Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Finde egne billeder på nettet
Fra : Erik D

Dato : 15-02-08 09:39

Hej Foto

Jeg synes på et tidspunkt jeg læste om et program, som kan bruges til
at spore egne billeder, som er blevet brugt på nettet.

Det skulle fungere nogenlunde således, at man indsætter et billede i
et søgefelt, og så går programmet igang med at finde kopier ude på
nettet. Er der så nogen som har set stort på det der med
ophavsrettigheder, kan man så komme efter dem.

Findes der programmer som virker nogenlunde i den henretning, eller er
det noget jeg har drømt ?

Erik

Fra : Bjarne Stenfeldt

Dato : 15-02-08 18:35

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg har for lang tid siden læst om et site eller et program som kan hjælpe
mod misbrug af sine billeder.

Prøv at søge på GOGGLE.

mvh Bjarne

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 15-02-08 19:06

> Jeg har for lang tid siden læst om et site eller et program som kan
> hjælpe mod misbrug af sine billeder.
>
> Prøv at søge på GOGGLE.
>
> mvh Bjarne

Goggle - det virker ikke rigtigt - og bruger jeg google, og forsøger at
paste et foto ind i søgefeltet, virker det heller ikke. Kan du evt. være
lidt mere specifik ?

Jørn

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-08 19:22

Jørn Hundebøll wrote:

> Goggle - det virker ikke rigtigt - og bruger jeg google, og forsøger at
> paste et foto ind i søgefeltet, virker det heller ikke. Kan du evt. være
> lidt mere specifik ?

Næhh... men de folk der sjæler billeder er som regel så dumme, at de ikke
engang gør sig den ulejlighed at ændre på fill-navnet, så hvis man giver
ens billeder nogle unikke fill-navne, så kan man bare søge på det, og så
vil evt. kopier dukke op i søgeresultaterne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bjarne Stenfeldt

Dato : 15-02-08 19:24

"Jørn Hundebøll" <spamnews5@dblue.dk> skrev i meddelelsen

> Goggle - det virker ikke rigtigt - og bruger jeg google, og forsøger at
> paste et foto ind i søgefeltet, virker det heller ikke. Kan du evt. være
> lidt mere specifik ?
>

> Jørn

Ja - at stave rigtigt er jo en forudsætning

Men jeg mener at ha´ set fidusen omtalt på én af de
danske sider for hjemmeside-programmering.

Bjarne

Fra : N/A

Dato : 17-02-08 20:05

Fra : Erik D

Dato : 15-02-08 12:38

On 15 Feb., 19:24, "Bjarne Stenfeldt" <b...@galnet.dk> wrote:

> Ja - at stave rigtigt er jo en forudsætning
>
> Men jeg mener at ha´ set fidusen omtalt på én af de
> danske  sider for hjemmeside-programmering.
>
> Bjarne- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

OK, så er jeg altså ikke den eneste der har hørt om det.

Bortset fra det, så synes jeg det er en lektor Blomme agtig uskik, at
rive folk i næsen med deres stave- eller slåfejl.
I embeds medfør har jeg mødt flere kolleger, der stavede af røven til
rent ud sagt, og som derudover var enormt dygtige til deres ting.

MEN - nu håber ja ik ja sæl fig afsbored tråden om de der pogam dar ka
obsnuse stjåled foto. Hvis de alså fenes.

Ereg Davgår fød i en bavgår

Fra : Jan Vestergard

Dato : 17-02-08 13:26

"Erik D" skrev i en meddelelse

> Bortset fra det, så synes jeg det er en lektor Blomme agtig
> uskik, at rive folk i næsen med deres stave- eller slåfejl.

Helt enig - og det er også meget få, der hænger sig i
almindelige slå-/stavefejl, som alle laver en gang
imellem.

Men når det drejer sig om et link, så er det da fint at
få at vide, at det hedder Google og ikke Goggle

I øvrigt giver både www.goggle.dk og www.google.dk
samme side - nemlig den danske udgave af Google

> MEN - nu håber ja ik ja sæl fig afsbored tråden om de der
> pogam dar ka obsnuse stjåled foto. Hvis de alså fenes.

Som vi plejer at udtrykke det: AL MAKT TE DI ORBLENE !

Jan

Fra : KsK

Dato : 20-02-08 16:55

> Som vi plejer at udtrykke det: AL MAKT TE DI ORBLENE !
>

> Jan

nu ikke min opfattelse

KsK

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 17-02-08 20:05

> [...]
> I embeds medfør har jeg mødt flere kolleger, der stavede af røven til
> rent ud sagt, og som derudover var enormt dygtige til deres ting.

Nu var jeg ikke klar over om der faktisk findes en søgemaskine med
speciale i fotos eller de var google der blev peget på. Men i fald vi
snakke den almindelige google, har jeg vanskeligt ved at se at man
direkte kan bruge et foto som input til en søgning. Filnavne - ja,
beskrivelser - ja, men et foto - nej. Det var ikke meningen at gøre grin
med stavningen - jeg var faktisk i tvivl om hvilken side der blev
henvist til.

Jørn

Fra : Ivar

Dato : 15-02-08 21:51

Erik D skrev:

> Jeg synes på et tidspunkt jeg læste om et program, som kan bruges til
> at spore egne billeder, som er blevet brugt på nettet.

