Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sådan en 8m høj stang til kamera...
Fra : Bjarne

Dato : 29-02-08 10:44

Hvordan fungerer sådan et system egentlig, er der nogen som har erfaring med
det?

Jeg er lidt nysgerrig for det kunne være lidt sjovt at sysle med den slags.

mvh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-08 14:27

"Bjarne" skrev i meddelelsen...
> Hvordan fungerer sådan et system egentlig, er der nogen som har erfaring
> med det?

Baghavens flagstand, et 1 D MkIII og en rulle gaffatape?

Jeg lægger gerne flagstang til, hvis jeg samtidig må indtage liggestolen og
en ramme øl

/Nick

Fra : MGJ

Dato : 29-02-08 17:28

"Nick" <som er super-sej> skrev i meddelelsen
> [...]

Hva med en stor kassedrage og en lannnnnnnng ledning eller trådløs
"udløsning"

MGJ

Fra : Asle Bjerva

Dato : 29-02-08 20:53

MGJ wrote:
> "Nick" <som er super-sej> skrev i meddelelsen
>>

> Hva med en stor kassedrage og en lannnnnnnng ledning eller trådløs
> "udløsning"
>

> MGJ

Det fungerer ikke, men her er en som har laget selv :
http://michel.thoby.free.fr/Poleposition/Poleposition.html

Fra : ab©

Dato : 29-02-08 21:13

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan fungerer sådan et system egentlig, er der nogen som har erfaring
> med det?
>
> Jeg er lidt nysgerrig for det kunne være lidt sjovt at sysle med den
> slags.

Har bl.a. set et 32 m højt stativ monteret på en trailer. Disse stativer /
master forhandles bl.a. af flere tyske firmaer - bl.a.
http://www.karo-systems.de/ .

Fotograferne her bruger dem
http://www.esoftsystems.dk/?show=foto&sub=32mmastefoto&lang=da

En søgning via Google med "mastefoto" og "hochstative" giver stof til flere
timers læsning

ab©

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-02-08 21:37

Bjarne wrote:

> Hvordan fungerer sådan et system egentlig, er der nogen som har erfaring med
> det?
>
> Jeg er lidt nysgerrig for det kunne være lidt sjovt at sysle med den slags.

Jeg har for nogle år siden overværet, at en ingeniør fra Rambøl lavede
nogle optagelser med et system, hvor kameraet sad på en mast, som kunne
blive meget høj, mit gæt er, at den var oppe i 30 måske 40 meter.

Billederne skulle bruges til at vurdere en mulig placering af en
mobiltelefonmast, fidusen er nemlig, at masten kan dække det område der
er frit udsyn til.

Jeg tog nogle billeder af seancen, de starter ved flg. link, og du kan
klikke dig vidre til næste billede på "next".
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/_mastfotografering-01.html

Masten skydes i vejret ved hjælp af trykluft fra en kompressor, der får
strøm fra bilens dynamo, kameraet sidder på en box, der automatisk
justerer det i vatter, og det kunne roteres og udløses fra en latop PC'er.

Den sorte ting der rager ud foran kameraet er et kompas, så retningen kan
ses nederst på alle optagelser.

Jeg har også bemærket, at der er nogle ejendomsmæglere, som i
husannoncerne viser billeder af huse taget skråt oppefra, mit gæt er, at
de er optaget fra 5-10 meters højde, så der må findes noget specielt
udstyr til den type opgaver.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-02-08 22:16

Bjarne wrote:
> Hvordan fungerer sådan et system egentlig, er der nogen som har erfaring med
> det?
>
> Jeg er lidt nysgerrig for det kunne være lidt sjovt at sysle med den slags.

vent til der et en smule vind ogsend så kameraet til vejrs. "KAP" eller
Kite area photography" er gode søgeord til google... Køb en symaskine og
byg en mega drage...

Nogle af de rigtigt berømte fotos fra drage, er fra det store jordskælv
i San Fransicso i 1906:
http://activetectonics.asu.edu/kites/06eq.html

Bo //

Fra : BG

Dato : 01-03-08 10:38

Jeg anvender en mast som er påmonteret
bilen , i tag + ned om anhænger trækket.

Masten kan skydes op i 14 meters højde,
via boremaskine som trækker op/ned.

Påsat en nikon coolpix 5400, kabel op til
kameraet. Drejesoklen kan tiltes op/ned
og dreje 360 grader.

Via skærm inde i bilen ser jeg motivet.

Dette er en ret dyr løsning (udstyret står
i knap 80.000) - men er hurtigt og nemt.

Dog her en billig løsning:

Smed, få lavet nogle rør du kan sætte sammen
til fx. ialt 5-7 meter, monter en plade til kameraet,
sæt kameraet på selvudløser.. vupti..

Ikke nemt -skal nok øve sig en del før gode
resultater, - men en billig måde for at kunne få
taget "luft fotos".

Mvh
Bent

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-08 12:01

BG wrote:

> [...]
> sæt kameraet på selvudløser.. vupti..
>
> Ikke nemt -skal nok øve sig en del før gode
> resultater, - men en billig måde for at kunne få

Jeg har også overvejet, at man selv kunne lave en mast på 4-5 meter af 1
1/4 vandrør, masten kunne være delt i 2-3 stykker så man kunne skrue den
sammen ved hjælp af muffer.

Man kan få en slags life preview, hvis man placerede et webcam i
kameraets blitzsko, og forbinder det til en bærbar computer.

