Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Husfotografering -tips ønskes/blænde/lukke~
Fra : SabineG

Dato : 24-02-08 10:52

Hej alle fotofolk, jeg håber nogen kan
give mig lidt gode tips.

Først skal siges -jeg prøver at lære det,
læser mange steder -men er ved at være
lidt .. "rundt på gulvet" ..

Mit problem:

Hus fotografering hovedsageligt inde.
Købt et Canon 30D og en Sigma 10-20mm
vidvinkel, 1:4-5.6 DC HSM, samt EFS 17-85
mm1:4-5.6 IS USM.

Problemerne er skarphed -hvor er den henne?

Lyset -alle foto for mørke?

Vinduerne -hvis jeg opnår lidt lyse stuer, ja så
kan man ikke se ud af vinduerne.

Og ak ak, jeg syntes at have prøvet alt muligt, sågar
modtaget nogle fra en fotograf og læst Exif infoerne.

Nogen sagt blænde mellem 11-16 -men når jeg ser
husbillederne fra fotografen er den 7.1 - 8.0

Jeg har prøvet:
7.1 og 11, 13 osv.
lukketid 20 - 25
Iso næsten altid 500

+/- i neutral
Fokus som oneshot
og målningen som " (o) "

Ved godt det ikke sådan er ligetil, men blot lidt
guider til hvilke områder jeg skal bevæge mig i,
typiske indstillinger?

Mangler "grebet" til at låse kameraet fast på stativet,
men syntes selv jeg klamre mig godt fast til stativet..

Syntes specielt det er mangelen på skarphed der får
mig til at gå i spåner...

Håber på en barmhjertig sjæl med lidt "guldkorn"

Mvh
Sabine

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-02-08 11:32

"SabineG" <ingenspam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men syntes selv jeg klamre mig godt fast til stativet..
>
> Syntes specielt det er mangelen på skarphed der får

Hej

Du skulle nok have købt en flash, som du så fyrer op i loftet lidt bagud.

Men uden flash, så stil kameraet godt op i ISO (du skal jo nok ikke bruge
meget store billeder), og prøv ikke at tage billeder med sol direkte sol på
dele af motivet, da det er næsten umuligt at styre.
En lukkertid på 1/20 er nok for lidt, og kan være årsag til uskarpheden i
dine billeder, du skal nok op på 1/125 for at være sikker.
Det er vigtigt at du vælger udsnit/motiver eller dele af stuen der er
nogenlunde jævnt og ensartet belyst, så du må flytte dig lidt rundt for at
få gode resultater.
At fotografere direkte i mod et vindue er på forhånd en dødssejler, da
lysmåleren da bliver "snydt" af det kraftige lys udenfor.
Et godt tip er at stille kameraet på manuel, og gå helt hen tæt på og måle
lyset, altså indstille kameraet efter netop det du vil have til at være
godt/rigtigt belyst, og så gå tilbage og tage billedet med den indstilling,
dette tip virker _kun_ på manuel indstilling!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-02-08 11:42

Leif Langgaard wrote:
> At fotografere direkte i mod et vindue er på forhånd en dødssejler, da
> lysmåleren da bliver "snydt" af det kraftige lys udenfor.

Enig, men brug af HDR kan godt gøre så man kan se både stuen og kigge ud
igennem vinduet.

/Søren

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-02-08 11:59

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse

Enig, men brug af HDR kan godt gøre så man kan se både stuen og kigge ud
igennem vinduet.

Helt klart, men det er nok ikke noget for en der ikke er dus med det
grundlæggende endnu!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-02-08 14:17

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> igennem vinduet.
>
> Hej
>
> Helt klart, men det er nok ikke noget for en der ikke er dus med det

Det har du selvfølgelig ret i, selvom HDR nu er meget nemt synes jeg,
(specielt hvis kameraet understøtter bracketing)

/Søren

Fra : SabineG

Dato : 24-02-08 17:29

Hej Leif -og Jer andre!

1000 tak for besvarelserne, ja undskyld
jeg glemte at skrive, at jeg bruger en Sigma
EF 500 DG blitz med en omnibounser.
(billig blitz -men egentlig været glad for den
til familie fotosene)

Men alt i alt - burde en blænde på et sted
mellem 7,1 - 11 ikke være fint? forstår blot
ikke at lukketiden skal helt derop? -er det
den der giver mig skarpheden? -eller er det
blænden i og omkring 7.1-16 stk.?

Ja, undskyld men syntes trods mange hjemme
siders læsen, ikke helt at kunne forstå det.

