstiller jeg fokus til uendelig?
2. Hvorfor er en så vigtig funktion (IMHO) ikke benævnt tydeligt i
manualen?

Jeg er af den overbevisning den ikke kan undværes i forbindelse med
landskaber bl.a. Jeg synes ihvertfald det er en tand bøvlet at råbe
efter konen hver gang og bede hende stille sig i vandkanten så jeg kan
fokusere efter hende...

Kan jeg indstille uendelig fokus manuelt og i så fald hvordan?

Og... er der noget jeg bare helt grundlæggende har misforstået og som
derfor besvarer mit pkt.2 rimelig godt?

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 03-03-08 01:18

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

> [...]
>
> Kan jeg indstille uendelig fokus manuelt og i så fald hvordan?
>
> Og... er der noget jeg bare helt grundlæggende har misforstået og som

I den danske manual står der ikke noget om uendelig fokus.

Hvis du vil stille kameraet på uendelig fokus, kan du skifte til Manuel
fokus, og dreje fokusringen helt til den ene (korrekte) side.

Det kan du ikke bruge til landskabsfotografering, i hvert fald ikke hvis
du vil have forgrunden i fokus også. Der må du i stedet ty til
http://www.dofmaster.com/dofjs.html for at få en fornemmelse for hvilke
værdier der skal til for at fjerngrænsen for DOF bliver uendelig - uden
du samtidig mister skarpheden andre vigtige steder i motivet.

Robert Piil

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-03-08 01:39

> I den danske manual står der ikke noget om uendelig fokus.

Jeg synes heller ikke jeg kan finde noget, hverken i den danske, tyske
eller engelske.

> Hvis du vil stille kameraet på uendelig fokus, kan du skifte til Manuel
> fokus, og dreje fokusringen helt til den ene (korrekte) side.

Hvad er den korrekte side? Undskyld hvis jeg spørger dumt

> [...]
> værdier der skal til for at fjerngrænsen for DOF bliver uendelig - uden
> du samtidig mister skarpheden andre vigtige steder i motivet.

Lidt havde jeg misforstået så. Det var netop i den forbindelse jeg ville
bruge det, men ved nærmere eftertanke kan jeg godt se der manglede noget
for, at gøre min idé bæredygtig.

Jeg skal bruge et objekt 10 meter ude og fokusere efter og så får jeg
min uendelige fokus som jeg ønsker af hvad jeg kan beregne på
ovenstående link. (med den blænde jeg har valgt)

Hvad kan jeg/man så bruge uendelig fokus til? Min idé er nu, at det kan
jeg kun hvis jeg får fat i et glas med fast fokusering 10 meter ude og
så indstille fokus til uendelig.. eller vrøvler jeg nu igen?

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 03-03-08 01:56

> Jeg synes heller ikke jeg kan finde noget, hverken i den danske, tyske
> eller engelske.

Det jeg mente, var at det ikke stod på side 70-71, hvor preset at WB er
omtalt.

> Hvad er den korrekte side? Undskyld hvis jeg spørger dumt

Det gør du
Det står ikke i manualen (tror jeg) men hvis du vil indstille fokus på
uendeligt, så må du jo indstille den manuelt. Automatikken vil jo altid
prøve at fokusere i det fokuspunkt du nu har valgt.

> [...]
> min uendelige fokus som jeg ønsker af hvad jeg kan beregne på
> ovenstående link. (med den blænde jeg har valgt)

Ved blænde f/8 og en brændvidde på 55mm (på D40, dvs med 1,5x
cropfaktor), skal du fokusere på et punkt 20 meter fra dig selv, for at
få en uendelig dybdeskarphed. Alt fra 10 meter inde i motivet vil så
kunne fremstå skarpt.

> Hvad kan jeg/man så bruge uendelig fokus til? Min idé er nu, at det
> kan jeg kun hvis jeg får fat i et glas med fast fokusering 10 meter
> ude og så indstille fokus til uendelig.. eller vrøvler jeg nu igen?

Ja.

Uendelig fokus kan du bruge til at fokusere på noget langt væk.

Robert Piil

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-03-08 11:42

> Det jeg mente, var at det ikke stod på side 70-71, hvor preset at WB er
> omtalt.

Du har ret. Jeg må have været træt.

Det står omtalt på side 87, stk.2 i forbindelse med Dust Off.

> Det gør du

Joh, men jeg tænkte om det har helt til højre eller venstre :)

Tak for det. Så blev jeg så klogere :)

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-03-08 12:53

> Tak for det. Så blev jeg så klogere :)

Hej

Du skal være obs. på at ikke alle objektiver stiller skarpt på "uendelig"
når fokusringen er drejet max mod uendeligt, nogle objektiver kan dreje
forbi "uendelig", og derved blive uskarpe på uendelig, hvis de ikke drejes
lidt tilbage!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-03-08 13:06

In article <47cbe700$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>,
"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote:

> [...]
> forbi "uendelig", og derved blive uskarpe på uendelig, hvis de ikke drejes

Hej

Det vil jeg lige være opmærksom på. Mangler lige lidt sol og tørvejr så
jeg kan komme ud og lege :)

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per, Herringe

Dato : 03-03-08 17:18

I meddelelse: martinlj-B82E6C.00511603032008@news.sunsite.dk
skrev Martin Johansen [6000] bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
>
> Kan jeg indstille uendelig fokus manuelt og i så fald hvordan?
>
> Og... er der noget jeg bare helt grundlæggende har misforstået og som

Er der ikke noget du blander sammen?
Hvis det ligner det der sker med en D200, så er det når den tager sit
WB-skud (mod et neutralt farvet gråt kort eller et stykke hvidt papir) at
den indstiller på uendeligt. Det kommer der ikke noget billede af, men den
kviterer med at skrive Good i displayet. Den pågældende farvetemperatur er
nu lagret i preset 0d (eller heder den d0 ?)
Den vil så holde den WB-indstilling i dette preset indtil du "optager" et
nyt WB-skud.
Når du tager billeder med preset-WB bruger du focus som normalt og en
hvilken som helst anden WB-indstilling.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-03-08 20:25

> Er der ikke noget du blander sammen?

Både og. Som skrevet andetsteds var det en tankebøf fra min side :)

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk