Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Genopladelige batterier VS Litium ion VA A~
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 18-02-08 22:57

Hej NG
Mit Digimax A7 æder batterierne lige så hurtige som jeg putter dem i.

Først brugte jeg almindelige GODE batterier, men efter fire timer allraund
brug så var de brugt.

Så købte jeg nogle genopladelige batterier på 2600 mAh . De holdt lidt
længere end de almindelige.
Det tager 18 timer for at lade dem op på en almindelig lader så derfor
købte jeg en lynlader der kan klare det samme på 1,5 timer. Det resulterer i
at efter 7 billeder med blitz så er de brugt. Jeg tror nu også at kameraet
lukker ned langt før end at batterierne er helt tomme og det skyldes måske
at der er 0,6 volt mindre at tage af end de 3,0 volt som kameraet er lagt ud
til.

Derfor er jeg nu på jagt efter en bedre løsning og så vidt jeg kan se så er
løsningen nok Litium ion batterier.

Den type der skal i er CR-V3 og dem kan man få fra 1100 mAh. og så helt op
efter.

Spørgsmålet er, hvor mange mAh er der egentlig på et almindeligt ikke
genopladeligt batteri, bare så jeg ikke får købt nogle der holder kortere
end et ""alm. batteri.

mvh
Kurt
Ps: Kan man ikke få CR-V3 med mere end 1800 mAh.?
Er der nogle billige steder at købe dem?

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 18-02-08 23:09

Kurt Pedersen skrev:

> Ps: Kan man ikke få CR-V3 med mere end 1800 mAh.?
> Er der nogle billige steder at købe dem?

Hvad med denne
http://www.batteribyen.dk/cr_v3___panasonic_fotobatteri-p-230.html?osCsid=97a3e8c98a2323a65e9b8edfebe43986

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-02-08 23:18

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Hvad med denne
> http://www.batteribyen.dk/cr_v3___panasonic_fotobatteri-p-230.html?osCsid=97a3e8c98a2323a65e9b8edfebe43986

på min skærm får jeg:
en helt masse skrammel, afsluttende med:

Produkt blev ikke fundet!

Bo //

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 19-02-08 15:01

Bo Bjerre skrev:

> på min skærm får jeg:
> en helt masse skrammel, afsluttende med:

Det gør jeg også nu. De må ha fjernet den.
Der er et batteri der hedder: DURACELL CR-V3 ULTRA M3 Photo-Lithium
batteri. Kapacitet: 3300mAh
Kan du bruge den?

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-02-08 21:08

Bo Bjerre <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote:

>på min skærm får jeg:
>en helt masse skrammel, afsluttende med:
>
>Produkt blev ikke fundet!

Altså Bo

Jeg prøvede lige at fjene det der lignede noget Sesion ID hejs:
http://www.batteribyen.dk/cr_v3___panasonic_fotobatteri-p-230.html

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 20-02-08 22:08

"Ove Kjeldgaard" <n3ws@hiker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja det er et godt batteri på 3300mAh, men det er et desværre et
engangsbatteri

Fra : thl

Dato : 20-02-08 14:29

On 20 Feb., 22:07, "Kurt Pedersen" <ktp.ktp...@get2net.dk> wrote:
..

> Ja det er et godt batteri på 3300mAh, men det er et desværre et
> engangsbatteri

Ja, det er det, men prøv et og se om ikke det løser dine
problemer . Det har det gjort for andre i samme situation, efter
at de har brugt kilovis af "alm." batterier. Fotohandleren har det
til omtrent samme pris.

mvh
Thorbjørn

Fra : thl

Dato : 20-02-08 15:34

> Ja det er et godt batteri på 3300mAh, men det er et desværre et
> engangsbatteri

Iflg, Samsung ser forbruget således ud:
Perhaps the most user-friendly feature of the new additions are their
compatibility with three different power sources.

