Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelse på festfotos
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-02-08 21:04

Greetings!

Min mor fik et Sony DSC-W80 i julegave og nu mangler hun et RAM-kort til
det. Hvor stort skal kortet som minimum være, når kameraet bliver brugt
til "almindelige" festfotos?

Det er et 7,2 Mpixel kamera, men hun kommer ikke i nærheden af at tage
billeder i den opløsning. Hun skulle bare bruge et lille fikst kamera
som ikke krævede den store maskinmestereksamen at anvende (hun er i dén
grad teknisk udfordret).
Vi må regne med at hun skal kunne tage et halvt hundrede billeder ad
gangen på RAM-kortet.

Jesper Poulsen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 14-02-08 22:34

Jesper Poulsen skrev:
> Greetings!

> Min mor fik et Sony DSC-W80 i julegave og nu mangler hun et RAM-kort
> til det. Hvor stort skal kortet som minimum være, når kameraet bliver
> brugt til "almindelige" festfotos?

Vurderet ud fra min egen sony dsc-p200 så min. 256 Mb kort. Kan ikke lige
tjekke det.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-02-08 22:52

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Vurderet ud fra min egen sony dsc-p200 så min. 256 Mb kort. Kan ikke lige
> tjekke det.

Okay. Hvor store billeder laver du når du fotograferer til
familiejulefrokosten?

Jesper Poulsen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 14-02-08 23:05

Jesper Poulsen skrev:

> Okay. Hvor store billeder laver du når du fotograferer til
> familiejulefrokosten?

Den står næsten altid på 7,2 millioner pixels. Så har jeg mulighed for at
beskærer det, hvis der en gang skulle blive behov for det.
Jeg kan jo altid lave det mindre hvis det fylder for meget.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-08 11:46

Asbjørn M. Nielsen wrote:
> Den står næsten altid på 7,2 millioner pixels. Så har jeg mulighed for at
> beskærer det, hvis der en gang skulle blive behov for det.
> Jeg kan jo altid lave det mindre hvis det fylder for meget.

I deler ikke fotobrug...

Fra det oprindelige indlæg:

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 15-02-08 14:01

Jesper Poulsen skrev:

> I deler ikke fotobrug...

Næ, men nu spurgte du jo

Så må et 128 Mb kort være nok hvis de stadigvæk kan fåes.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 14-02-08 23:19

Jesper Poulsen skrev:

> Okay. Hvor store billeder laver du når du fotograferer til
> familiejulefrokosten?

Nu har jeg så fundet det eneste 128Mb kort jeg har. Jeg har ikke noget
256Mb kort. Bruger mindst 512Mb kort.

Står kameraet på 7,2 M kan der være 36 bill. - 5 M = 50 billeder og 3 M =
81 billeder.

Jeg ved ikke om man kan sammenligne de 2 kameraer, men jeg syntes da at
hun skulle anskaffe sig et 512 Mb kort. De er jo ikke så dyre længere.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Brian Lund

Dato : 15-02-08 08:53

> Jeg ved ikke om man kan sammenligne de 2 kameraer, men jeg syntes da at
> hun skulle anskaffe sig et 512 Mb kort. De er jo ikke så dyre længere.

Hvorfor nøjes med så lidt!?

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=174377

2 GB Sandisk kort til 170 kr
4 GB Sandisk kort til 319 kr

Skyd altid 7,2Mpixel så går man aldrig glip af at have billedet i fuld
opløsning HVIS der nu skulle komme et billede i kassen man gerne vil have i
plakat størrelse..!

Til sammenligning koster et 512 MB Sandisk kort 118 kr...

Brian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-08 11:40

Brian Lund wrote:

> Hvorfor nøjes med så lidt!?

Fordi jeg skal betale og jeg har ikke uanede summer for tiden...

> Skyd altid 7,2Mpixel så går man aldrig glip af at have billedet i fuld
> opløsning HVIS der nu skulle komme et billede i kassen man gerne vil have i
> plakat størrelse..!

Det er ikke relevant for hende, what-so-ever. Hun kunne fint nøjes med
en 1,3Mpixel kamera.

Jesper Poulsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-02-08 15:25

Jesper Poulsen wrote:
> Det er ikke relevant for hende, what-so-ever. Hun kunne fint nøjes
> med en 1,3Mpixel kamera.

Du har ikke høje tanker om din mor. Med den latterligt lave pris et 2
eller 4 GB kort har nu om dage finder jeg det aldeles uforståeligt at
sige at din mor aldrig vil få brug for de større billeder.

Om ikke andet er der givetvis andre end din mor i denne verden der vil
have glæde af billederne og som gerne vil se dem i den bedre kvalitet
på deres 20MP skærm på væggen, eller hvad vi nu anvender om 10 år.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-02-08 15:35

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote:

>Du har ikke høje tanker om din mor. Med den latterligt lave pris et 2
>eller 4 GB kort har nu om dage finder jeg det aldeles uforståeligt at
>sige at din mor aldrig vil få brug for de større billeder.