Prøvet nogle træhuse -og ja det er bare dødens
pølse! -hvidmalet er næsten halvvejs et godt
resultat.

Men havde håbet på nogle ca. tal -som skabelon
for mit vidrer eksperimentering

Endnu engang tak for Jeres feedback ..

Sabine

Fra : FM

Dato : 24-02-08 05:11

On 24 Feb., 11:58, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> "Søren Reinke" <so...@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelsenews:47c149f6$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Enig, men brug af HDR kan godt gøre så man kan se både stuen og kigge ud
> igennem vinduet.
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> Hej
>
> Helt klart, men det er nok ikke noget for en der ikke er dus med det
> grundlæggende endnu!
>
> --
> Langgaardwww.megapixels.dk

Hej

Læs denne artikel om HDR, så er der ikke langt til at blive dus med
det..
http://www.naturescapes.net/072006/rh0706_1.htm

/Flemming

Fra : Gert Nielsen

Dato : 24-02-08 14:33

> [...]
> Hej alle fotofolk, jeg håber nogen kan
> give mig lidt gode tips.
>
> Først skal siges -jeg prøver at lære det,

Canon 30D og en Sigma 10-20mm er helt fin til opgaven.

Bl 8 er et godt valg. Med vidvinklen er alt skarpt, hvis objektivet er
stillet på 1-3m i manuel.
Bruger du AF så stil skarpt på det du ønsker, lås AF og komponer billedet.

> Problemerne er skarphed -hvor er den henne?

Sikkert enten rystet eller manglende efterbehandling. Et digitalt billede
skal normalt tilføres skarphed (USM).
Uden hjælpelys er et godt stativ helt nødvendigt.

> Lyset -alle foto for mørke?
>
> Vinduerne -hvis jeg opnår lidt lyse stuer, ja så
> kan man ikke se ud af vinduerne.

Som Leif siger, flash eller fotolamper, selv om meget kan klares i
efterbehandlingen.
Intet apparat kan klare dagslys fra vinduer og meget svagere indendørslys.
Teknikken med at skyde flashen op i loftet er fin, hvis lofter er hvidt!
I et 70'er hus med trælofter går den ikke.
Køb en flash (Canon 430EX eller bedre) med en diffuser. 45 grader opad og du
klarer alle situationer. Diffuseren dæmper slagskygger. Rækkevidden er ca.
4m. Er det ikke nok, må du op i en 580 EX + en diffuser.

Brug evaluerende lysmåling

> Mangler "grebet" til at låse kameraet fast på stativet,
> men syntes selv jeg klamre mig godt fast til stativet..

??? Et stativ er en god ting, men få et det virker
Selv med flash, da du lettere sikrer at kameraet holdes lige. Bare lidt tilt
op eller ned - og du får grimme styrtende linier med din vidvinkel.
Gert

Fra : Thomas Kjær

Dato : 24-02-08 17:05

On 2008-02-24, SabineG <ingenspam@mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Problemerne er skarphed -hvor er den henne?
>
> Lyset -alle foto for mørke?
>
> Vinduerne -hvis jeg opnår lidt lyse stuer, ja så

Det er ikke noget jeg har den store erfaring med, men har dog
fotograferet et enkelt hus (se nedenfor).

Jeg vil anbefale du bruger blitz. Gerne flere seperate så du kan
oplyse hele billedet jævnt. Stativ er en mulighed, men hvis du
alligevel vil eksponere for lyset udenfor, så kan du også sagtens
håndholde kameraet.

Her er nogle billeder jeg tog sidste år, som viser lidt EXIF;

http://thomaskjaer.com/dff.nice/

De fleste af billederne er taget ved 16mm på et FF hus, og jeg
har ligeledes brugt to trådløse blitze i de fleste billeder.

Hvis jeg skulle gøre det igen ville jeg nok anskaffe en blitz
eller to til, og ligeledes et par paraplyer (eller reflektorer)
jeg kunne skyde blitzen igennem.

Herudover vil jeg anbefale at bruge god tid på at studere rummet
inden du trykker på udløseren, da ledninger osv. der tager 2
sekunder at fjerne i virkeligheden tager en del længere i Phothoshop.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : SabineG

Dato : 24-02-08 21:24

Thomas -de foto er simeplthen en drøm!!

Må godt komme og tage mit soveværelse

Mvh
Sabine

p.s jeg vil mandag afprøve fx.
1/200, iso 100 og så blændetallene f7 - f10,
-og bruge centermålning? eller skal man tage matrix?

tager en lampe med ud og ser om det vil hjælpe mig.