Bearing in mind that you can't shoot pictures if you don't have power,
Samsung designed the A5, A6 and A7 to support five different power
sources, including AA Alkaline, CR-V3, Ni-MH, a dedicated Samsung Li-
ion (SBP- 1303) and an AC adapter. Li-ion and Ni-MH batteries provide
enough power for roughly 308 shots, while AA Alkaline enables users to
capture up to 110 images.
January 10, 2005

Herfra skal så trækkes: Megen brug af flash, display og zoom.

mvh
Thorbjørn

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-02-08 23:17

Kurt Pedersen wrote:
> Hej NG
> Mit Digimax A7 æder batterierne lige så hurtige som jeg putter dem i.

Enten finder Du nogle fantasi batterier, eller osse skifter Du kameraet
ud. På et tidspunkt finder man ud af at det er billigere eller mere
rationelt at finde et nyere fotografiapparat. Så må du som oftest finde
dig i et bedre apparat og et nedsat strømforbrug

Bo //

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 19-02-08 00:00

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rationelt at finde et nyere fotografiapparat. Så må du som oftest finde
> dig i et bedre apparat og et nedsat strømforbrug

Slet ikke nogen dårlig pointe.........

Fra : Morten

Dato : 19-02-08 09:12

"Kurt Pedersen"

> Mit Digimax A7 æder batterierne lige så hurtige som jeg putter dem i.
>
> Først brugte jeg almindelige GODE batterier, men efter fire timer allraund
> brug så var de brugt.

Nu ved jeg ikke hvor mange den tager, men 4 timer lyder fint lidt afhængig
af hvor meget skærmen er tændt.

> Så købte jeg nogle genopladelige batterier på 2600 mAh . De holdt lidt
> længere end de almindelige.

Skulle de også helst :)
Må man spørge hvilket mærke?

> Det tager 18 timer for at lade dem op på en almindelig lader så derfor

Nå det er sådan en billig lader...

> [...]
> kameraet lukker ned langt før end at batterierne er helt tomme og det
> skyldes måske at der er 0,6 volt mindre at tage af end de 3,0 volt som

Ah, den bruger 2 stks. Så vil jeg sige 4 timer på alm. er ganske fint
klaret.
Men nej, det skyldes ikke der er 0.6 v mindre. Worse case gør det at
batteri-viseren ikke passer når batterierne er fulde. Slutspændingen anses
generelt for at være omkring 0.9 - 1 v pr. celle uanset om vi snakker
opladelige AA eller alkaline. Opladelige holder spændingen ret godt undtagen
lige til sidst hvor alkaline falder mere jævnt. Så hvis det er et issue er
kameraet dårligt designet rent strømteknisk.

> Derfor er jeg nu på jagt efter en bedre løsning og så vidt jeg kan se så
> er løsningen nok Litium ion batterier.

Mener du Lithium ion eller lithium? CR-V3 fås både om opladeligt og ikke
opladeligt. Vær dog obs på at vælger du et opladeligt af lithium ion typen
(de fås også som opladelige NiMH) at dit kamera kan tåle den højere spænding
eller spil sikker og vælg et med indbygget spændingsregulator.

> [...]
>
> Spørgsmålet er, hvor mange mAh er der egentlig på et almindeligt ikke
> genopladeligt batteri, bare så jeg ikke får købt nogle der holder kortere

Et alm. højkvalitets AA alkaline, om så det er duracell, energizer osv.
siger man populært sagt har ca. 3 Ah (3000 mAh). Men, det er stærkt
afhængigt af brug og i digital kameraer og andre strømslugende ting er det
tal væsentlig lavere da alkaline har en rimelig stor indre modstand (NiMH
har lav indre modstand).

Men det lyder lidt som om du har valgt nogle billige opladelige AA, dårlig
lader eller behandlet dem forkert.
NiMH må du ikke lade på med mindre du har brugt i hvert fald 15-20 % af
energien. Og slet ikke hvis det er en hurtiglader du bruger. Måden hvorpå
der detecteres om cellerne er fulde adskiller sig nemlig fra f.eks. LiIon.
Ved LiIon stiger spændingen og når den er nået et vist punkt er batterierne
fulde. NiMH derimod varier svagt i spændind afhængig af fabrikat og indre
modstand osv. Derimod benytter laderne sig af det faktum at spændingen over
NiMH falder en smule i det øjeblik batterierne er fulde. Dvs. kommer man
fulde eller næsten fulde batterier i laderen vil dette fald ikke indtræde og
laderen lader løs og ødelægger batterierne.