Der var også engang en, der sagde at 640K RAM var nok i en PC

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-08 22:34

Toke Eskildsen wrote:

> Du har ikke høje tanker om din mor. Med den latterligt lave pris et 2

Jeg kender min mor. I kender hende ikke.

Og prisen på 2GiB er ikke latterligt lavt når man ikke har pengene...

Jesper Poulsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-02-08 22:02

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg kender min mor. I kender hende ikke.
>
> Og prisen på 2GiB er ikke latterligt lavt når man ikke har pengene...

OK, 2GB SD kort får fra under 150kr. Hvis der er råd til et kamera skal
der være 150kr til memorykort.

Du kan selvfølgelig osse beslutte dig for at købe et kort til 120kr med
1/8 af pladsen ???

Husker dengang de kostede 100kr at få fremknaldt en film med kopier i
postkortsstørrelse.

Bo //

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-02-08 21:19

Bo Bjerre wrote:

> OK, 2GB SD kort får fra under 150kr. Hvis der er råd til et kamera skal

Det er Memory Stick Duo Pro.

> der være 150kr til memorykort.

Kameraet har hun i forvejen. Jeg har ikke købt det.

> Du kan selvfølgelig osse beslutte dig for at købe et kort til 120kr med
> 1/8 af pladsen ???

Jeg gav 59,-

Jesper Poulsen

Fra : Pico

Dato : 14-02-08 23:18

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
> dén grad teknisk udfordret).
> Vi må regne med at hun skal kunne tage et halvt hundrede billeder ad

Kør altid i højeste opløsning så er der mest matriale at arbejde med og det
ville da være ærgeligt at tage årets billede som ikke kan udskrives i større
størele end 10 x 15 cm.
Så vidt jeg ved er der ikke RAW i W80 så billederne bliver pakket i JPG og
vil så fylde 2 - 3 Mb. Hvis vi sigeer 3 Mb og du køber et 512 Mb kort giver
det rundt regnet 170 billeder, det bør være nok til de fleste fester
Jeg ville nok købe et 1 GB kort så er der også plads til feriefotos.
--
MVH
Pico

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 14-02-08 23:47

Pico skrev:

> [...]
> og vil så fylde 2 - 3 Mb. Hvis vi sigeer 3 Mb og du køber et 512 Mb
> kort giver det rundt regnet 170 billeder, det bør være nok til de

På mit givet nævnte kort med 3 Mb 311 billeder

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-08 11:45

Pico wrote:

> Kør altid i højeste opløsning så er der mest matriale at arbejde med og det
> ville da være ærgeligt at tage årets billede som ikke kan udskrives i større
> størele end 10 x 15 cm.

Hun er ikke fotofreak. Hvis hun var havde hun haft et
spejlreflekskamera. Hun skal bare kunne tage et billede i ny og næ. Et
engangskamera er rigeligt (men for dyrt i længden).

> vil så fylde 2 - 3 Mb. Hvis vi sigeer 3 Mb og du køber et 512 Mb kort giver
> det rundt regnet 170 billeder, det bør være nok til de fleste fester

Jeg kan regne ud at 128 eller 256 MiB er rigeligt for hende.

> Jeg ville nok købe et 1 GB kort så er der også plads til feriefotos.

Du stiller også højere krav til dine billeder, kan jeg se.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 15-02-08 14:09

Hej Jesper

> Jeg kan regne ud at 128 eller 256 MiB er rigeligt for hende.

Køb et 1 Gb kort, de koster jo næsten ikke noget mere og det
kan nemt være hendes behov ændre sig når det går op for
hende hvor let det er at tage billeder med det nye kamera.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-08 15:13

Max wrote:

> Køb et 1 Gb kort, de koster jo næsten ikke noget mere og det

Har du læst de andre indlæg jeg har skrevet?

> kan nemt være hendes behov ændre sig når det går op for
> hende hvor let det er at tage billeder med det nye kamera.

Det tvivler jeg meget stærkt på. Hun skal bare tage et billede - ikke
lave plakater.

Jesper Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-08 18:22

In article <47b59def$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Har du læst de andre indlæg jeg har skrevet?

> Det tvivler jeg meget stærkt på. Hun skal bare tage et billede - ikke
> lave plakater.

Man skal aldrig tvivle på latente behov. Det har jeg lært meget tidligt
i livet og end med, at det billige købte endte for dyrt alligevel.

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-08 10:13

Martin Johansen [6000] wrote:

> Man skal aldrig tvivle på latente behov. Det har jeg lært meget tidligt

Min mor har ingen latente behov. Hvis det stod til hende, så var det
mest avancerede i hjemmet en transistorradio med én fast station og en
microbølgeovn.

