Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vender ikke billeder på højkant ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 20-02-08 13:02

Hej

Jeg har et lille problem som er lidt sært...

Når jeg tager billeder med mit Canon G7 kamera plejer den altid at vende
billederne hvis de er taget på højkant..

Det er den begyndt pludselig ikke at gøre mere. Det vil sige at det gør den,
men alligevel ikke.
Når man ser dem i kameraet er de vendt men når man ser dem i windows (store
ikoner) er de ikke vendt og åbner man dem i Paint Shop Pro 8.0 er de heller
ikke vendt.
Nu har jeg så lige opdaget at et lille program jeg har til at fjerne røde
øjne der hedder XnView den viser dem vendt som de skal. ??

Så kameraet og XnView kan godt se at de skal vendes, men det kan Windows og
PSP ikke ?

Hvad er det lige der sker

Nogen der har et bud

mvh
Michael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-02-08 20:05

EnjoyNews wrote:
> Så kameraet og XnView kan godt se at de skal vendes, men det kan
> Windows og PSP ikke ?
>
> Hvad er det lige der sker

JPEGs kan indeholde en markør der indikerer hvilken vej billedet skal
vendes. Det er ikke alle programmer der understøtter det. En mulig
løsning er at fyre dem igennem f.eks. cam2pc, der kan rotere billederne
tabsfrit i forhold til hvad de er sat til.

cam2pc kan også overføre billeder, auto-rotere dem og give dem
fornuftige tidsbaserede navne (jeg bruger ÅÅÅÅMMDD-TTMM) i ét hug.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : EnjoyNews

Dato : 23-02-08 16:21

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -

Ja.. Jo...
Men det underlige er jo lidt at den har altid vendt billederne fra mit
kamera, også når de vises i windows og PSP.
Åbner jeg en mappe med billeder taget for et halvt år siden så er de vendt.

Ser jeg billederne i Canons eget zoombrowser som henter billederne fra
kameraet er de også vendt som de skal.
Så lige umiddelbart så vender kameraet dem som det skal, men nye billeder
kan windows og PSP så bare ikke se er vendt, men det kan de godt på billeder
taget for et stykke tid siden.
Det er ikke min computer der spiller mig et puds, for det er det samme på
min anden computer.

Altså... De data der bliver sat på billedet om at det skal vendes må jo
nødvendigvis være der siden Canons program, kameraet og XnView kan se det.
Men de data kan Windows og PSP så bare ikke se, selvom de godt kan se det på
billeder taget med samme kamera for nogle måneder siden...
Det giver da ingen mening.
For enten er dataene tilstede eller også er de ikke... eller ?

Jeg er helt lost, for det er bare irreterende at skulle side hvergang at
vende alle billederne.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-02-08 11:09

EnjoyNews wrote:
> Men det underlige er jo lidt at den har altid vendt billederne fra
> mit kamera, også når de vises i windows og PSP.

Hvordan har du overført billederne fra kameraet til computeren? Nogen
overførselsprogrammer benytter lejligheden til at rotere billederne så
det virker i alle programmer.

> Altså... De data der bliver sat på billedet om at det skal vendes
> må jo nødvendigvis være der siden Canons program, kameraet og
> XnView kan se det.

Jeps.

> Men de data kan Windows og PSP så bare ikke se,
> selvom de godt kan se det på billeder taget med samme kamera for
> nogle måneder siden... Det giver da ingen mening.

Nej. Kan du lægge et gammelt og et nyt billede online, så vi kan kigge
på dem og se hvordan de er?

Jeg gætter på at det gamle billede er "fuldt" roteret, mens det nye
blot har en markør der angiver roteringen.

Fra : EnjoyNews

Dato : 25-02-08 08:54

> [...]
>
> Jeg gætter på at det gamle billede er "fuldt" roteret, mens det nye
> blot har en markør der angiver roteringen.

Her er et gammelt og et nyt

www.festfagbogen.dk/Gammelt.JPG
www.festfagbogen.dk/Nyt.JPG

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 25-02-08 18:13

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote:

>Her er et gammelt og et nyt
>
>www.festfagbogen.dk/Gammelt.JPG
>www.festfagbogen.dk/Nyt.JPG

Det gamle er roteret og orienteringen i EXIF data er ændret til landskab.
Det nye er ikke roteret og der bibeholdt portræt orienteringen i EXIF data.

Begge billeder er hvad jeg vil kalde normale, men overført med to forskellige
programmer eller indstillinger.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-03-08 19:53

EnjoyNews wrote:
Toke:

> Her er et gammelt og et nyt
>
> www.festfagbogen.dk/Gammelt.JPG
> www.festfagbogen.dk/Nyt.JPG

Ove har som bekendt været så venlig at se på billederne og svaret
i overensstemmelse med mit gæt. Betyder din tavshed at du fik løst
problemet?

Fra : EnjoyNews

Dato : 05-03-08 09:37

> [...]
>
> Ove har som bekendt været så venlig at se på billederne og svaret
> i overensstemmelse med mit gæt. Betyder din tavshed at du fik løst

Ja sorry, men jeg har ikke været hjemme...
Men efter at have set jeres svar har jeg fundet ud af at et kryds i zoom
browseren var slået, omkring rotering af billeder.
Det er altså lidt sært da det er det samme program jeg altid har brugt fra
den originale CD.

Men det løste i hvert fald problemet, så mange tak for jeres hjælp.