Og hvis kameraet ikke har mulighed for fjernudløser, så kan man købe en
luftdrevet trådudløser, se link: www.photax.se/kmrt/trdtl/H3450.jpg

Og hvis man bliver bidt af at mastefotografere, så kan man sikkert finde
et motorhoved (de findes til overvågningskameraer), så kameraet kan
drejes og tiltes nede fra jorden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 19:33

I byggemarkeder (og i Netto hvor jeg fandt den) kan man ofte finde en
alu-flagstang i flede led, som samles til en 5-6 meter høj mast. Vejer og
fylder ingenting. Jeg har ikke testet med et kamera, men mon ikke det kan
bære en vis vægt, når bare ikke det skal være 1DMkIII...

Man må nemt kunne lave en plade at montere i toppen, hvor man klipser
kameraet fast på.

/Nick

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-08 20:13

Nick wrote:

> [...]
> kan bære en vis vægt, når bare ikke det skal være 1DMkIII...
>
> Man må nemt kunne lave en plade at montere i toppen, hvor man klipser

Det lyder som en udmærket idé, og man kan bare lave det sådan, at man kan
skrue hovedet fra ens fotostativ på toppen af stangen.

Jeg kan iørigt tilføje, at jeg gennem årene har lavet en del billeder,
hvor jeg har holdt mit fotostativ op i strakte arme, det gir' jo lige
omkring 4 meter.

Jeg har også set en kameramand, der havde videokameraet på en
teleskopstang, der lige nøgagig var lang nok til at kameraet kom op over
menneskemængden, og det så faktisk ret tjekket ud.
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/tv_og_medier/_videofilme-93.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-03-08 20:25

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jeg kan iørigt tilføje, at jeg gennem årene har lavet en del billeder,
> hvor jeg har holdt mit fotostativ op i strakte arme, det gir' jo lige
> omkring 4 meter.

Uden at kommentere dit udseende, har du så ikke også stået på noget

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-08 20:54

Søren Friberg wrote:

> Uden at kommentere dit udseende, har du så ikke også stået på noget

Det at du åndeligt og fysisk er en undermåler, er jo ikke ensbetydne med,
at alle andre også er det...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-03-08 22:57

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Det at du åndeligt og fysisk er en undermåler, er jo ikke ensbetydne
> med, at alle andre også er det...))

Det kan der selvfølgelig være noget om :--)

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 01-03-08 20:28

Bjarne skrev:
> [...]
> det?
>
> Jeg er lidt nysgerrig for det kunne være lidt sjovt at sysle med den slags.

Hvis kameraet ikke er for tungt kan man måske bruge en antennemast, hos
fx mwe.dk kan man få 10 og 12m glasfibermaster til omkring 1000,- kr og
en 11m alumast til knap 1900,-

../Lars

Fra : Kell Christensen

Dato : 01-03-08 21:48

Bjarne <vesterport@gmail.com> wrote:

> [...]
> det?
>
> Jeg er lidt nysgerrig for det kunne være lidt sjovt at sysle med den slags.

Jeg har en grensaks med 3-delt teleskopskaft - alu og mere end 5 meter
max. Har drejet en plasticprop med en 1/4" bolt (kameragevind) som
passer i røret når saksen er taget af.
Så kan du evt. forlænge med et ekstra rør forneden.

Så på med et P&S cam der har video ud for preview - langt kabel ned til
et 7" lcd TV som gir' syn for sagen.

Jeg har netop for første gang vovet mig indenfor hos Hr. E. Bay.
Købte en radiostyret udløser til Nikon D200 - 15$ - fantastisk kvalitet.
Skulle række til 100m - er i.h.f. ok til 40m. Kan vel også fås til andre
mrk.

http://www.pbase.com/nc_bill/image/92729930

Skal det være rigtigt fancy laver du et drejebeslag til toppen, finder
en gammel fjernstyring med et par servoer. Kig i den blå.

Rigtig god fototur - men det er altså ikke alle lufthavne du smutter
igennem med den monopod.

Kell

Fra : John Larsson

Dato : 02-03-08 08:49

info@niels-ebbesen.net writes:

>det

>Det lyder som en udmærket idé, og man kan bare lave det sådan, at man kan
>skrue hovedet fra ens fotostativ på toppen af stangen.

Ja, jeg måtte købe sådan en da den var sat ned til 30 kr. Der var en slags
dannebrogsflag med med helt forkerte dimensioner, men det var nu som et
"let langt rør" jeg købte den! En lille advarsel dog: Låsemekanismen
mellem de forskellige led er ret usikker, så udstyret kan nemt komme ud
for et fald på et par meter!

Vandrør med muffer svajer meget mere, altså ved samme vægt!

John

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-08 11:35

John Larsson wrote:

> [...]
> for et fald på et par meter!
>
> Vandrør med muffer svajer meget mere, altså ved samme vægt!

Jeg fik en hyggelig snak med den ingeniør der udførte den
mastefotografering, som jeg har omtalt tidligere i denne tråd, og han
fortalte mig, at masten normalt blev fikseret med 4 barduner.

Men han kunne ikke komme til at pløkke bardunerne, på den plads hvor han
holdt med med masten, det var iøvrigt næsten vindstille, og trods det så
svagede masten temmelig meget.

Det kunne iøvrigt være sjovt, hvis folk postede link til nogle
situationsbilleder, hvor de er i færd med en mastefotografering. Og jeg
vil da også gerne resultaterne af anstrengelserne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bjarne

Dato : 03-03-08 09:00

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> wrote in message
> [...]
> med det?
>
> Jeg er lidt nysgerrig for det kunne være lidt sjovt at sysle med den

Tak for alle indspark, jeg tror jeg finder ud af hvad jeg skal... Teleskop
er selvfølgelig det der skal til... Så tager jeg den derfra.

Bjarne