Hvis det skal have nogen værdi, skal funktionen tilbydes af en
søgemaskine som Google, Altaviste eller en af de andre.
Hvis du finder et program, du skal installere på din computer,
ville det være håbløst. Det skulle downloade _alle_ billeder på
internettet, og en for en lave billedanalyse på dem, for at finde ud af
om det stammer fra et af dine billeder.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Erik D

Dato : 15-02-08 14:12

On 15 Feb., 21:50, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> ville det være håbløst. Det skulle downloade _alle_ billeder på
> internettet, og en for en lave billedanalyse på dem, for at finde ud af

Ja, i prins Ib´et skulle man jo have alle verdens billeder igennem
maskinen derhjemme, og det ville nok blive en lidt træg proces.

Mens denne tråd kører, sidder jeg og søger lidt.
I øjeblikket er jeg igang med at undersøge, om man kan indlægge et
usynligt vandmærke, som kan søges og som ikke bliver vasket af hvis
billedet evt. bliver nedskaleret af et billedbehandlingsprogram.

"searchable watermark"

Ikke med sikkerhed fundet noget endnu, som er searchable.

Fra : Erik D

Dato : 15-02-08 14:27

Her er faktisk en artikel om searchable watermarks and fingerprints:
http://www.digitalartsonline.co.uk/features/index.cfm?featureid=1682

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-02-08 22:45

Erik D wrote:

> Her er faktisk en artikel om searchable watermarks and fingerprints:
> http://www.digitalartsonline.co.uk/features/index.cfm?featureid=1682

Der præsenterer de også det du søger efter:
http://www.digimarc.com/comm/imagebridge.asp
Jeg legede engang med deres vandmærkedimmer og den var overraskende
robust overfor det meste. Jeg mener kun det var rotationer den havde
problemer med og det var nogen år siden, så det kan sagtens have ændret
sig til det bedre.

NB: Når nogen uretmæssigt kopierer et billede er det ikke tyveri,
endsige røveri. Heller ikke selvom det føles sådan.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-02-08 22:52

Toke Eskildsen wrote:

> NB: Når nogen uretmæssigt kopierer et billede er det ikke tyveri,
> endsige røveri. Heller ikke selvom det føles sådan.

Juridisk set har du ret, men det er stadigvæk ulovligt misbrug af andres
rettigheder.

/Søren

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-02-08 13:01

Søren Reinke wrote:

> Juridisk set har du ret, men det er stadigvæk ulovligt misbrug af
> andres rettigheder.

Deraf ordet "uretmæssig". Mit problem med betegnelserne tyveri og
røveri er at det er en grov udvanding af begreberne. At få kopieret et
billede er forskelligt - juridisk såvel som i praksis - fra at få det
stjålet.

Der er næppe tvivl om at vi er inde i en forandringsperiode mht.
intellektuelle rettigheder, hvor en stadig større del af befolkningen
får et mere afslappet forhold til uretmæssig kopiering. Hvad enten man
synes om det eller ej er det noget man bliver nødt til at forholde sig
til. Jeg forstår udmærket slagværdien i at kalde det tyveri, men det
ændrer ikke ved at det er en forkert betegnelse. Det er propaganda.
Det modarbejder den åbne debat der er nødvendig for at finde ud af
hvordan vi kan håndtere den problematik vi er midt inde i.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-08 23:26

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> robust overfor det meste. Jeg mener kun det var rotationer den havde
> problemer med og det var nogen år siden, så det kan sagtens have ændret

Billeder med digimarc mærkning kan heller ikke holde til en ikke
proportionel scalering.

Og systemet er hundedyrt, hvis man har mange billeder som man vil mærke.

> NB: Når nogen uretmæssigt kopierer et billede er det ikke tyveri,
> endsige røveri. Heller ikke selvom det føles sådan.

Det er korrekt, men det er nok ikke særligt sansynligt, at en ophavsret
krænker vil bruge penge på, at slæbe en retten, fordi man har kaldt ham
en tyv og/eller røver...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-02-08 14:45

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Billeder med digimarc mærkning kan heller ikke holde til en ikke
> proportionel scalering.

Ikke-proportionel skalering er så heller ikke det man laver mest af.
Man kan selvfølgelig gøre det netop for at fjerne vandmærker, men det
er hulens svært at lave et vandmærkningssystem der er resistent overfor
dedikerede angreb.

Det ligner den klassiske med at det er forholdsvist nemt at få de
fleste tilfælde med (altså hvor kopisten ikke bevidst har forsøgt at
fjerne vandmærker), men ekstremt svært at få det hele med. Et system
som DigiMarc giver brugeren en masse værdi ved blot at dække de fleste.

> Og systemet er hundedyrt, hvis man har mange billeder som man vil
> mærke.

Det er vel fair nok, når man tænker på at de skal have en webcrawler
kørende for at det kan fungere hensigtsmæssigt.

Toke:

> Det er korrekt, men det er nok ikke særligt sansynligt, at en
> ophavsret krænker vil bruge penge på, at slæbe en retten, fordi
> man har kaldt ham en tyv og/eller røver...

Der er andre grunde end retslige opgør til at bruge korrekte
betegnelser.

Fra : N/A

Dato : 17-02-08 20:05

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-02-08 12:52

"Jan Vestergard" <jan@jve.invalid> writes:
>AL MAKT TE DI ORBLENE !

De ær en sdavefjel, de hedet AD mak te di orblide

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311