Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
70-200 2.8 kun 98% skarp?
Fra : Nicolai

Dato : 22-02-08 22:26

Jeg er ikke 100& tilfreds med resultaterne med min 70-200, og er helt klar
over det kan være fejl 40 ;)

MEN.

De resultater linsen leverer på mit nye 40d er ikke skarpere end de var på
mit 400d hvor jeg frygtede det var kameraet der var problemet.

Hvordan tester jeg linsen så jeg finder ud af om den skal ind til canon
eller om jeg skal selv skal "ind til canon" ;)

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-02-08 23:25

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan tester jeg linsen så jeg finder ud af om den skal ind til canon
> eller om jeg skal selv skal "ind til canon" ;)

Hvorfor skulle den blive skarpere af, at du går fra et 400D til en 40D? Jeg
er ikke helt med.

Hvad jeg lige hurtigt kan finde på nettet, så mener folk som ejer begge
kamera ikke, at der er forskel i kvaliteten af sensorene. 40D har
selvfølgelig bedre autofokusmodul, men det betyder jo åbenbart ikke det helt
store med det objektiv og de omstændigheder du har fotograferet under.
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=415851

Mvh Anders

Fra : Nicolai

Dato : 22-02-08 23:52

> Hvorfor skulle den blive skarpere af, at du går fra et 400D til en 40D?
> Jeg er ikke helt med.

Så fik jeg formuleret mig forkert.

Da jeg havde 400d frygtede jeg det var kameraet der skulle kalibreres eller
whatever. Nu er det ikke blevet bedre med 40d så nu frygter jeg linsen skal
kalibreres eller whatever?

Fra : Anders

Dato : 23-02-08 09:24

> Så fik jeg formuleret mig forkert.
>
> Da jeg havde 400d frygtede jeg det var kameraet der skulle kalibreres
> eller whatever. Nu er det ikke blevet bedre med 40d så nu frygter jeg
> linsen skal kalibreres eller whatever?

Ja det er så lige dét. Jeg var ikke helt med.
Så må det jo være en fejl på dit objektiv. Du kan muligvis teste det ved at
affotografere et stykke papir. Der er instruktion, samt test ark her:
http://focustestchart.com/chart.html
Du kan skimme hen over en hel del af det.

Mvh Anders

Fra : Gert Nielsen

Dato : 23-02-08 10:10

> [...]
>
> Hvordan tester jeg linsen så jeg finder ud af om den skal ind til canon
> eller om jeg skal selv skal "ind til canon" ;)

Generelt må man altid teste en ny optik. Dels for at sikre, at det virker
som forventet, og dels for at lære det nye værktøj at kende.
Jeg har været det igennem med en Nikkor 70-200. Efter en uge var jeg klar
over, der var noget galt. Men hvad?
Jeg lavede focus test (Som er fint beskrevet i Anders' link). Det var ok.
(Men ikke 100% skarpt)
Dernæst murstenstest på stativ! 2,5m ved 100mm og 5m ved 200mm. Sørg for at
være meget omhyggelig med at mur og kamera er parallelle. Stil skarpt i
center og skyd så fra bl 2,8 og op til 8.
Evt kan du bruge avissider.
Her viste fejlen sig på mit. Specielt 200mm/2,8 var tydelig. Uskarp i
center, skarpere i top og helt skarpt i bunden. Billeder og optik blev sendt
til DFA, som gav mig ret. 1 uge senere fik jeg en ny 70-200 fra Nikon. Det
var fin service.
Gert