Så vælg en god lader, nogle gode batterier og lad være med at lade dem hvis
de er næsten helt fulde, så holder de længere.
Har du for vane at lade dem ligge mere end 2-3 uger fra du har ladt dem op
til du bruger kameraet, så vælg nogle med lav selvafladning som Sanyo
eneloop, Panasonic Infinium, GP recyko, Uniross hybrio og sikkert nogle jeg
har glemt. Lad dig ikke nare af den tilsyneladende lavere kapacitet. De har
lav selvafladning og et alm. 2600 mAh batteri skal ikke ligge ret længe før
det har selvafladt til samme niveau som de før omtalte - selvafladningen går
hurtigst lige i starten.

Mvh
Morten

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 20-02-08 23:02

Hej Morten
Tak for det fine svar.

Jeg har mit kamera mistænkt for at slå for tidligt fra når jeg bruger de
genoplader batterierne. Begrundet eller ubegrundet så har jeg Samsung
mistænkt for helt bevist at justere kameraet således at det reagerer sådan
som det gør. Det er jo trods alt deres helt eget CR-V3 som de anbefaler. Det
var mit håb at når jeg fik et CR-V3 lithium ion i, at mit kamera så ville
opføre sig anderledes end med AA batterierne. Hvis kameraet ikke kan aflade
batterierne ordentlig så er det jo en del af forklaringen, da den jo måske
aldrig for afladet mere end 15 - 20%.
kurt

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 23-02-08 14:11

Hej NG
Hvordan gik det så med mit batteri-problem.

Efter køb af indtil flere forskellige genopladelige batterier og debatten
her på siden, besluttede jeg mig til at give kameraet en sidste chance.

Nu har jeg købt en Uniross' Sprint oplader med et styk CR-V3 batteri.

Efter endt opladning blev batteriet sat i kameraet og testet. Resultatet
blev 212 billeder med fuld udladning fra blitzen og monitoren tændt.
Billederne blev taget med 2 indlagte pauser af 2-3 timers varighed men altså
stadig på første opladning. Der blev også brugt strøm til gennemsyn af
billederne.

Nu har jeg så lige genopladet batteriet og sat det i kameraet og er nu
spændt på hvor mange billeder, taget i et mere almindeligt tempo, jeg får og
selvfølgelig hvor længe batteriet er istand til at holde på strømmen under
normal brug.

Alt i alt et meget tilfredstillende resultat idet det åbenbart har løst alle
mine batteri-problemer.
Tak til alle
mvh Kurt

Fra : John Larsson

Dato : 23-02-08 15:47

"Morten" <hifi_centret@yahoo.com> writes:
>Så vælg en god lader, nogle gode batterier og lad være med at lade dem
>hvis
>de er næsten helt fulde, så holder de længere.

Og hvis man ofrer penge på en virkelig god lader, som fx "Charge Manager
2010" fra conrad.de, kan man til gengæld opdage, at selv de dyreste
akkumulatorceller har en meget uens kvalitet! Med sådan en lader, se fx
http://www.dooyoo.de/archiv-elektronik/conrad-charge-manager-2010/ , hvor
man hurtigt kan sortere "skoddene" fra. Derfor kan man roligt købe de
billigste celler fra ALDI for 12-15 kr. pr. styk!

Brug aldrig en billig lader og aldrig en såkaldt hurtiglader!

John

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 23-02-08 17:32

> [...]
> Kurt
> Ps: Kan man ikke få CR-V3 med mere end 1800 mAh.?
> Er der nogle billige steder at købe dem?

Hej Alle.

Jeg hat flere gange benyttet mig at dette tricks, put batterierne i
fryseren, lad dem ligge et par døgn, ta' dem op lad dem langsomt tø op, sæt
dem til opladning, jeg har fundet ud af de bliver næsten som nye, det har
jeg benyttet flere gange.

Kurt J.
Odense