Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny artikel: Nikon PC Micro-Nikkor 85/2,8D
Fra : Lars Troels.

Dato : 21-02-08 05:23

Hej

En ny artikel på min hjemmeside om Nikon PC Micro-Nikkor 85/2,8D, hvis
nogen skulle være interesserede.:

www.larstroels.dk/pc.htm

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : ab©

Dato : 21-02-08 23:47

"Lars Troels." <lars.troels@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> En ny artikel på min hjemmeside om Nikon PC Micro-Nikkor
> 85/2,8D, hvis nogen skulle være interesserede.: ...

Der rodes noget videre rundt i begreberne "linser" og "objektiver" -
analogierne holder - som jeg ser det - ikke vand "Når vi øger linsens
afstandsindstilling, svarer det til, at vi blæser mere luft i bolden. Den
bliver større og boldens væg bliver tykkere, samtidig med at den bevæger sig
udad...."

og endnu værre

"... Det kan lade sig gøre, fordi bagstykke og front på et teknisk kamera
kan vippes og forskydes, så filmplanet står lodret og motivet alligevel
fylder hele billedfladen." - Ved et teknisk kamera er det netop ved at
filmplanet _ikke_ bliver i lodret position (som ved f.eks. Rolleis SL-66) at
man får den fulde perspektivkontrol, således at film-plan og objektiv kan
vippes i hver sin retning.

I øvrigt er det tankevækkende, at de fleste opfatter perspektiv som noget
naturligt - bare der ikke skal kikkes "opad"

ab©

Fra : MW

Dato : 23-02-08 00:04

[...]

Det første tilt/shift objektiv til 24x36 i normal serieproduktion var Canons
FD 35mm TS fra 1973.

Siden 1991 har Canon haft 3 tilt/shift objektiver i på programmet med den
nuværende EOS bajonet, et 24mm, et 45mm og et 90mm så der er ikke noget nyt
under solen ------ for Canon ejere i det mindste.

mvh
MW

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Lars Troels.

Dato : 23-02-08 01:15

On 23 Feb., 00:04, "MW" <sletmww...@post.tele.dk> wrote:

> Siden 1991 har Canon haft 3 tilt/shift objektiver i på programmet med den
> nuværende EOS bajonet, et 24mm, et 45mm og et 90mm så der er ikke noget nyt
> under solen ------ for Canon ejere i det mindste.

Det er korrekt. Det står også i artiklen. Alt der står omkring tilt/
shift objektivets specielle muligheder gælder jo, uanset mærke.

Der er iøvrigt et PC-E 24/2,8D på vej også, så mere om det senere.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : MW

Dato : 23-02-08 15:51

> [...]

Det er korrekt. Det står også i artiklen. Alt der står omkring tilt/
shift objektivets specielle muligheder gælder jo, uanset mærke.

Det var overskriften i artiklen "mirakler fra Nikon" der stak i øjnene når
der burde have stået

"det var de sgu længe om" (ca. 35 år)

mvh
MW

Fra : Lars Troels.

Dato : 23-02-08 01:17

On 21 Feb., 23:46, " ab©" <huskFJ...@DETTEc.dk> wrote:

> [...]
>
> I øvrigt er det tankevækkende, at de fleste opfatter perspektiv som noget
> naturligt - bare der ikke skal kikkes  "opad"

Nogle af dine bemærkninger har givet anledning til enkelte ændringer i
formuleringen.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Lars Troels.

Dato : 23-02-08 09:15

On 23 Feb., 15:50, "MW" <sletmww...@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> mvh
> MW
>
> Der er iøvrigt et PC-E 24/2,8D på vej også, så mere om det senere.

Øeh....overskriften hedder: "Et lille mirakel for ægte fotonørder" Og
egenskaberne der beskrives gælder jo uanset mærke....:$

Fra : MW

Dato : 23-02-08 21:27

> [...]

Øeh....overskriften hedder: "Et lille mirakel for ægte fotonørder" Og
egenskaberne der beskrives gælder jo uanset mærke....:$

Det første afsnit i artiklen, citat

Nikon har netop introduceret en ny 24 mm PC-E Nikkor f./3.5 ED, og rygtet
forlyder, at vi senere på året kan forvente en PC 45 mm og en ny PC 85 mm.
Det åbner en ladeport for nye, spændende muligheder for de fotonørder, der
ikke skyer alverdens besvær for at få det helt rigtige billede i den højest
mulige kvalitet.

citat slut

"Nikon" "vi" "fotonørder" og "åbner en ladeport for nye spændende
muligheder" ?