Det tog hende et halvt år at lære at bruge CD'er i en CD-afspiller. CD
og PC er ikke kombinérbare begreber i hendes verden.

Jesper Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-02-08 12:10

> Min mor har ingen latente behov. Hvis det stod til hende, så var det
> mest avancerede i hjemmet en transistorradio med én fast station og en
> microbølgeovn.

LOL

> Det tog hende et halvt år at lære at bruge CD'er i en CD-afspiller. CD
> og PC er ikke kombinérbare begreber i hendes verden.

Det lyder meget lig min familie

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : emj

Dato : 15-02-08 19:56

Jesper Poulsen skrev:

>Hun skal bare tage et billede - ikke
>lave plakater.

Hvis hun kun skal se dem på en PC-skærm, så behøver de ikke være så
god en kvalitet, men hun skal immer bruge 3-4 gange så mange pixels
til at udskrive et billede med samme mål, som det skærmen viser og så
er det ærgerligt at have smidt sine pixels væk eller undladt at tage
billederne i bedst mulige kvalitet.
Hvis man har mange pixels, bliver udskriftskvaliteten bedre,fordi man
så kan opnå en højere DPI på sine billeder. 7,2 mill. pixels er ikke
specielt mange pixels og jeg forstår ikke begrundelsen for ikke at
tage billederne i bedst mulige kvalitet.

Hilsen emj

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-08 10:10

emj wrote:

> Hvis hun kun skal se dem på en PC-skærm, så behøver de ikke være så
> god en kvalitet, men hun skal immer bruge 3-4 gange så mange pixels
> til at udskrive et billede med samme mål, som det skærmen viser og så

De har skrottet papirbilleder - det har jeg også.

> så kan opnå en højere DPI på sine billeder. 7,2 mill. pixels er ikke
> specielt mange pixels og jeg forstår ikke begrundelsen for ikke at
> tage billederne i bedst mulige kvalitet.

Fordi det er ganske overflødigt til hendes behov. Hun kunne nøjes med
2Mpixel og stadig være en superglad kvinde. Nu har hun fået et kamera
der ikke fylder alverden og så er let at bruge - det er det absolut
vigtigste for hende.

Hun har haft adgang til en PC i 10 år og hun er dårligt nok i stand til
at læse emails. Hun er teknisk udfodret i et omfang som er svært at
fatte for folk på usenet (alle der kommer her kan i det mindste anvende
usenet - det kommer hun aldrig til, for så langt rækker hendes tekniske
fatteevne ikke).
Hun er ikke istand til at bruge mobiltelefonen, for den ser anderledes
ud end den trådløse telefon.

Hun skal bare kunne tage et billede i ny og næ uden at skulle tænke i
teknik af nogen art.

Jesper Poulsen

Fra : Jack.

Dato : 16-02-08 11:30

Den Sat, 16 Feb 2008 10:10:02 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> skrev:

>Hun skal bare kunne tage et billede i ny og næ uden at skulle tænke i
>teknik af nogen art.

Så er der lige et enkelt argument tilbage mod ikke at udnytte kameraets
fulde features.
Prøv at forestille dig den situation at hun (selvfølgelig ved at næsten
helt usandsynligt tilfælde) kommer til at tage et billede, som du selv
kan bruge en bid af. Det gør du helt umuligt når du nu absolut ikke vil
lade hende udnytte kameraet fuldt ud.

mvh Jack

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-08 22:40

Jack. wrote:

> Prøv at forestille dig den situation at hun (selvfølgelig ved at næsten
> helt usandsynligt tilfælde) kommer til at tage et billede, som du selv
> kan bruge en bid af. Det gør du helt umuligt når du nu absolut ikke vil

Hun fik ikke et kamera for at tager billeder til mig. Jeg er revnende
ligeglad med hvad hun tager billeder af.
Hun skulle bruge et kamera der tager billeder når man trykker på
knappen, et kamera hvor der ikke skal fedtes med en masse indstillinger
og et kamera hun kan have med sig uden at skulle afsætte en halv rygsæk
til det.

Efter rådslagning med min bonus-far er der blevet bestilt et 256MiB kort
til 59,-

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-02-08 21:30

Jesper Poulsen wrote:

> Efter rådslagning med min bonus-far er der blevet bestilt et 256MiB kort
> til 59,-

Hun fik 2 stk på 128MiB da de andre ikke kunne finde ud af at levere den
korrekte vare. Men hun blev glad for gaven og det er jo det vigtigste...

Jesper Poulsen

Fra : emj

Dato : 16-02-08 18:10

Jesper Poulsen skrev:

>Hun har haft adgang til en PC i 10 år og hun er dårligt nok i stand til
>at læse emails.

....hvordan hulen vil du lære hende at overføre billeder til en PC?
)

Hilsen emj

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-08 22:36

emj wrote:

> ...hvordan hulen vil du lære hende at overføre billeder til en PC?

Det har hun folk til.

Jesper Poulsen